Onderka: Dobrovského tunely se staví dál navzdory soudním přím

Brno, 20. července 2011 (MEDIAFAX) - Klíčová dopravní stavba Brna, velký městský okruh, nadále postupuje vpřed. Informaci sdělil primátor Roman Onderka (ČSSD) s tím, že navzdory probíhající soudní při o stavební povolení mezi občanskými aktivisty a ministerstvem dopravy, dělníci práce na budování okruhu nezastaví.

 

Městský soud v Praze totiž minulý týden nepřiznal žalobě občanských aktivistů takzvaný odkladný účinek. "Ředitelství silnic a dálnic tak může i nadále pracovat na stavbě Dobrovského tunelů," řekl Onderka.

 

Velký městský okruh podle Onderky po dohotovení "razantně zlepší" dopravní situaci ve městě. "Dobrovského tunely budou jedním z pilířů okruhu a jejich výstavba je plně v souladu se záměry města a dlouhodobé dopravní politiky. Tyto projekty mají mít podporu napříč politickým spektrem a svým významem jsou nadčasové," prohlásil Onderka.

S urychlením výstavby dopravní tepny souhlasí i ODS, která po komunálních volbách na brněnském magistrátu vytvořila se socialisty velkou koalici. První náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) soudí, že po soudním rozhodnutí se stavba nebude dál zbytečně prodražovat a zdlouhavě oddalovat. "Pro město Brno to znamená přiblížení konce stavby, řidiči v celém městě si významně oddechnou," řekl Kotzian.

Brněnský magistrát vstoupil do soudního sporu mezi aktivisty odmítající stavbu okruhu a ministerstvem dopravy jako takzvaný vedlejší účastník řízení na konci června. "Děláme vše pro to, aby dělníci dokončili stavbu v nejbližším možném termínu," řekl Onderka.

Do nejdůležitějšího dopravního projektu Brna zatím stát prostřednictvím ŘSD až dosud investoval přibližně 5,5 miliardy korun. Lidé ve městě se však předání stavby v původním termínu v listopadu 2011 nedočkají, výstavbu okruhu brzdí úspěšně obstrukce několika desítek občanských aktivistů. Dělníci proto museli v zimě finišující stavbu dokonce na několik měsíců zakonzervovat.

Jádrem sporu jsou takzvané hygienické limity chráněného venkovního prostoru staveb po uvedení stavby do provozu. Reálné zjištění, jaký hluk bude při provozu stavby vznikat, však není ve fázi přípravy podle stavbařů možné. "Z tohoto důvodu se zpracovávají hlukové studie, které pouze modelují budoucí očekávané hlukové zatížení v okolí stavby. Teprve po zprovoznění komunikace jsou zaznamenány reálné údaje a následně prochází stavba případnou úpravou, aby se splnění požadovaných zákonných limitů zajistilo," řekla agentuře Mediafax mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

"Přesnou výši hlukového zatížení nikdy nedokážeme prokázat před samotným zprovozněním celé stavby. V praxi, která je běžná po celém světě, se stavba připravuje tak, že je do dokumentace uvedena přibližná hodnota hlukové zátěže. Samotný provoz pak určí přesnou výši. A pokud by docházelo k hlučnosti vyšší, než bylo odpovědnými orgány povoleno, prochází stavba úpravou. V konečné podobě pak výše hlukové zátěže odpovídá povoleným limitům," řekl Mediafaxu generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.

Obstrukce aktivistů vadí i starostům okolních městských částí. Z průzkumu mezi některými z nich plyne především obava z toho, že záměry občanského sdružen VMO Brno jsou účelové s cílem brzdit nebo dokonce zmařit celou stavbu.

"Aktivity Občanského sdružení VMO Brno vnímáme jako negativní, neužitečné až destruktivní," tvrdí jednotně starostové. Podle nich existují oprávněné pochybnosti, zda jsou oficiální důvody tohoto sdružení vůbec skutečné. Navíc v rozporu se zájmem naprosté většiny obyvatel města Brna.

Jiří Nováček

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit