Řidiči tramvají jen s obtížemi startují stroje. Koleje navíc praskají mrazem

tramvaj_kordisBrno, 3. února 2012 (MEDIAFAX) - Dvacet mrazem poškozených kolejnic během několika dní a obtížně startující nevytopené vozy, takové jsou hlavní obtíže, které přináší mrazivé počasí dopravnímu podniku v Brně. V pátek o situaci informoval provozní ředitel DPMB Jiří Valníček. Teploty hluboko pod bodem mrazu, které od minulého týdne trápí celé území Česka, zasahují podle Valníčka do běžného režimu dopraváků významně. Na kolejnicích se objevují lomy a vozidla je obtížnější vytopit na příjemnou teplotu.

"Extrémní mrazy kolejnicím nesvědčí, ocel se stává křehčí a tím náchylnější ke zlomení," řekl Valníček. Jen za poslední dva týdny našli podle něj pochůzkáři dvacet lomů kolejnic, současná situace ale odpovídá průměru v ostatních letech. "Nemusíme zatím dělat žádná mimořádná opatření, protože pro zimní údržbu máme přesně stanovené postupy," dodal Valníček.

Problémy mají ale dopravci ráno, už při samotném startování vozidel. "K prvnímu výjezdu z vozovny připravují naši pracovníci tramvaje už třeba ve tři hodiny ráno, aby na výjezdy okolo čtvrté hodiny byly vozy rozehřáté a alespoň částečně vytopené," vysvětlil Valníček. Vytopit vozidla v silných mrazech na příjemnou teplotu je ale obtížné, protože na zastávkách dovnitř neustále vniká chladný vzduch z venku. "Apelujeme na řidiče, aby na zastávkách nechávali dveře otevřené jen po nezbytně nutnou dobu. Pokud musí čekat déle na odjezd, může dveře nechat zavřené a cestující, který chce nastoupit, si otevře dveře pomocí poptávkového systému," řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Poptávkovými tlačítky ale nejsou vybaveny všechny vozy, v těch starších tedy může být situace komplikovanější. "Je ale lepší uchovat ve vozidle více tepla," tvrdí Havránek.

Pro zimní období má Dopravní podnik přesně stanovené postupy pro takzvanou zimní údržbu. Do tohoto režimu patří zejména pečlivé kontroly stavu tratí a nástupních ostrůvků. "Ve dvě hodiny ráno vyjíždí na všechny trasy tři tramvaje a dva trolejbusy, kterými zjišťujeme případnou námrazu trolejí a lomy kolejí. Námraza na trolejovém vedení se ale vyskytuje spíše při teplotách kolem nuly a při vyšší vlhkosti," upozornil Valníček. Při takto silných mrazech může některá část trolejového vedení dokonce i prasknout, a to by právě měla "průzkumná" vozidla odhalit před ranními výjezdy vozidel na linky.

"Na základě informací z médií, že velký mráz může způsobit i požár vozidla, jsme zpřísnili kontroly vozidel odstavených na venkovních prostranstvích. Autobusy a trolejbusy musí pracovníci vozoven a ostrahy kontrolovat častěji," přiznal generální ředitel Havránek.

Dopravcům podle něj ale působí větší problémy spíše sníh než velký mráz. "Problémy jsou pak se zapadanými výhybkami, sněhem na kolejích i na nástupních ostrůvcích," řekl Havránek. Zároveň požádal veřejnost během extrémních mrazů o jistou dávku tolerance. "Navzdory velké zimě se snažíme fungovat tak, aby se cestující včas a pohodlně dostali tam, kam potřebují," řekl.

Jiří Nováček, ilustrační foto: Kordis JMK

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit