VUT

Brněnští radní rokují o 10% zdražení MHD, opozice proti němu protestuje

Brno, 28. června 2011 (MEDIAFAX) - Dopravní komise brněnského magistrátu v úterý projednává šest možných variant zdražení jízdného v městské hromadné dopravě. Jejími závěry se pak bude zabývat navazujjící zasedání rady města Brna, které ceny lístků v tramvajích, trolejbusech, autobusech a na lodích zvýší.

Brněnské politiky tlačí čas - smlouva mezi magistrátem a Jihomoravským krajem, který provozuje v regionu integrovaný dopravní systém, totiž předpokládá tarifní změny v dvouletých cyklech, vždy k 1. červenci. "Nejbližší termín pro zdražení jízdného je proto v pátek," řekl opoziční zastupitel Jaroslav Kacer (TOP 09).

Podle informací, které má agentura Mediafax k dispozici, by měla vzrůst cena základní hodinové jednorázové jízdenky na dvě pásma z dosavadních 22 na 25 korun. Roční předplacené jízdné by mělo podle "tvrdší" varianty stát 4950 korun, což je o 520 korun více než dosud. Mírnější varianta počítá s tím, že by byl roční kupon za 4750 korun. Uvažované ceny zveřejnil bývalý náměstek primátora, v současné době opoziční zastupitel Martin Ander (SZ). Primátor Roman Onderka se k jeho informacím nevyjádřil. Hromadná doprava se v Brně zdražovala naposledy před dvěma lety, a to zhruba o pětinu. Roční předplatní kupon tehdy podražil z 3700 na 4430 korun.

"Místo důkladného auditu hospodaření a restrukturalizace Dopravního podniku města Brna řeší velká koalice deficit finančních prostředků dopravního podniku zdražením cen jízdného, což je typické řešení pro centrálně řízené ekonomiky z éry socialismu," řekl Kacer. Dodal, že svést zdražení na vládu a zvýšení DPH je "nehorázné a nad míru laciné". "Není se čemu divit, když máme městskou radu složenou ze zástupců ČSSD, pro niž je typické řešit nedostatek financí výhradně zvýšením vstupů, a ODS, jejíž současná politika v městě Brně se od té socialistické v zásadě neliší, což bylo zřejmě i hlavním důvodem vzniku velké koalice," zkritizoval koaliční vedení města Kacer.

Dopravní podnik odůvodnil plánované zdražení jízdného růstem cen pohonných hmot, elektřiny a uvažovaným zvýšením dolní sazby daně z přidané hodnoty z dosavadních deseti na 14 procent. Brno upraví své ceny směrem nahoru také proto, že od 1. července by měly vstoupit v platnost nové tarify integrovaného systému v celém Jihomoravském kraji.

Podle opozice potřebuje brněnský dopravní podnik již mnoho let důslednou restrukturalizaci. "Není nic snazšího, než zdražit jízdné, neměnit zaběhlé praktiky a myslet si, že je problém vyřešen," dodal zastupitel. Dopravní podnik města Brna je podle něj údajně mezi odborníky označován zkratkou VUT (Výzkumný ústav tramvají), protože má největší počet provozovaných typů tramvají, z čehož pak následně vyplývají i zvýšené náklady na provoz a údržbu těchto dopravních prostředků. "Přitom snížení provozních nákladů a transparentní hospodaření podniku mohou vést k výrazným úsporám, a tedy i pokrytí zvýšené DPH, bez nutnosti zdražovat jízdné pro občany," zdůraznil Kacer. Podle něj nastala v Brně doba, kdy je nutné uvažovat o konsolidaci městských firem pod jediný management.

Podle kritiků má Brno ve srovnatelných městech relativně nejdražší městskou dopravu v Česku již nyní, před plánovaným zdražením. Za deset minut jízdy veřejnou dopravou platí cestující v jihomoravské metropoli v přepočtu 3,60 koruny, Pražan za stejnou dobu v tramvaji či metru vydá 3,47 koruny a pasažér z Ostravy 3,33 koruny.

Jiří Nováček

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit