Historie

První ročník automobilových závodů na Masarykově okruhu

První závod na silničním okruhu u Brna zahájil 28. 9. 1930 slavnou éru automobilových závodů na Masarykově okruhu v letech 1930 až 1937, kterých se účastnila světová elita automobilových závodníků a kterým přihlíželo více než sto tisíc diváků. V prvním závodu zvítězil von Morgen na Bugatti před Burgallerem na Bugatti a Nuvolarim na Alfa Romeo.
Už v roce 1929 souhlasil prezident Masaryk se žádostí, aby chystaný závodní okruh nesl jeho jméno. Závod o čestnou cenu prezidenta republiky se jezdil na okruhu Nový Lískovec–Pisárky–Kohoutovice–Žebětín–Ostrovačice–Nový Lískovec o délce 29,142 km. Vozy slabší třídy (do 1,5 litru) jely 15 kol (437,130 km), silnější 17 kol (495,414 km).

www.encyklopedie.brna.cz
   

Slavnostní otevření Nové radnice

Vrchní magistrátní ředitel Richard Šňupárek v roce 1934 úspěšně inicioval stavební úpravy tzv. Zemského domu (dnešní Nová radnice) na Dominikánském náměstí, kam byla od 28. 9. 1935 přenesena magistrátní úřední agenda z různých městských budov.

www.encyklopedie.brna.cz

   

Všesportovní slavnost Moravské Slavie

6. 9. 1919 uspořádala Moravská Slavia na svém novém hřišti v Pisárkách první velkou sportovní akci v Brně po skončení první světové války. Konaly se zde řeckořímské zápasy, utkání v kopané, pozemním hokeji a házené žen, velké lehkoatletické závody mužů i žen a silniční běh na deset kilometrů.

www.encyklopedie.brna.cz

   

Založení sboru dobrovolných hasičů v Židenicích

8. 9. 1892 byl založen sbor dobrovolných hasičů židenickými občany za spolupráce obecního výboru, především starosty obce Josefa Potácela a radního Josefa Blahonovského. Finance na vybavení sboru darovali žideničtí občané (jako základ přispěl majitel vápenky v Juliánově Boh. Zelníček). Hasiči dostali od obce starou ruční stříkačku systému Smejkal, do které se musela voda nalévat.

www.encyklopedie.brna.cz
   

Zahájení provozu dnešní polikliniky Zahradníkova

1. 9. 1928 byl zahájen provoz komplexu poskytujícího zdravotní ambulantní péči v kombinaci s nemocenskou pokladnou. Budován byl ve dvou etapách. V první etapě (1922–1924) byla podle projektu Jindřicha Kumpošta postavena Na Vyhlídce (dnes Nerudova ulice) budova Okresní nemocenské pokladny s majestátním vchodem se sousoším Zdraví od Václava Macha. Ve druhé etapě (1927–1928) bylo postaveno tzv. ambulatorium, léčebný ústav s vchodem z ulice Zahradníkova.

www.encyklopedie.brna.cz

   

Slavnostní otevření Zoo Brno

30. 8. 1953 byla slavnostně otevřena brněnská zoo. Počátky byly velmi skromné. Ještě řadu měsíců po slavnostním otevření v areálu neexistovaly pokladny – vstupné se vybíralo do klobouku. Na ploše deseti hektarů zahrada nabízela sedmisetmetrovou návštěvnickou trasu. Podél ní byly umístěny klece, voliéry a ohrady, jako ubikace fungovaly i dvě vysloužilé cirkusové maringotky. Původně jedinou budovou v zahradě byla hájenka, jejíž některé místnosti sloužily jako kanceláře zoo. První kolekce zvířat se skládala pouze ze savců a ptáků, tvořilo ji 151 zvířat padesátky druhů převážně domácího původu.

www.encyklopedie.brna.cz

   

Založení místní sekce Rakouského turistického klubu

25. 8. 1881 byla založena místní sekce Rakouského turistického klubu (Oesterrechischer Touristen Club – Sektion Brünn) jako první turistická organizace na území Brna.

www.encyklopedie.brna.cz

   

Žádost o pomoc při obnově zpustošeného města

25. 8. 1645 purkmistr a rada města Brna podávají zprávu arciknížeti Leopoldu Vilémovi, že po těžkém šestnáctitýdenním obléhání nepřátelská blokáda skončila. Prosí o intervenci u císaře zejména ve věci svých požadavků na pomoc při obnově zpustošeného města.

www.encyklopedie.brna.cz

   

Sjezd Jednoty českých šachistů v Brně

17. 8. 1907 začal v Brně sjezd Jednoty českých šachistů. V sálu hotelu Slavia byli uvítáni hosté sjezdu, druhý den dopoledne byla na programu valná hromada Jednoty českých šachistů a odpoledne pak proběhla přednáška Jiřího Chocholouše na téma Z dějin českého úkolářství se zvláštním zřetelem k produkci moravské. Na závěr došlo k rozlosování turnajů. Ty začínaly 19. srpna v 8 hodin a mohli se jich zúčastnit pouze členové Jednoty. Všech sjezdových turnajů se nakonec zúčastnilo celkem 34 hráčů. Sjezd byl připravován už rok dopředu Spolkem českých šachistů v Brně. Ukončen byl 24. srpna slavnostním večírkem, na kterém byly vítězům rozdány ceny.

www.encyklopedie.brna.cz

   

Zahájení provozu první koněspřežné pouliční dráhy v Brně

17. 8. 1869 došlo k zahájení provozu první koněspřežné pouliční dráhy v Brně. Provozovala ji „Brünner Tramway Gesellschaft für Personen und Frachtenverkehr“. Šest vozů tažených koňmi jezdilo v patnáctiminutových intervalech. Součástí byly tři vozovny (Královo Pole, Pisárky a jedna vozovna se nacházela v Raduitově, dnes Marešově ulici). V roce 1870 jezdilo už 57 vozů na čtyřech tratích osobní dopravy a v provozu byla jedna trať nákladní dopravy.

www.encyklopedie.brna.cz
   

Strana 23 z 35