Slavnosti vína

Pavel Sobotka: Dodáváme díly pro letadla i vesmírné satelity

Brno, 19. března 2013 - Ředitel úspěšné brněnské firmy Frentech Aerospace Pavel Sobotka svým životním příběhem připomíná některé selfmademany z historie podnikání. Stejně jako v Americe Henry Ford nebo u nás Tomáš Baťa se vypracoval z řadového zaměstnance na kapitána průmyslu.

Dne 30. ledna byl v Brně vyhlášen vítězem soutěže Podnikatel roku 2012 Jihomoravského kraje, pořádané společností Ernst & Young. Pavla Sobotky jsme se zeptali na milníky jeho cesty k úspěchu.

Co vám dala a vzala téměř tři desetiletí práce v brněnské Tesle?


Práce v podniku TESLA Brno byla pro mě nejen zdrojem příjmu, ale i velkého poznání, protože jsme vyráběli na tu dobu unikátní zařízení a přístroje, jako byly ultravakuové elektronové mikroskopy, elektronové litografy a spektrometry NMR. Již tehdy jsem úzce spolupracoval s vývojovými pracovníky a technology. Byla to pro mě „vysoká škola". Byla to nejen práce, ale i zábava. Měl jsem možnost poznat různé speciální materiály a technologické postupy. Také jsem se osobně podílel na budování pracoviště CNC strojů, které bylo na tu dobu na velmi dobré úrovni. Již tehdy jsem se výrazně podílel na zvyšování kvality a produktivity práce. Asi také proto jsem měl přezdívku Baťa, které jsem si ostatně velmi vážil.

Kde se ve vás vzala odvaha začít s vlastním podnikáním?

Nevím, zda se tomu dá říci odvaha. Byla to zvláštní doba. Vše se rozpadalo pod rukama a krást jsem nechtěl. Na jednu stranu to bylo řešení a východisko a na druhou stranu tam byla velká motivace dokázat, že na tom český průmysl a technické dovednosti tak špatně nejsou. Vždyť jsme měli ve strojírenství obrovskou tradici. Jen nám chybělo přímé srovnání s okolním světem. Bohužel práce těsně po roce 1989 nebyla a ani dnes není něco, co by mělo být prezentováno jako hlavní zdroj přidané hodnoty a posilování koupěschopnosti. Je to velká škoda. Měl jsem možnost vidět, jak se pracovníci motivují v zahraničí, v Japonsku a USA, a jak si tam práce váží. I nástěnek tam mají více než my. V každém případě to byla veliká výzva a já mám výzvy rád.

Foto1 vitezPavelSobotkaVítěz soutěže Podnikatel roku 2012 Jihomoravského kraje
Pavel Sobotka ze společnosti Frentech Aerospace, s.r.o.


Vaše parkovací systémy z devadesátých let dodnes fungují. Proč jste od nich odešel?


Ano. V devadesátých letech nebyla velká poptávka po takových systémech, protože ještě nebylo tolik vozidel ve městech. Měli jsme několik řešení i pro Brno. Bohužel nebyl zájem. Dnes by se tyto systémy hodily. Pro mě osobně to byl jiný segment strojírenství. Jednalo se o ocelové konstrukce a já jsem vyrostl na precizní mechanice. To rozhodlo.

Jak jste se dostal od parkovacích automatů k výrobě přesné mechaniky?

Původně jsem na přesné mechanice vyrostl. Na ocelové konstrukce to byl pouze malý odskok. Potom jsem se jen vrátil.

Jak se o vás dozvěděli v Airbusu? Je pravda, že jste jejich nabídky zpočátku odmítali?

To dodnes nevím. Internet ještě v naší firmě nefungoval. Ano, po první návštěvě a posouzení dokumentace jsem spolupráci z důvodu velkého respektu a odpovědnosti odmítl. Také jsme tehdy neměli potřebnou technologii a ani zkušenosti s výrobou pro letecký průmysl. Lidé z Airbusu nás ale později o možné spolupráci přesvědčili. První objednávka měla hodnotu 170 UDS. Letos přesáhne obrat 4 mil. eur.

Frentech 6

Co všechno pro Airbus nyní dodáváte?

Dodáváme cca 80 tisíc dílů za rok pro všechna letadla, která Airbus vyrábí. Díly jsou všude. Najde je je v podvozku A400M, v kormidle A380, v trupu A350, v systému „autopilota" A320 a na mnohých jiných místech. Dodáváme také mnoho náhradních dílů. Jsme hrdí na to, že jsme spolupracovali na prototypech A380, A400M a nyní na A350.

Nyní dodáváte i komponenty pro satelity na oběžné dráze. Jak jste se propracovali k těmto zakázkám?

Základem byla letecká výroba. Tady jsme získali potřebné dovednosti. Díly pro satelity dodáváme již zhruba deset let. Od vstupu ČR do ESA se objevily nové možnosti, zejména v podobě speciálních výzev pro český průmysl. Také my jsme postupovali aktivněji. Výsledkem toho je, že jsme v uplynulém roce podepsali historicky největší komerční kontrakt pro vesmír, a to dodávky mechanismů pro rozvinutí solárních panelů na satelitech projektu IRIDIUM NEXT. Tento projekt se nazývá projektem století. Naše mechanismy budou na všech 81 satelitech. Na základě tohoto kontraktu naše firma masívně investuje a usiluje o další vesmírné projekty.

Frentech 5

Kterým oblastem vesmírného průmyslu se nyní věnujete a jaké máte v této oblasti další plány?

Jak jsem se zmínil, aktuální je IRIDIUM NEXT. Zde jeden kontrakt podepsán je a o druhý usilujeme. Jednáme také o spolupráci na nové generaci meteorologických satelitů MTG. Také připravujeme nabídky pro novou výzvu ESA, která je určena pro český průmysl. Naši pozici ve vesmírném průmyslu bychom chtěli v následujících letech dále posilovat.

Jaké jsou hlavní ekonomické ukazatele vaší firmy a čeho chcete dosáhnout v příštích letech?

Naše společnost pravidelně dosahuje velmi dobrých ekonomických výsledků. Dosahujeme velmi vysoké přidané hodnoty a také vytváříme pravidelně zisk. To nám umožňuje každoročně masívně investovat do technologií, a tím si udržovat konkurenceschopnost a také rozšiřovat naše technologické schopnosti. Naše auditované hospodářské výsledky jsou pravidelně ukládány na Obchodní soud, kde jsou dostupné. Rádi bychom během dalších pěti let zvýšili podíl SPACE produkce na cca 35 až 40 %.

Rozhovor připravila Alena Štěpánková

Frentech 2-Pavel SobotkaPavel Sobotka působil dvacet sedm let v brněnské Tesle, kde jako vyučený soustružník pracoval ve výrobě elektronových mikroskopů. Po politických a ekonomických změnách v devadesátých letech založil se známým, který kdysi emigroval do Německa, firmu na výrobu automatických parkovacích systémů. Poté se spojil s Holanďany a společně začali s výrobou součástek do měřicích a laboratorních přístrojů. Jejich práce si všimli zástupci obří firmy Airbus a od té doby jí Frentech Aerospace dodává součástky do všech jejích letadel. To firmě otevřelo cestu i do vesmírného průmyslu. Vyrábí ročně několik tisíc komponentů pro satelity na oběžné dráze a pracuje na zakázkách pro Evropskou kosmickou agenturu ESA.

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit