Autobusy jezdí ulicemi Brna už 90 let Brno

Brno, 19. května 2020 – Dne 2. května 1930 vyjel v Brně na lince A první autobus, který své cestující převezl z Moravského náměstí do Černých Polí. V počátcích provozu najely autobusy ročně na sedmi linkách až 900 tisíc km a převezly dva a půl milionu cestujících. Dnes, o 90 let později, DPMB zajišťuje provoz na 60 autobusových linkách, na kterých autobusy ročně najedou 19 miliónů km a převezou 127 milionů cestujících. DPMB je s počtem160 autobusů na CNG majitelem největšího vozového parku na zemní plyn v ČR.

„Autobusová doprava v Brně v posledních deseti letech prošla progresivním vývojem. V Dopravním podniku města Brna jsme svědky významné ekologizace tohoto druhu dopravy, vlastníme 160 autobusů na CNG, máme za sebou testování autobusu na bioplyn, hybridní pohon, sledujeme možnosti elektromobility a dalších alternativních pohonů. Osobně jsem velmi zvědavý, jaké bude v této oblasti příští desetiletí, “ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Dopravní podnik města Brna vlastní 327 autobusů, část z nich ve druhé polovině roku nahradí dodávka 20 krátkých a 20 kloubových autobusů. Autobusy jsou deponovány ve dvou vozovnách – větší ve Slatině a menší v Medlánkách. Nejstarším autobusem v majetku DPMB je Karosa B732 z roku 1989, který je součástí sbírky retrovozidel DPMB a lidé jej mohou vídat na dnech otevřených dveří a dalších akcích, které podnik pořádá. Nejmladšími autobusy jsou Urbanway 12M a Crossway LE LINE 12M z loňského roku. Všechny nové vozy, které DPMB pořizuje, jsou nízkopodlažní a vybavené klimatizací pro cestující.

O řízení autobusů se stará 600 řidičů na hlavní pracovní poměr, kteří přepraví 127 miliónů cestujících ročně. Z hlediska novodobé historie je nejvýznamnějším počinem DPMB v letech 2014–2018 nákup 160 autobusů na CNG a zřízení plničky CNG ve vozovně Slatina.

„Jedná se o významný krok v ekologizaci dopravy, kdy navíc na pohonných hmotách ušetříme ročně až 60 miliónů korun. S počtem 160 autobusů na CNG jsme v Česku majiteli největšího vozového parku na tento pohon,“ vysvětlil Havránek.

Významným milníkem byl pilotní projekt, v rámci kterého na konci roku 2018 poskytl DPMB jeden autobus pro testování dalšího alternativního pohonu – biometanu získaného při čištění odpadních vod. Během šesti týdnů najel autobus na městských linkách 4750 km, projekt se ukázal jako fungující a navíc úspěšný, když se stal vítězem jedné z kategorií v soutěži E.ON Energy Globe 2019. DPMB plánuje 90. výročí autobusové dopravy se svými fanoušky oslavit.

„Pokud to okolnosti dovolí, rádi bychom v září příznivce autobusové dopravy pozvali na den otevřených dveří do vozovny Slatina. Budeme doufat, že se situace bude vyvíjet příznivě,“ dodal Havránek.


Související články: