Svatomartinské víno míří na trh

svatomartinske vino 2014 krystof turekBrno, 11. listopadu 2014 -  Právě ode dneška mohou lidé letos již podesáté první Svatomartinská vína. Dvoukolovým hodnocením prošlo celkem 342 vín 107 vinařství. Vinaři odhadují, že na trh dodají minimálně 1 900 000 lahví Svatomartinských vín ročníku 2014.

Odrůdová skladba se od loňského roku nezměnila. Nejvíce Svatomartinských vín bude odrůdy Müller Thurgau s 89 víny. Bílá dále doplní červená vína odrůd Modrý Portugal s 59 víny a Svatovavřinecké s 29 víny. Nabídku letošních Svatomartinských završí růžová vína odrůd Svatovavřinecké s 59 víny, Zweigeltrebe s 28 víny a Modrý Portugal s 13 víny. U vinařů, na pultech obchodů, v restauracích a vinotékách se potkáme také se 7 Svatomartinskými cuvée neboli směsí více odrůd.

O udělení značky Svatomartinské se letos ucházelo 430 vzorků vín, tedy 88 vzorků neprošlo. Loni se zpřísnila pravidla hodnocení s cílem zachovat množství uznaných vín, ale zvýšit jejich kvalitu. I přes vyšší požadavky na kvalitu a komplikovanější počasí získalo právo používat značku Svatomartinské 2014 80 % přihlášených vzorků.

A na jaká vína se můžeme těšit? Podle ing. Marka Babisze z Národního vinařského centra budou první letošní vína svěží, lehká s nižším obsahem alkoholu. Vůně a chuť bude u mnohých vín s výrazně ovocitým aroma, připomínajícím u bílých vín tóny ananasu, broskve, limetky, kiwi a banánu, u růžových vín tóny třešní, višní a zralých jahod doplněné o smetanovo-jogurtové tóny a u červených vín tóny přezrálých višní, planých švestek a červeného rybízu.

Ne každé mladé víno může být i vínem Svatomartinským. Ta podléhají velmi náročným kritériím na kvalitu. Láhev Svatomartinského vína musí být opatřena logem Svatomartinské v podobě Martina na koni na etiketě a jednotnou záklopkou s nápisem Svatomartinské 2014 na hrdle láhve.

Výrobci záklopek mají povoleno vydat jednotlivým výrobcům Svatomartinských vín pouze tolik záklopek, kolik odpovídá množství vyrobeného Svatomartinského vína. Vinařský fond jako vlastník značky Svatomartinské víno tak má přehled, kdo, kolik a jakých Svatomartinských vín uvádí na trh.

Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Ten v letošním roce již podesáté společně s Národním vinařským centrem organizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem. Značku „Svatomartinské“ mohou využít všichni vinaři registrovaní v České republice, kteří splní všechna náročná kritéria.


Související články: