České dráhy nabízí jízdenky na předvánoční nákupy do Vídně za akční cenu

České dráhy zahájily v pondělí 2. listopadu prodej nových akčních jízdenek do Rakouska. Zhruba každý druhý měsíc nabízí dopravce na svém e-shopu cenově výhodné ČD Tipy do zahraničí. Na listopadové víkendy to bude zpáteční jízdenka na Pendolino Praha – Vídeň – Praha za 19 eur. Kromě toho budou od pondělka v prodeji ČD Tipy Brno – Vídeň – Brno za 9 eur.
Nové ČD Tipy z Prahy a Brna do Vídně budou v prodeji jako jednodenní zpáteční jízdenky do 2. třídy na e-shopu ČD od 2. do 8. listopadu (nebo do vyprodání kontingentu). Oba budou prodávány na víkendové dny 14. 11., 15. 11., 21. 11., 22. 11., 28. 11., 29. 11., 5. 12., 6. 12. Výlet lze využít k předvánočním nákupům nebo návštěvě četných vídeňských památek.
Stejně jako u dvou předchozích projektů vídeňského muzea Albertina mohou cestující Českých a Rakouských spolkových drah (ÖBB) získat slevu na vstupném na aktuální výstavu impresionistů. Stačí, když mají platnou mezinárodní jízdenku z Česka do Vídně (tedy i ČD Tip) a místo 9,50 zaplatí za vstup jen 7 eur.
   

Mamografické vyšetření podstoupila téměř stovka tělesně postižených žen

Mandre Group, jeden z největších zaměstnavatelů zdravotně postižených v ČR, jako hlavní partner přivítal hendikepované ženy na bezplatném preventivním mamografickém vyšetření. Akce s názvem „Ženy ženám“, která proběhla v úterý 20. října na brněnské Poliklinice Brno – Židenice, se ze strany tělesně postižených žen setkala s velmi pozitivním ohlasem. Vyšetření podstoupilo celkem 93 žen. „Problematika preventivního mamografického vyšetření pro tělesně postižené představuje skryté problémy – je potřeba zajistit například bezbariérové vchody, tlumočníka do znakové řeči nebo asistenta, který je k lékaři dovede. Naše společnost zdravotně postižené v tomto směru dlouhodobě podporuje, proto jsme se stali hlavním partnerem akce,“ říká Ivor Ševčík, jednatel Mandre Group.
Výsledkem vyšetření byl popis snímku a ultrazvukového vyšetření a seznámení pacientky se zprávou, kterou si mohla odnést s sebou. „Hlavním cílem celé akce bylo upozornit zdravotně postižené ženy na prevenci vyšetření prsní tkáně, kterému často není věnována náležitá pozornost,“ říká Ivor Ševčík. Rakovina prsu je přitom nejběžnější formou rakoviny, kterou je celosvětově postižen asi milion žen. Včasná diagnostika výrazně zvyšuje úspěšnost léčby a jen díky screeningu mohou být zhoubné nádory odhaleny dříve, než by se začaly projevovat.
   

Olympia Brno otevřela nové obchody

Ve čtvrtek 15. října bylo úspěšně dokončeno rozšíření nákupního a zábavního centra Olympia. Fáze 4, jak je tato expanze nazývána, rozšiřuje počet obchodů na současných více než dvě stě. Svůj obchod zde otevřel například KappAhl, jeden z předních módních řetězců s 325 obchody ve Švédsku, Norsku, Finsku a Polsku. Strategií společnosti KappAhl je etablovat se v nákupních centrech a hlavních obchodních zónách. Nová prodejna má přibližně 850 metrů čtverečních. „Velmi jsme stáli o to, abychom zahájili prodej právě zde. Společnost KappAhl měla již delší dobu zájem o Českou republiku jako svůj nový trh. Žije zde mnoho lidí, kterým se bude naše móda líbit a tak se těšíme na práci při expanzi naší značky,“ říká Zuzana Cisternas, oblastní manažerka KappAhl pro Českou republiku. Prodejna v Brně bude nabízet sortiment dámského, pánského a dětského oblečení KappAhl a mimo jiné také oděvy z ekologické řady Organic Cotton. Zařízení prodejny dodržuje ekologické nároky společnosti KappAhl, jako například snížení spotřeby energie.
O více než dvojnásobek na 2900 m² (z původních 1300 m²) rozšířil v Olympii svoji prodejní plochu britský řetězec Marks & Spencer. V nově otevřené prodejně zásadně rozšiřuje také nabídku zboží. K širokému výběru dámského a pánského oblečení, spodního a nočního prádla a potravin přibude dětské oblečení, dámská obuv a dekor, zejména kuchyňské potřeby. Zákazníci si tak budou moci vybrat z plného sortimentu, který britský řetězec v České republice nabízí. V současné době je v ČR 15 prodejen Marks & Spencer, z nichž dvě jsou v Brně, přičemž prodejnu v OC Campus Square řetězec otevřel 20. února 2009. Rozšíření prodejny v brněnském OC Olympia souvisí s celkovou expanzí řetězce nejen v ČR, ale na trzích střední Evropy a Pobaltí. Během několika let hodlá Marks & Spencer v daném regionu otevřít na dvacet nových prodejen.
Další novou značkou v Olympii je francouzská pánská móda Celio* a jejich vůbec první obchod v ČR. Prodávají oblečení od volnočasové módy až po business za velmi přijatelné ceny. Příběh této francouzské společnosti, která se zabývá výrobou pánské módy, je příkladem zaslouženého úspěchu – od prvního obchodu, který byl slavnostně otevřen v Paříži v roce 1985, až po přibližně 700 prodejních míst, která byla zřízena ve více než šedesáti zemích po celém světě. Marc a Laurent Grosmanovi předvídali rozvoj oděvního průmyslu a distribuce a stvořili značku Celio*, která se stala ztělesněním preciznosti, stylu a dostupnosti. V současné době tato společnost, jejíž výrobky jsou určeny pouze pro muže, zaujímá čelné postavení na trhu a více než kdy jindy usiluje o významný podíl na mezinárodních trzích za současného upevňování své pozice ve Francii.
   

Brněnskou přehradu bude brázdit nová loď

Nejstarší loď brněnské flotily Pionýr už dosloužila. Nahradí ji nová loď za téměř patnáct milionů korun nazvaná Lipsko podle jednoho z partnerských měst Brna. Bude dlouhá 25 metrů a široká něco málo přes šest metrů. Staví se od května a v těchto dnech je hotová hrubá konstrukce, tedy těleso lodi s dveřmi a okny. Zbývá dokončit interiér, elektřinu a systémy. Nová loď by měla vyplout už příští rok v dubnu, zřejmě ale dojde ke zpoždění kvůli posunu čištění přehrady. Naposledy vyjela nová loď na přehradu v roce 2006. Do roku 2012 plánuje brněnský podnik pořídit další čtyři nové lodě.
   

Datové schránky aktivovaly kraj i Brno

Jihomoravský kraj ve čtvrtek 1. října aktivoval svou datovou schránku a zahájil tak po zkušebním provozu její plnohodnotný provoz. „Aktivaci jsme provedli o měsíc dříve, než stanovuje zákon,“ upozornil ředitel Krajského úřadu Jihomoravského kraje Jiří Crha. Kraj chce podle něj umožnit uživatelům datových schránek, aby si na tento způsob komunikace zvykli ještě před jeho povinným užíváním od 1. listopadu. Ve zkušebním provozu kraj schránku testuje od poloviny července. „Na základě dosavadních zkušeností jsme provedli organizační a technická opatření, proškolili jsme zaměstnance tak, abychom byli na fungování datových schránek dobře připraveni,“ přiblížil ředitel krajského úřadu.
Od 1. října aktivoval svoji datovou schránku také Magistrát města Brna. Vlastní aktivaci předcházelo zapojení Magistrátu města Brna do pilotního provozu a důkladné testování napojení na elektronickou spisovou službu. Teprve po ověření plné funkčnosti bylo přistoupeno k ostrému provozu. Každý, kdo má zřízenu a aktivovánu vlastní datovou schránku, se tedy může obracet na Magistrát města Brna i touto formou elektronické komunikace.
Datové schránky slouží ke komunikaci s orgány veřejné moci i mezi těmito orgány vzájemně. Povinně jej musí od 1. listopadu 2009 používat právě orgány veřejné moci při komunikaci mezi sebou, vůči právnickým osobám, kterým byla datová schránka zřízena ze zákona a vůči těm, kterým byla zřízena schránka na základě jejich vlastní žádosti. Zpráva podaná přes datovou schránku plně nahrazuje doručenou zásilku, a to i do vlastních rukou.
   

Brněnské dny pro zdraví se zaměřují zejména na pohyb

Od 25. září do 4. října se koná jubilejní 15. ročník Brněnských dnů pro zdraví. Tuto nejrozsáhlejší kampaň věnovanou zdravému životnímu stylu každoročně připravuje Kancelář Brno – Zdravé město ve spolupráci s řadou sdružení, škol, sportovních klubů a institucí. Za posledních pět let se jí zúčastnilo přes šedesát tisíc Brňanů všech věkových kategorií. Letošnímu ročníku dominuje nabídka orientovaná na pohyb.

   

Strom života podpořil třetinu žádajících

V letošním roce podpořila Nadace Partnerství prostřednictvím programu Strom života granty na výsadby stromů částkou 350 tisíc korun. O grant se ucházelo celkem 86 obcí, občanských sdružení, škol či farností. Podzimní grantové kolo potvrdilo, že zájem o výsadby je i letos velký – celková žádaná částka přesáhla 1,5 milionu korun. Grantová komise vybrala 26 nejkvalitnějších žádostí, každou z nich podpořila částkou do výše dvacet tisíc korun určených především na nákup dřevin, případně kůlů a dalších ochranných prostředků. Uspěly například Římskokatolická farnost Blansko, myslivecké sdružení z Hrušek, sdružení Prostrom a Šuterňa, brněnské centrum environmentální výchovy Lipka, obce Brumovice, Otnice a Poustka. Generálním partnerem programu Strom života je společnost Skanska, která na jeho činnost v roce 2009 věnovala pět milionů korun.
Program Strom života pomáhá od svého vzniku obnovovat barokní ráz krajiny České republiky protkané cestami a alejemi a rozčleněné remízky či loukami. Přispívá také ke zlepšování života ve městech i menších obcích. Nedílnou součástí je od počátku jeho existence důraz na zapojení dobrovolníků – lidí, kteří jsou v kontaktu s místem, kde se má výsadba uskutečnit.
   

V sobotu končí turistická sezona na Staré radnici

Letošní turistická sezona a s ní prohlídky Staré radnice a radniční věže se chýlí ke konci. Slavnostní zakončení sezony proběhne v sobotu 3. října. V 9 hodin vyrazí z náměstí v Lednici na trasu všichni novodobí následovníci koláře Jiřího Birka, kteří budou koulet dřevěné kolo od žebřiňáku po cyklostezce do Brna. Do cílové stanice na nádvoří Staré radnice v Brně by měli dorazit kolem 13. hodiny. Poté bude za cílovou páskou otevřena radniční věž a pregéř v historickém kostýmu bude razit mince a nabízet dárkové repliky brněnského kola. V 15 hodin odstartuje ze Zelného trhu závod v koulení kola v dětské kategorii, délka trasy je 66,9 metru. V 16 hodin vystoupí hudební skupina Rusty Nail.
Další informace na www.bkc.cz.
   

Strana 35 z 36