Na Univerzitě obrany v Brně zahájil provoz aerodynamický tunel

Brno, 6. června 2012 - Na Univerzitě Obrany v Brně bude v úterý uveden do provozu nový aerodynamický tunel, svými rozměry největší stavba svého druhu za posledních 70 let. Za projektem tunelu stojí síť vzájemně spolupracujících společností Energoklastr. Ojedinělé zařízení bude sloužit potřebám vědeckého výzkumu univerzity i průmyslovým podnikům nejen jihomoravského regionu. Ti jej využijí pro testování aerodynamiky především v automobilovém, leteckém a energetickém průmyslu, ale i při sižování aerodynamického odporu při cyklistice, bruslení nebo lyžování.

Tunel využije společnost Energoklastr, která sdružuje vzájemně spolupracující firmy, instituce a organizace, které společně upevňují a zvyšují konkurenceschopnost v českém i zahraničním prostředí. "Tunel bude sloužit jak vědeckému výzkumu univerzity, tak členům sdružení i potřebám průmyslu nejen jihomoravského regionu," uvedl Pazdera.

Projekt je částečně hrazený z prostředků evropských strukturálních fondů v rámci Operačního programu Podnikání a inovace.

Tunel je především určený pro testování modelů letadel a jejich částí. Výrazně pomáhá ve všech fázích návrhu, vývoje, ale i provozu letadel. "Nejvýznamnější oblastí aplikace aerodynamického tunelu je vývoje vojenských typů letadel a jejich části, ale i rozvíjející se oblasti bezpilotních prostředků. Tunel přijde vhod nejen Armádě České republiky, ale také podnikům obranného a bezpečnostního průmyslu," sdělil Pazdera s tím, že z tunelu mohou profitovat také další odvětví, jako jsou zbrojní výroba, strojírenství, energetika, stavební průmysl ale i další.

Tunel bude provozovat Katedra letecké a raketové techniky Fakulty vojenských technologií Univerzity obrany.

Aerodynamický tunel zaujímá půdorys 320 metrů čtverečních a je vysoký šest metrů nad základnou laboratoře. "Srdcem celého zařízení je jednostupňový axiální ventilátor s průměrem oběžného kola 2,8 metrů a příkonem 261 kw. Ventilátor umožňuje urychlení proudu vzduchu v měřici sekci do 180 kilometrů za hodinu," dodal mluvčí.

Parametry nového aerodynamického tunelu

Zařízení zaujímá půdorysnou plochu více než 320 m2 s výškou více než 6 m nad základnou laboratoře. Jeho srdcem je jednostupňový axiální ventilátor s průměrem oběžného kola 2.8m a výkonem 261kW. Tato pohonná jednotka je dílem českého výrobce vzduchotechnických zařízení z Milevska, společnosti ZVVZ Machinery, a.s. Ventilátor umožňuje urychlení proudu vzduchu v měřicí sekci na více než 150 km/h. Zajímavé jsou i rozměry měřicí sekce, která má variabilní výstupní dýzu s průtočnou plochou větší než 4 m2.

foto: Tomáš Trojan

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit