Hejtman Hašek vyžaduje kvůli Dobrovského tunelu změnu zákona

Brno, 10. ledna 2011 - Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) chce vyvolat jednání s ministrem dopravy Vítem Bártou (VV), které má vyústit do změn zákona, jež upravuje průběh velkých staveb. "Změny legislativy navrhneme v souvislosti se zastavením stavby Dobrovského tunelu v Brně" řekl v pondělí Hašek.

Stavbu Dobrovského tunelu zastavilo v říjnu rozhodnutí Městského soudu v Praze. Ten dal zapravdu občanským aktivistům, kteří poukazovali na nedostatečnost protihlukové studie a zrušil stavební povolení s tím, že úřady musejí dokumentaci náležitě doplnit.

Dobrovského tunel, ležící na pomezí Králova Pole a Žabovřesk, jsou klíčovou stavbou brněnského městského okruhu. Hotovy měly být letos v listopadu. "S každým dalším měsícem prodlevy se celý projekt prodraží o dalších 58 milionů korun," řekl Jiří Švorc, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, jež je investorem stavby.

Až dosud do strategické stavby brněnského dopravního systému, kterou zablokovala žaloba občanského sdružení Velký městský okruh Brno, investoval stát více než 5,5 miliardy korun. Tunel je podle Švorce hotov už z 80 procent. "Dílo už do konce listopadu dokončit určitě nestihneme," řekl Švorc. Dělníci budou podle něj moci pokračovat ve stavbě nejdříve v březnu letošního roku. Zdržení podle Švorce znamená zpoždění lhůty výstavby nejméně o pět měsíců a podle nejoptimističtější varianty se stavba prodraží o stamiliony korun.

Podle Haška je výstavba Dobrovského tunelu nejvýznamnější dopravní stavbu státu, která nyní měla probíhat na území Jihomoravského kraje. "Jsem velmi smutný, že se nestaví dál. Ministr dopravy Bárta měl loni původně v úmyslu zakonzervovat tuto stavbu a nám se spolu s brněnským primátorem podařilo ho přesvědčit, aby to nedělal. To jsme ovšem netušili, že občanské sdružení, které bude zastupovat zájmy občanů, bydlících ve 13. až 16. patře jednoho z bytových domů u této stavby, zablokuje prostřednictvím soudu stavbu za šest miliard korun," řekl v pondělí na mimořádně svolané tiskové konferenci Hašek.

Hašek soudní rozhodnutí respektuje, ale zároveň doufá, že stavební prodleva nebude trvat moc dlouho. "Více než osmapadesát milionů korun, na které tato stavba nyní přijde měsíčně navíc, totiž znamená, že na jižní Moravě tyto peníze mohou chybět při přípravě a realizaci dalších významných staveb," obává se Hašek. ŘSD totiž v současné době na jižní Moravě staví nebo připravuje například obchvaty Znojma, Hodonína, Lechovic a opravuje silnici mezi Brnem a Rajhradem.

Jihomoravský hejtman chce proto jako předseda Asociace krajů ČR jednat s ministrem dopravy o tom, aby v souvislosti s obstrukceni aktivistů vznikla v české legislativě patřičná změna. "Tato nepříjemná situace se může kdykoli opakovat kdekoli na jiném místě České republiky. Jde tedy o to, aby sice bylo možné se bránit proti vydanému stavebnímu povolení, ale aby také pro soud existovala lhůta, ve které musí rozhodnout," uvedl jihomoravský hejtman.

S ministrem dopravy hodlá předseda Asociace krajů ČR probrat i další témata. "Situace v brněnském Králově Poli samozřejmě negativně ovlivňuje život v městských částech Brna, stejně jako situace kolem dálnice D1. Díky tomu, že se zvýšilo mýtné, vyjely kamiony mimo dálnici. Budu tedy od ministerstva dopravy žádat kompenzaci, která by spočívala v tom, že zruší povinnost placení mýtného v úseku od Kývalky po exit ve Vídeňské ulici, protože tady dálnice D1 částečně supluje dosud neexistující velký městský okruh," dodal Hašek.

Jiří Nováček

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit