Po stopách brněnského bigbítu X. - PROGRES 2

Brno, 9 . října 2013 - Pravděpodobně nejslavnější brněnská skupina Progres 2 prorazila jednoznačně v celém tehdejším Československu a stala se na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let opravdovým hudebním zjevením, jež nemělo u nás v daných poměrech obdoby. Než ovšem dospěla do tohoto bodu, je třeba připomenout si její minulost.

Bigbit Progres2-01

Její předobraz tkví ve skupině Progress Organization, o níž jsme už psali. Kytarista Pavel Váně přijal nabídku bratislavské classicalrockové skupiny Collegium Musicum, poté se objevil jako baskytarista ve skupině Atlantis sourozenců Ulrychových a nakonec se stal členem Skupiny Aleše Sigmunda, která doprovázela sesterské duo Marthu a Tenu Elefteriadu. Zde se také potkal s baskytaristou Emanuelem Sideridisem, bubeníkem Zdeňkem Klukou a klávesovým hráčem Janem Sochorem.

V létě 1972 se Sideridis s rodinou legálně vystěhoval do Řecka a v témže roce Kluka a Sochor z kapely odešli a společně s baskytaristou Cyrilem Kajnarem (Vulkán) a kytaristou Vladimírem Severou (FGB Stellars) sestavili Skupinu Jana Sochora, která začala doprovázet folk-singera Boba Frídla. Váně, Kluka a Sochor byli po odchodu Kajnara doplněni od roku 1973 baskytaristou Pavlem Pelcem (Speakers) a saxofonistou a flétnistou Pavlem Knotkem.

V roce 1974 Váně po Severově odchodu nastoupil na kytarový post k Sochorově skupině a v roce 1975 přijal Sigmund místo vedoucího redaktora v Pantonu a Martha a Tena Elefteriadu se spojily s Bobem Frídlem v jedné kapele. Počátkem druhé poloviny sedmdesátých let ve Skupině Jana Sochora už cíleně sílily snahy vrátit se zpět na rockovou platformu i za cenu rizik, která hudebníkům hrozila odchodem ze zavedeného angažmá v pop-music.

Bigbit Progres2-02Zleva Pelc, Kluka, Horký, Morávek a Váně

Pod producentem Hynkem Žalčíkem začala skupina pod názvem Barnodaj natáčet v Praze v roce 1976 druhé album, svázané volným koncepčním motivem knihy Rudyarda Kiplinga, a za asistence známého pražského textaře Pavla Kopty se zvolna rodily skladby pro nové album Mauglí (dokončeno na podzim 1977, vyšlo 1978). Deset nových skladeb z autorské dílny kapely napsali především Kluka a Váně a jednu Sochor. Podobně jako na jejich prvním projektu z roku 1972 byl i zde kladen důraz na pečlivá aranžmá, vokální stavbu a kreativní instrumentaci. Úvodní skladba Džungle navodila atmosféru indického Orientu se sitárem, impulzivními bubenickými nástupy a fortelnými smyčci s klavírním finále. Na albu najdeme jeden z mála hitů skupiny píseň Mauglí, výtečný Osud, proaranžovaný Kamarád gramofon, prvky funku a jazzrocku v Dopisu v láhvi nebo procítěný synthesizerový Prám z trámů.

V době, kdy album s velkým zpožděním vyšlo, už řada věcí neplatila. Na konci léta 1977 Kluka, Váně a Pelc spřádali nové plány, ale Sochor do těchto plánů už nevstoupil. Po krátké existenci skupiny Ex-libris odešel hrát jazz, swing, soul a blues do zahraničních angažmá. Kapelníkem se stal Kluka a jeho nabídku přijal talentovaný kytarista Miloš Morávek (Regenerace) a také muzikantské eso, studující brněnské konzervatoře na klávesové nástroje Karel Horký. Vedle tanečního repertoáru pro obživu začala skupina cíleně nacvičovat nový repertoár s výraznými uměleckými ambicemi v artrockovém pojetí.

Bigbit Progres2-03Zleva Morávek, Pelc, Dragoun a Kluka

27. února 1978 měl v Brně v Divadle na výstavišti premiéru audiovizuální projekt „první česká rocková opera" Dialog s vesmírem, v němž se představila skupina pod názvem Progres 2. Úspěšnost tohoto projektu potvrdilo celkem 350 repríz v celé republice do roku 1980. Nový náročný hudební koncept nepřímo navázal na britský art rock, stereofonní sound, výrazný světelný park a zadní filmová projekce a diapozitivy představily novou uměleckou estetiku v našich poměrech nevídanou a neslýchanou. Projekt vznikl na základě povídek sci-fi, jehož texty napsal Oskar Man. Na podzim 1979 odešel ze skupiny Horký a klávesové party vedle baskytary přejal Pelc. I přes velký úspěch, uznání u odborné veřejnosti a především u posluchačů, kvůli rozpakům komunistických orgánů vydavatelství Panton odmítlo vydat projekt jako dvojalbum a v roce 1980 vyšel Dialog s vesmírem jako klasický albový nosič, doplněný EP deskou a singlem, což do značné míry nabouralo celistvost náročného projektu. Vypilované instrumentální pasáže s výbušnou rytmikou bicích a basů dokreslovaly kreativní kytarové party a zapojení synthesizerů s nezbytnými vokály. Albu vévodila křehká Balada o jablku, stejně jako dramatická Planeta Hieronyma Bosche II, známá jako Heroin, do níž vstoupila nesmyslná cenzura, nebo výtečně proaranžované V zajetí počítačů či Odlet. Progres 2 se dostali do rockové první ligy. Přesto v roce 1981 po vzájemné roztržce překvapivě z rozjetého vlaku odešel Váně, jenž pak krátkodobě účinkoval v šikanované skupině Bronz a později odešel do folkrockového prostředí.

Progresovské trio Kluka, Pelc a Morávek doplnil klávesový hráč a výtečný zpěvák Roman Dragoun (Regenerace). Výsledkem jejich spolupráce byl projekt Třetí kniha džunglí (1981), který tentokrát vydal Panton ve dvojalbovém formátu. Artrocková koncepce širokých ploch je příznačná a jako textař se zde projevil Vladimír Čort. Za nejzajímavější skladby lze považovat Svět džungle, Čím je svět můj a hitovou skladbou ve stylu funku se stal Muž, který se podobá odvrácené straně Měsíce. V počtu repríz tento projekt předběhl dokonce ten předešlý, ale v roce 1983 se Dragoun a Morávek, unaveni z širokých kompozičních celků, rozhodli z Progresu 2 odejít a založili skupinu Futurum. Pro kapelníka Kluku tato okolnost znamenala doplnit rytmickou složku novými hráči. Kytaristou, občasným klávesovým hráčem a zpěvákem se stal Ostravan Aleš Bajger a další kytarový post obsadil Bratislavan Peter Peteraj.

Bigbit Progres2-04Zleva Kluka, Horký, Váně, Pelc a Morávek

Stylová proměna skupinu posunula na pokraj acid-rocku s důrazem na kytary a kratší sdělnější skladby, reagující na dobové trendy. Výsledkem této spolupráce bylo album Mozek (1984). Melodický sound zůstal zachován, ale celkově kapela přitvrdila. Rozevlátou melodii ve stylu pop-rocku à la Asia byla skladba Neznámý génius, ale byly zde i zajímavější skladby Čistý štít u firmy mít nebo Pod generátorem. V roce 1985 opustil Progres 2 Peteraj a přišel klávesový hráč a zpěvák Milan Nytra. Skupina se rozhodla opustit koncepční model práce a natočit album moderně znějících písní. Tím se stalo album Změna (1988) s nepovedeným obalem a bohužel i nepříliš zdařilým hudebním pojetím. Na albu se objevují módní elektrické bicí nástroje řízené počítačem, což neblaze ovlivnilo jeho sound a posunulo písně do oblasti moderního popu osmdesátých let. To bylo pro řadu příznivců rozčarováním a obecně je toto album vnímáno jako nejslabší albový projekt kapely. Z Progresu 2 odešel dlouholetý člen Pelc, který načas zakotvil ve skupině Futurum a později doprovázel písničkáře Pavla Rímského. Do Ostravy se vrátil zpět i Bajger.

Na konci osmdesátých let ale kapela stačila překvapit. Pod názvem Progres/Pokrok vyšel jejich asi nejodvážnější projekt Otrava krve. Ke Klukovi a Nytrovi se připojil talentovaný kytarista Miroslav Sova, nadějný baskytarista Dalibor Dunovský a konečně první žena v kapele, trampská zpěvačka Pavla Dvořáčková. Od jara 1988 do jara 1989 skupina v pozměněné sestavě odehrála 165 repríz za aktivní asistence Státní bezpečnosti, ale album samotné vyšlo až v roce 1990. Dravá, místy až agresívní hudba parodizovala budovatelská padesátá léta, což skupině v době rozvinuté perestrojky procházelo s odřenýma ušima u státních orgánů. Zahrané a zazpívané skladby s patrnou nadsázkou a ironií jako Požár věžní těže, Za vozéém nebo Naše srdce ohnivé jsou buchary se místy blížily postupům experimentátora Franka Zappy. Dodnes je tento odvážný projekt vnímán jako kontroverzní dílo.

V roce 1990 se po změně politických poměrů skupina rozešla a vrátila se comebackem v roce 1992 s návratem Pavla Váněho, Pavla Pelce, Zdeňka Kluky a doplněná mladým kytaristou Ivanem Manolovem a klávesovým hráčem Borkem Nedorostem. Po dalších personálních změnách odešli Manolov a Nedorost a do Progresu 2 se vrátili Miloš Morávek a Roman Dragoun. V této sestavě kapela Progres 2 s menšími koncertními frekvencemi působí dodnes.

Petr Gratias

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:
5G

Proč je 5G budoucností smartphonů

Jsme na vrcholu nové éry bezdrátových technologií. Nová generace celulárních sítí, známá jako 5G, slibuje zásadní upgrade oproti současným 4G LTE sítím. Díky maximální rychlosti až 10 gigabitů za sekundu bude 5G výrazně rychlejší než nejrychlejší domácí širokopásmové připojení. Ale rychlost je jen jedním ze způsobů, jak 5G změní smartphony. Zde je šest výhod 5G, o kterých by měl vědět každý uživatel smartph...

Kulturní akce v Brně

<<  Listopad 2022  >>
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
   1  2  3  4  5  6
  7  8  910111213
141516171820
212223252627
282930    
Nejbližší akce

Žádné události