Trh práce: Slovem roku bude loajalita

Brno, 3. března 2017 - V letošním roce se dostane český pracovní trh na pomyslné dno. Nezaměstnanost sice již nebude klesat tak rychle jako v loni, ale na trhu již nebudou prakticky žádní volní lidé. Trh totiž dosáhne tzv. přirozené nezaměstnanosti, která se pohybuje kolem 4 %. Pokud nedojde k uvolnění pracovního trhu pro pracovníky ze zemí mimo EU, je pravděpodobné, že budeme svědky růstu mezd i o více než 5 %. Důvodem bude udržení stávajících zaměstnanců a posilování jejich loajality.

Poptávka po nových zaměstnancích převyšuje nabídku téměř ve všech ekonomických sektorech. Dle odhadů personální agentury Grafton Recruitment budou nejvíce chybět lidé ve zpracovatelském průmyslu a logistice, nedostatek kvalifikovaných lidí se prohloubí i v sektoru sdílených podnikových služeb, který díky růstu nabídne tisíce nových pracovních příležitostí. Celá řada pracovních míst vznikne i ve výzkumných a vývojových centrech, ČR se totiž stala vyhledávanou destinací pro jejich zakládání. „Evergreenem je vysoká poptávka po lidech v oboru informačních technologií, aktuálně dle našich odhadů chybí na českém trhu asi dvacet tisíc odborníků,“ uvedl Martin Ježek, obchodní ředitel Grafton Recruitment.

Chybí vyučení, středoškoláci i vysokoškoláci
V absolutní hodnotě budou v příštím roce nejvíce žádané pozice operátorů ve výrobě a v logistice a dále veškeré technické pozice. Firmy mají zájem o vyučené, středoškoláky i vysokoškoláky. Aby firmy v boji o zaměstnance uspěly, budou muset nejen poskytnout konkurenceschopné mzdy a benefity, ale nabídnout zaměstnancům i zajímavou práci a zkušenosti. Důležitá bude taky rychlost náborového procesu. „Do popředí zájmu uchazečů se dnes dostávají i další aspekty zaměstnání, mnohými firmami doposud přehlížené. Jde o lokalitu a s ní spojené dojíždění do zaměstnání, značku zaměstnavatele, firemní kulturu, pracovní podmínky, vztahy na pracovišti, kompetentnost přímého nadřízeného, možnost dalšího vzdělávání a kariérního růstu, účast na nových projektech, možnost vyvážit pracovní a osobní život a podobně. Na to vše by při nastavování podmínek měli zaměstnavatelé myslet,“ tvrdí Ježek.

Loajalita zaměstnanců v centru zájmu
Kromě náboru nových zaměstnanců bude klíčovým tématem trhu práce i udržení těch stávajících. „Dobrým způsobem, jak si zaměstnance udržet, je investovat do jejich angažovanosti, loajality, profesního růstu. Je však nutné, aby firmy braly ohledy i na osobní život svých lidí. Přetěžování, dlouhodobá přesčasová práce, nadměrný stres, to jsou časté důvody, proč lidé odcházejí k jinému zaměstnavateli,“ říká Martin Ježek. Úspěšné firmy budou ty, které budou zaměstnávat angažované zaměstnance a zároveň budou o sobě budovat pozitivní obraz na trhu práce, tj. budou investovat do své značky zaměstnavatele.

„Domnívám se, že velkou výzvou pro zaměstnavatele na současném trhu práce je i to, zda dokáží navodit mezi zaměstnanci pocit sounáležitosti ke k firmě. Zejména dnešní mladá generace se potřebuje ztotožnit s hodnotami a posláním firmy, aby byla motivovaná k práci. Mnohé firmy tyto pojmy sice ve své strategii definují, ale pak je buď nedostatečně komunikují nebo je prakticky nenaplňují, nežijí jimi,“ uzavírá Martin Ježek.

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit