Brno v červnu ožije Divadelním světem

Brněnské kulturní centrum pořádá mezinárodní festival Divadelní svět Brno, jehož první ročník se uskuteční letos v červnu. Během devíti dnů nabídne inscenace zahraničních i domácích souborů v kamenných divadlech i pod širým nebem. Naváže na tradici úspěšných akcí Noc kejklířů a Slavnost masek, z nichž první festival zahájí a druhá ukončí. Přehlídka nabídne široký repertoár představení pro malé i velké diváky, chybět nebudou nejrůznější doprovodné akce od dílen přes filmové projekce až po koncerty.
Patronem festivalu bude Václav Havel. Mottem pilotního ročníku se stal citát z jeho hry Audience: „To jsou paradoxy, co?!“. Záštitu nad akcí přijali primátor města Brna Roman Onderka a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Město i kraj podpoří festival také finančně, další prostředky byly získány z Visegrádského fondu. Logo festivalu vzešlo ze soutěže, do níž se přihlásilo přes sto padesát autorů s téměř čtyřmi sty návrhy. Dramaturgická rada z nich zvolila logo grafika Petra Hlouška symbolizující otevírající se oponu.
   

Noční lety na brněnském letišti budou omezeny

O ekologických, hygienických, bezpečnostních a dalších otázkách provozu Mezinárodního letiště v Brně – Tuřanech diskutovali v úterý 8. prosince starostové z okolních obcí a městských částí statutárního města Brna s představiteli Jihomoravského kraje, brněnského letiště, složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje a hygienické služby. Schůzku na letišti svolal z podnětu starostů hejtman kraje Michal Hašek. Starostům se dostalo zevrubné informace o provozu letiště a principech řízení letového provozu, jež ovlivňují život v okolních obcích, o hlukových studiích i o tom, nakolik emise z letadel negativně ovlivňují kvalitu vzduchu. Starostové se soustředili především na problematiku nočních letů těžkých nákladních letadel, akrobatických letů nad zastavěnými oblastmi města. Diskuse se zaměřila i na budoucí vymezení zón, nad nimiž nelze létat. Ty bude nutno hledat ve spolupráci s obcemi a městskými částmi.
   

Římské náměstí se má opravit

Rada města Brna schválila vypracování studie na rekonstrukci Františkánské ulice, kterou Brňané od 18. století nazývají Římské náměstí. Studie by měla říci, jak se do budoucna dá využít prostor této spojnice mezi Masarykovou a Josefskou ulici. Bude pak podkladem k vypracování plánu rekonstrukce a východiskem pro získání dotací na opravy náměstí. Město by mělo mít tyto materiály k dispozici do půl roku.

   

V centru Brna budou kontejnery na tříděný odpad uvnitř domů

Brněnská radnice chce v centru města rozšířit možnosti třídění odpadu. Kontejnery na papír a PET lahve se budou umísťovat dovnitř bytových domů. Majitelé, kteří o novinku budou mít zájem, se mohou hlásit od listopadu. Akce má zvýšit množství vytříděného odpadu a také zlepšit kvalitu suroviny. V minulosti se kontejnerová stání budovala i v podzemí, aby nehyzdila památkovou zónu, ale byla drahá. Se změnou počítá i městská firma zabývající se likvidací odpadu SAKO. Koupila si pro svážení tříděných odpadů z centra nové auto, menší než běžný popelářský vůz, takže projede i malými uličkami. Radnice také zahájí kampaň, která má veřejnost k třídění motivovat. Na dvouletém projektu se podílí Brno, rakouské obce a hospodářská komora Brno-venkov. Na projekt získali partneři evropskou dotaci 461 tisíc eur, což pokryje 85 procent nákladů.
   

Benefiční aukce uměleckých děl pomůže přírodě

Sedmý ročník benefiční aukce Nadace Veronica se uskuteční v pondělí 23. listopadu v 18 hodin ve Sněmovním sále Nové radnice v Brně. Výtěžek letošní aukce je určen na záchranu starých a místních ovocných odrůd Bílých Karpat. Aukce se koná vždy v předvánočním období na přelomu listopadu a prosince. Po večerní aukci následuje aukce internetová, která je určena širšímu okruhu zájemců z celé republiky. Při aukci Nadace Veronica spolupracuje s řadou našich předních výtvarníků i fotografů, s Domem umění města Brna, s přední aukční síní 1. Art Consulting. Některá díla darovaná do aukce si lze od půlky listopadu prohlédnout v kavárně knihkupectví Academia. Svými díly aukci letos podpoří výtvarníci Dalibor Chatrný, Rostislav Pospíšil, Josef Ruszelák, Jan Svoboda, Jaroslav Valečka, Olbram Zoubek a další umělci, fotografii daroval fotograf a cestovatel Zdeněk Thoma.
   

Na náměstí Svobody proběhnou svatomartinské oslavy

Na náměstí Svobody v Brně se ve středu 11. listopadu uskuteční slavnostní svatomartinský košt mladých vín. Otevírání vín proběhne přesně v 11 hodin a 11 minut, k zahájení jsou navíc připraveny ochutnávky vín a doprovodné hudební vystoupení. Protože je o tato ovocitá a svěží vína stále větší zájem, do celostátní akce se začleňuje čím dál více firem. V loňském roce se do svatomartinských oslav zapojilo celkem 86 vinařství z Čech a Moravy. Tento rok se počet zvýšil na 89 prodejců. Ke svatomartinským oslavám se poprvé v tomto roce přidá i Slovensko. Každé víno je hodnoceno nezávislou degustační porotou, která určí, zda postoupí do prodeje, nebo ne.
Pokud nestihnete svatomartinské oslavy v Brně, můžete navštívit křest vín ve stejný den v Ústí nad Labem, Mostě, Teplicích, Uherském Hradišti nebo v Židlochovicích. V pátek 13. listopadu si můžete na křest vín zajet do Mikulova, 14. listopadu pak do Němčiček, Valtic, Hustopečí a Šardic.
   

České dráhy nabízí jízdenky na předvánoční nákupy do Vídně za akční cenu

České dráhy zahájily v pondělí 2. listopadu prodej nových akčních jízdenek do Rakouska. Zhruba každý druhý měsíc nabízí dopravce na svém e-shopu cenově výhodné ČD Tipy do zahraničí. Na listopadové víkendy to bude zpáteční jízdenka na Pendolino Praha – Vídeň – Praha za 19 eur. Kromě toho budou od pondělka v prodeji ČD Tipy Brno – Vídeň – Brno za 9 eur.
Nové ČD Tipy z Prahy a Brna do Vídně budou v prodeji jako jednodenní zpáteční jízdenky do 2. třídy na e-shopu ČD od 2. do 8. listopadu (nebo do vyprodání kontingentu). Oba budou prodávány na víkendové dny 14. 11., 15. 11., 21. 11., 22. 11., 28. 11., 29. 11., 5. 12., 6. 12. Výlet lze využít k předvánočním nákupům nebo návštěvě četných vídeňských památek.
Stejně jako u dvou předchozích projektů vídeňského muzea Albertina mohou cestující Českých a Rakouských spolkových drah (ÖBB) získat slevu na vstupném na aktuální výstavu impresionistů. Stačí, když mají platnou mezinárodní jízdenku z Česka do Vídně (tedy i ČD Tip) a místo 9,50 zaplatí za vstup jen 7 eur.
   

Mamografické vyšetření podstoupila téměř stovka tělesně postižených žen

Mandre Group, jeden z největších zaměstnavatelů zdravotně postižených v ČR, jako hlavní partner přivítal hendikepované ženy na bezplatném preventivním mamografickém vyšetření. Akce s názvem „Ženy ženám“, která proběhla v úterý 20. října na brněnské Poliklinice Brno – Židenice, se ze strany tělesně postižených žen setkala s velmi pozitivním ohlasem. Vyšetření podstoupilo celkem 93 žen. „Problematika preventivního mamografického vyšetření pro tělesně postižené představuje skryté problémy – je potřeba zajistit například bezbariérové vchody, tlumočníka do znakové řeči nebo asistenta, který je k lékaři dovede. Naše společnost zdravotně postižené v tomto směru dlouhodobě podporuje, proto jsme se stali hlavním partnerem akce,“ říká Ivor Ševčík, jednatel Mandre Group.
Výsledkem vyšetření byl popis snímku a ultrazvukového vyšetření a seznámení pacientky se zprávou, kterou si mohla odnést s sebou. „Hlavním cílem celé akce bylo upozornit zdravotně postižené ženy na prevenci vyšetření prsní tkáně, kterému často není věnována náležitá pozornost,“ říká Ivor Ševčík. Rakovina prsu je přitom nejběžnější formou rakoviny, kterou je celosvětově postižen asi milion žen. Včasná diagnostika výrazně zvyšuje úspěšnost léčby a jen díky screeningu mohou být zhoubné nádory odhaleny dříve, než by se začaly projevovat.
   

Olympia Brno otevřela nové obchody

Ve čtvrtek 15. října bylo úspěšně dokončeno rozšíření nákupního a zábavního centra Olympia. Fáze 4, jak je tato expanze nazývána, rozšiřuje počet obchodů na současných více než dvě stě. Svůj obchod zde otevřel například KappAhl, jeden z předních módních řetězců s 325 obchody ve Švédsku, Norsku, Finsku a Polsku. Strategií společnosti KappAhl je etablovat se v nákupních centrech a hlavních obchodních zónách. Nová prodejna má přibližně 850 metrů čtverečních. „Velmi jsme stáli o to, abychom zahájili prodej právě zde. Společnost KappAhl měla již delší dobu zájem o Českou republiku jako svůj nový trh. Žije zde mnoho lidí, kterým se bude naše móda líbit a tak se těšíme na práci při expanzi naší značky,“ říká Zuzana Cisternas, oblastní manažerka KappAhl pro Českou republiku. Prodejna v Brně bude nabízet sortiment dámského, pánského a dětského oblečení KappAhl a mimo jiné také oděvy z ekologické řady Organic Cotton. Zařízení prodejny dodržuje ekologické nároky společnosti KappAhl, jako například snížení spotřeby energie.
O více než dvojnásobek na 2900 m² (z původních 1300 m²) rozšířil v Olympii svoji prodejní plochu britský řetězec Marks & Spencer. V nově otevřené prodejně zásadně rozšiřuje také nabídku zboží. K širokému výběru dámského a pánského oblečení, spodního a nočního prádla a potravin přibude dětské oblečení, dámská obuv a dekor, zejména kuchyňské potřeby. Zákazníci si tak budou moci vybrat z plného sortimentu, který britský řetězec v České republice nabízí. V současné době je v ČR 15 prodejen Marks & Spencer, z nichž dvě jsou v Brně, přičemž prodejnu v OC Campus Square řetězec otevřel 20. února 2009. Rozšíření prodejny v brněnském OC Olympia souvisí s celkovou expanzí řetězce nejen v ČR, ale na trzích střední Evropy a Pobaltí. Během několika let hodlá Marks & Spencer v daném regionu otevřít na dvacet nových prodejen.
Další novou značkou v Olympii je francouzská pánská móda Celio* a jejich vůbec první obchod v ČR. Prodávají oblečení od volnočasové módy až po business za velmi přijatelné ceny. Příběh této francouzské společnosti, která se zabývá výrobou pánské módy, je příkladem zaslouženého úspěchu – od prvního obchodu, který byl slavnostně otevřen v Paříži v roce 1985, až po přibližně 700 prodejních míst, která byla zřízena ve více než šedesáti zemích po celém světě. Marc a Laurent Grosmanovi předvídali rozvoj oděvního průmyslu a distribuce a stvořili značku Celio*, která se stala ztělesněním preciznosti, stylu a dostupnosti. V současné době tato společnost, jejíž výrobky jsou určeny pouze pro muže, zaujímá čelné postavení na trhu a více než kdy jindy usiluje o významný podíl na mezinárodních trzích za současného upevňování své pozice ve Francii.
   

Strana 37 z 38