Městská kanalizace za dvě miliardy
Brno, 8. ledna 2013 - Jednou z největších stavebních i investičních akcí v Brně je v současné době rekonstrukce a dostavba městské kanalizace. Kanalizační síť Brna je tvořena kmenovými, hlavními a uličními stokami jednotného a oddílného systému.
Pro jejich kvalitní fungování je potřeba dobudovat retenční nádrže, které zajistí výrazné zlepšení kvality vod v tocích protékajících Brnem za silných dešťů. Jejich využitím se sníží četnost přepadů z kanalizační sítě do povrchových toků na maximálně 5 až 7 za rok, oproti dnešnímu stavu 15 až 24 ročních přepadů. Zároveň při rekonstrukci a dostavbě kanalizací v Bohunicích, Tuřanech, Žebětíně a v Ivanovicích bude vybudován oddílný kanalizační systém v této zástavbě a splaškové vody z těchto městských částí už nebudou znečišťovat vodní toky. Rozsah prací, které budou při rekonstrukci a dostavbě brněnské městské kanalizace prováděny, je nebývalý a existují reálná rizika, jež mohou negativně ovlivnit postup výstavby. Patří mezi ně například vysoká hladina spodní vody, netransparentní geologická skladba stavenišť v oblastech ovlivněných lidskou činností, nebo nepředvídaný archeologický průzkum. To všechno jsou faktory, které nesmí investici, přesahující dvě miliardy korun, ohrozit.
Stavba retenční nádrže na Sokolově
Celá velmi rozsáhlé dílo se skládá ze 13 staveb. Prvním z nich je rekonstrukce kmenové stoky A v úseku Sokolova – Dufkovo nábřeží. Z celkové délky 660 metrů vlastní kmenové stoky byla koncem listopadu provedena montáž v otevřeném výkopu 310 metrů, tedy 47 % prací. Při rekonstrukci kmenové stoky C v úseku Karásek–Loučky byly vyhloubeny těžní jámy v místech budoucích šachet a provedena ražba štoly v délce 280 metrů z celkové délky 450 metrů, což představuje asi 62%. Podmínkou prací na rekonstrukci kmenové stoky D v úseku Auerswaldova–Kaloudova je soustavné snižování hladiny podzemní vody. Ze čtyřiceti navržených hydrovrtů je v současnosti v provozu dvacet dva. Převážná část této kmenové stoky je kvůli narušení homogenity půdy navážkami realizována mikrotunelováním plnoautomatickým robotem a z celkové plánované délky cca 1300 metrů je v současnosti provedeno 760 metrů, což je 58%. V otevřených výkopech přilehlých ulic je z celkové délky 3030 metrů provedeno 210 metrů, což je asi 7%. Také pro rekonstrukci kmenové stoky E v oblasti Makra je realizována řada hydrovrtů a byly zahájeny kladečské práce na speciálním potrubí v délce asi 160 metrů, což činí z celkového plánu 10%. Spolu s tím jsou prováděny práce na velké retenční nádrži. Na kmenové stoce A u Přízřenického jezu bude provedena dostavba stávající kmenové stoky s velkoobjemovou retenční nádrží. Zahájení těchto prací však bylo podmíněno zpevněním mostní konstrukce současného mostu přes náhon. Montáž, zesilující mostní konstrukci a umožňující přístup na staveniště, byla provedena už letos v srpnu. Rozsáhlé zemní a stavební práce byly zahájeny také na dostavbě kmenové stoky EI v úsecích MAKRO – Ráječek – Hájecká a Hamry.
Rekonstrukce kmenových stok, mikrotunelování plnoautomatickým robotem ISEKI.
Rekonstrukce kanalizace nyní probíhá v některých městských částech. Oddílná kanalizace splašková a dešťová je řešena v Bohunicích. Z celkových 6 658 metrů uličních stok už bylo položeno 887 metrů potrubí. Stavba je časově a prostorově koordinována s rekonstrukcí plynovodu a výstavbou kruhového objezdu, kterou budou v příštím roce zajišťovat Brněnské komunikace. V Tuřanech bude rekonstruována kanalizace v celkové délce 12 248 metrů a i tady je koordinována s rekonstrukcemi plynovodu a zejména s celoplošnou rekonstrukcí komunikací. V Žebětíně se bude dostavovat kanalizace v délce 6 803 metrů a opět bude spojena s přeložkami plynovodu a vodovodu. V Ivanovicích již bylo realizováno 44 % z celkové stoky splaškové kanalizace a 17 % ze stoky kanalizace dešťové.
Dílo je takzvaným velkým projektem z pohledu spolufinancující strany Evropské unie a jejích Fondu soudržnosti a Fondu pro regionální rozvoj. Je financováno prostřednictvím Operačního programu Životní prostředí s podtitulem Pro vodu, vzduch a přírodu. Právě spolufinancování z evropských prostředků umožňuje provést dílo v celém plánovaném rozsahu s přínosy pro kvalitnější životní prostředí Brňanů.
Alena Štěpánková
Vyšlo v Brno Business & Style
Generální projektant: Pyöry Environment, a. s.
Správce stavby:
- Vodohospodářský rozvoj a výstavba, a. s.
- AP Investing, s. r. o.
- Mott MacDonald CZ, spol. s r. o.
- IMOS Brno, a. s.
- OHL ŽS, a. s.
- Metrostav, a. s.
Dokončení díla: únor 2014
Cena projektu: 2 140 miliónů korun
|
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz