10 tipů, jak zvládnout home office nejen v době koronavirové epidemie
Brno, 22. března 2020 – Zavřené bary i restaurace, do MHD jenom s rouškou, zákaz zbytečného vycházení. Opatření, která mají zabránit šíření nového koronaviru ovlivňují život všech Čechů. Mnoho z nich zůstává kvůli zavřeným školám doma s dětmi, velká část lidí ale musí normálně fungovat a každý den pracovat. Vzhledem k okolnostem ale většina zaměstnavatelů u profesí, kde je to jen trochu možné, nabízí lidem práci z domu, takzvaný home office.
K takovému kroku přistoupil ve své firmě například Tomáš Pokorný. „Věnujeme se účetnictví a administrativě, není proto nutné, aby zaměstnanci docházeli do kanceláře. Všichni už skoro týden pracujeme z domova. Ochrana zdraví mých zaměstnanců je pro mě totiž prioritou. Pokud to není bezpodmínečně nutné, neměli by vycházet z domu,“ myslí si Tomáš Pokorný.
Podle něj se většina úkolů, které jeho zaměstnanci potřebují plnit, dá zvládnou bez problému online. „Fungujeme přes internet. Společné porady pořádáme přes službu Zoom, nejrůznější dokumenty si sdílíme přes Dropbox. Pokud potřebujeme, využíváme také Dokumenty Google. Různé ad hoc věci pak řešíme operativně přes telefon, nebo e-mailem,“ popsal majitel firmy.
Pro funkční home office je tak nutné především kvalitní internetové připojení. „Zaměstnanci se díky internetu dostanou do firemních intranetů a dalších systémů. Schůzky pak bez problémů zvládnou přes Skype nebo podobné komunikační platformy. Není výjimkou, že taková jednání probíhají mezi desítkou lidí z různých koutů světa, aniž by některý z nich opustil svůj obývák a vystavil se tak nebezpečí nákazy,“ nastínil možnosti moderní doby marketingový ředitel společnosti netbox, která poskytuje internetové připojení, Lukáš Pazourek.
Onlinovou komunikaci ale při práci v době pandemie nového koronaviru nevyužívají jen zaměstnanci a majitelé soukromých firem. Po uzavření škol přes internet udržují kontakt se svými žáky i učitelé. „Nevíme, jak dlouho budou školy zavřené. Nemůžeme si dovolit zameškat tolik hodin výuky. Zejména u studentů, kteří mají letos maturovat, by to byl problém. Snažím se proto se svými žáky komunikovat prostřednictvím e-mailu. Posílám jim nejrůznější úkoly, pracovní listy nebo zajímavá videa k tématům, která probíráme. Někteří kolegové už taky využili možnost konferenčních video hovorů přes internet,“ uvedla učitelka ze Střední zdravotnické školy v Trutnově Lenka Šklubalová.
Pro spoustu lidí je práce z domu novinkou. Podle průzkumu společnosti LMC mohlo před karanténními opatřeními home office využívat jen zhruba dvacet procent zaměstnanců. Mnoho dalších, kterým teď jejich nadřízený práci z domu umožnil, si na nový systém práce musí teprve zvykat. „Nikdy jsem z domu nepracovala a musím říct, že to pro mě není úplně jednoduché. Po chvíli člověk úplně ztratí přehled o tom, co je za den. Mám také trochu problém s udržením soustředění,“ popsala například Anna Říhová.
10 tipů, jak zvládnout práci z domu:
- Buďte připravení. Mějte přichystané všechny online nástroje, které byste mohli potřebovat a ujistěte se, že máte funkční internetové připojení. Pro porady s kolegy můžete využít aplikace Skype nebo Zoom, úkoly můžete kolegům zadávat prostřednictvím Trella nebo Asany. Rychlou komunikaci s týmem zajistí Slack, se sdílením dokumentů pomůžou Dokumenty Google nebo Dropbox.
- Sestavte si denní plán. Sepište si úkoly, které musíte do konce dne splnit a postupně je odškrtávejte. Budete tak mít přehled, kolik práce máte ještě před sebou, a kolik už jste jí naopak zvládli.
- Vyhraďte si v bytě nebo domě konkrétní místo, kde budete pracovat. Ideálně by to mělo být někde, kde vás nebude nic rušit a rozptylovat.
- Oblečte se jako do práce. Pokud zůstanete celý den v pyžamu, buďte si jistí, že váš pracovní výkon bude o hodně nižší než obvykle. Tím, že se obléknete do „pracovního“, přispějete ke správnému pracovnímu naladění.
- Stanovte si pracovní dobu. Práce z domu neznamená nonstop fungování, ale ani dovolenou. Určete si proto přesný časový úsek, ve kterém budete pracovat.
- Dejte si pauzu. Mezi jednotlivými úkoly si udělejte několikaminutovou přestávku. Bude se vám tak lépe soustředit.
- Nezapomínejte na jídlo a pití. Pracovat z domu neznamená hladovět. Udělejte si pauzu na oběd a během práce si dejte svačinu. Důležitý je také pitný režim.
- Udržujte kolem sebe pořádek. Poházené papíry na stole, špinavé sklenice a další nepořádek na pracovním stole každý den odpoledne po skončení vaší pracovní doby ukliďte. Druhý den ráno se vám bude k práci lépe vracet.
- Zavřete všechny nepotřebné aplikace. Mějte na počítači otevřené pouze programy, které potřebujete k práci. Pomůže vám to udržet pozornost a soustředit se na pracovní úkoly.
- Zabavte děti. Aby vás při práci nerušily děti, které musí kvůli zavřeným školám zůstat doma, nachystejte jim zábavu. Pomůže jak internetová televize Kuki, která je plná pohádek zdarma, tak nejrůznější vzdělávací videa a aplikace, které najdete například na khanacademy.org.
|
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz