Představení Temný vesmír na hvězdárně v lednu skončí

Brno, 7. ledna 2016 - Planety, hvězdy, všechno, co kolem sebe vidíme, představuje méně než 5 procent vesmíru. Co je zbývajících 95 procent? Po tom pátrá představení Temný vesmír. Dosud jej zhlédlo více než 20 tisíc diváků, poslední pak mají možnost právě teď v lednu. Neodvratná derniéra Temného vesmíru se totiž blíží.

temny vesmir hvezdarna a planetarium brno derniera

Zažíváme dobu převratných vesmírných objevů přepisujících názory na podobu světa kolem nás. S představením Temný vesmír se můžete ponořit do atmosféry největší planety Sluneční soustavy – Jupiteru. Vzdálit se od naší Galaxie na 100 milionů světelných let. Doputovat až do okamžiku velkého třesku a poodhalit největší tajemství, na které kdy lidé narazili.

Astronomové několik tisíc roků zkoumají svět kolem nás. Snaží se pochopit chování jednotlivých hvězd, mapují rozložení milionů galaxií v kosmickém prostoru, sledují pohyb obrovských oblaků plynu a prachu, poznávají vlastnosti černých děr i planet mimo Sluneční soustavu. Před pár desetiletími ale vědci zjistili, že je všechno úplně jinak.

Na konci 20. století se totiž ukázalo, že je ve vesmíru mnohem více látky než doopravdy vidíme. Horký plyn, hvězdy i galaxie – to všechno se proměnilo v bezvýznamné kulisy. Drtivá většina látky ve vesmíru nevydává žádné světlo, teplo, rádiové ani jiné záření. Celých 95 procent vesmíru tvoří temná hmota a temná energie. Co jsou vlastně zač? Nevíme. Chybějí nám slova, kterými bychom je popsali.

Temný vesmír není jen představením o největší záhadě tohoto světa. Klade důraz na výjimečnou estetiku a maximální vědeckou věrnost. Při tvorbě jednotlivých projekcí spolupracovala NASA i Evropská kosmická agentura, některé modely vznikaly díky superpočítačovým simulacím a jsou založeny na studiích nejrůznějších vědeckých institucí z celého světa. Předváděný třírozměrný model naší Galaxie je tím nejlepším, který byl kdy sestaven. Na unikátním algoritmu je založeno i ztvárnění rozložení temné hmoty ve vesmírném prostoru.

Americké znění představení Dark Universe namluvil Niel deGrasse Tyson, astrofyzik, popularizátor vědy, ředitel Haydenova planetária a také průvodce pokračování série Vesmír Carla Sagana. K českým divákům bude promlouvat jeden z největších a nejznámějších českých astronomů, člověk, který byl svědkem řady významných objevu, o nichž se mluví v Temném vesmíru. Jiří Grygar.

Hvězdárna a planetárium Brno uvádí představení – z důvodu končící licence – v lednu 2016 naposledy. Každou středu, pátek a sobotu máte příležitost se s ním rozloučit. Rezervace a vstupenky na webu hvezdarna.cz/program