Při výprodejích se krade více než před Vánoci. Hlavně móda a kosmetika

Brno, 27. ledna 2015 - Málo prodavačů, zboží vystavené mimo bezpečnostní rámy, nedostatečné technologické zabezpečení či nízká přehlednost obchodních jednotek. To jsou nejčastější prohřešky obchodníků z předvánoční doby, kterých využívají zloději i v  době probíhajících výprodejů. Jen s tím rozdílem, že jsou ještě lépe organizovaní a spoléhají na menší ostražitost zákazníků i obsluhy obchodů.

Podle statistiky zásahů společnosti Special Service International (SSI), která poskytuje komplexní bezpečnostní služby a integrovaný facility management ve zhruba čtyřiceti obchodních centrech a retail parcích po celé České republice, se v lednu výšil počet zásahů u krádeží oproti prosinci dvakrát! Což platilo v roce 2014 i v prvních týdnech letošního roku. Nejčastěji se krade móda a módní doplňky, kosmetika a drobná elektronika, a to v milionových hodnotách.  

„Aktuálním trendem jsou zejména organizované skupinové krádeže. Každý člen skupiny zajišťuje pouze částečný úkol, např. kontrola prostoru, vytipování zboží, odvedení pozornosti prodavače, samotná krádež, zdržován í ostrahy a podobně,“ líčí Radek Škrabal, provozní ředitel SSI, a dodává: „K přípravě a samotné krádeži se nejčastěji používají kleště a silné magnety pro odstranění bezpečnostních prvků a odstíněná zavazadla pro bezpečný průchod bezpečnostními bránami. K taktice pachatelů patří i různé převleky během pobytu v jednotce s cílem zmást pracovníky ostrahy.“

Nelichotivou bilanci, která se dotýká i desítek okradených návštěvníků obchodních center, trochu napravuje fakt, že řadu pachatelů trestné činnosti se podařilo zadržet ještě před tím, než s kradeným zbožím stihli utéct. Napomáhá tomu mimo jiné kvalitnější monitorovací zařízení, organizace a komunikace security zasahující i do okolí střeženého objektu. Ale například i školení personálu obchodů, jež vede k aktivní reakci zaměstnanců na mimořádné situace jako právě krádeže.

Podle analýzy SSI je výrazný nárůst incidentů zaznamenáván u ostrůvkových obchodních jednotek, umístěných v pasážích nebo atriích obchodních center. Je to dáno tím, že jejich obsluha často nemá (a ani nemůže mít) přehled o celém prodejním prostoru. Zboží zde navíc bývá vystavené bez jakéhokoliv zajištění.

I s ohledem na probíhající vlnu výprodejů, které provází vysoká návštěvnost, řada obchodníků připravuje bezpečnostní opatření. Ta nemají jen podobu zvýšeného počtu členů ostrahy nebo prodavačů: stále oblíbenější jsou důmyslná technologická zabezpečení, monitorovací systémy nebo školení prevence kriminality, které pomáhá zabránit řadě krizových situací.


Související články: