VUT

SŽDC se postaví proti prodeji pozemků u hlavního brněnského nádraží

Brno, 9. února 2012 (MEDIAFAX) - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nepovažuje zatím pozemky v okolí brněnského nádraží za zbytné a vyjádří se proto negativně na dotaz Českých drah, který by mohl vést k prodeji pozemků. Ve čtvrtek to potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Halla. "Naše stanovisko bude negativní," řekl Halla. Názor vlastníka, tedy Českých drah bude podle něj ale rozhodující. České dráhy (ČD) ve čtvrtek uvedly, že pozemky prodávat zatím nechtějí, a veškerá debata ohledně tohoto problému je podle nich nesmyslná.

Dráhy pozemky podle mluvčího Radka Joklíka pouze "vyčlenily v rámci výběru potenciálního zbytného majetku". Prodat by je firma mohla teprve poté, co se jasně prokáže, že nebudou sloužit k dalšímu rozvoji nádraží a prodej posvětí řídící orgány ČD.

Na možnost prodeje pozemků firmě Brno New Station Development (BNSD) upozornilo brněnská občanská koalice Nádraží v centru. Pokud by k prodeji došlo, nemohla by se uskutečnit modernizace současného nádraží, a muselo by se tak přistoupit k variantě odlehlého nádraží, která je podle ní nevýhodná. Nebo by musel stát znovu pozemky odkupovat.

BNSD totiž podepsalo s Českými drahami smlouvu, která jim zajišťuje pronájem pozemku na 40 let. "A nejspíše předkupní právo," dodal Matěj Hollan z koalice. Občané nemají ke smlouvě přístup, České dráhy ji kvůli obchodnímu tajemství tají. Koalice tak vychází z návrhu smlouvy, který má.

Samotná firma BNSD je podle sdružení podezřelá, vznikla podle něj v roce 2007 a její jedinou snahou, jak napovídá název, bylo získat tyto pozemky. Spolupracovala v té době údajně s životní pojišťovnou Axa, které tehdy šéfoval Petr Žaluda, současný generální ředitel Českých drah. "V době, kdy Petr Žaluda přecházel z Axy do ČD, došlo na základě neveřejného výběrového řízení k pronájmu pozemků," vysvětluje Hollan.

České dráhy podle Joklíka již v minulosti oznámily, že hodlají postupně prodat veškerý zbytný majetek, který neslouží a ani v budoucnu sloužit nebude k provozování drážní dopravy. "Důvodem je snížení nákladů na údržbu takového nepotřebného majetku a zároveň zisk peněz potřebných na opravy fungujících nádraží," vysvětlil Joklík. Letos podle něj firma plánuje prodat zbytné budovy a pozemky za víc než miliardu korun.

"V případě, že se ukáže, že vyčleněné pozemky mohou v budoucnu sloužit k dalšímu rozšíření a přestavbě brněnského nádraží, České dráhy je nikomu neprodají," uzavřel Joklík.

Jan Drahorád, Jiří Nováček, ilustrační foto: Kryštof Turek

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit