Počet cyklistů v Brně se ztrojnásobil, Piráti žádají více cyklostezek
Brno, 15. března 2023 – Za posledních 20 let vzrostl počet cyklistů v Brně téměř na trojnásobek. Vyplývá to z dat Brněnských komunikací, které zpracoval spolek Brno na kole. V pracovních dnech počet lidí jezdících na kole vzrostl, a tento růst se dokonce zvyšuje. O víkendech je stabilní. Centrum Brna však stále trápí nedostatek cyklostezek.
Brno za posledních 30 let vložilo 66 % všech investic do cyklodopravy do poříčních cyklostezek. Ty však každodenní dopravě do práce slouží jen omezeně a jejich rekreační využití už vzhledem k přeplněnosti nemá kam růst.
Naopak v centru města zažívá cyklodoprava stabilní růst navzdory nízkým investicím. V posledních 30 letech zde vzniklo pouze pár levných cyklopruhů na silnici (např. Nové Sady, Kounicova, Lidická) a obousměrek (např. Gorkého).
Poslední ucelená cyklostezka, která je bezpečně oddělena od aut a vede do centra Brna, byla naposledy realizována v roce 1994 v ulici Chodská-Botanická. Poté vzniklo už jen pár krátkých nepropojených útržků (například Vlněna, Hrnčířská a park Koliště).
Dlouhodobé trendy jednoznačně ukazují, že se lidé po Brně chtějí dopravovat na kole, koloběžce a jiných moderních samohybech. V Brně však stále zásadně chybí spojitá síť cyklostezek oddělených od aut i chodců. „Projekty na cyklostezky město chystá, ale pomalu a nesystematicky. Peníze jsou, stát i EU nabízí jeden dotační program za druhým, ale vedení města tyto zdroje nečerpá, protože nemá připravené projekty. Chybí totiž lidské kapacity,“ analyzuje předseda Komise BESIP a expert na městskou mobilitu Marek Lahoda (Piráti).
V minulých 4 letech se počet úvazků na cyklodopravu na brněnském magistrátu i díky Pirátům zvýšil z 0,5 na 2. „To ale není dostačující. Dopravu má na starost ODS a pokud chce skutečně v dohledné době vybudovat aspoň pár kilometrů cyklostezek, je potřeba k tomu přistoupit stejně jako ke stavbě dálniční sítě. Vytvořit tým lidí a připravit Strategii rozvoje cyklodopravy v Brně. V ní musí město vytyčit páteřní trasy a harmonogram jejich výstavby. Udržitelná doprava musí být pro Brno jasnou prioritou,” uzavírá Marek Lahoda.
|

- HUAWEI chytré hodinky: Průlom v oblasti zdraví a wellness
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
Exkluzivní partner sekce


Kalendář vinařských akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Kulturní akce v Brně
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |