eWay
Helios

Žáci z brněnských škol zaznamenají další vzpomínky pamětníků

pametnik totalita Brno, 19. října 2020 – Vzdělávací projekt Příběhy našich sousedů, za nímž stojí nezisková organizace Post Bellum, od svého vzniku před osmi lety zdokumentoval téměř 1 500 pamětnických příběhů. Do jejich zaznamenávání a uchovávání pro budoucí generace se zapojují i brněnské školy.

Brněnští radní nyní doporučili zastupitelům schválit poskytnutí příspěvků v celkové výši 280 tisíc korun z městského rozpočtu na rok 2020 základním školám v Brně na zajištění vzdělávacího projektu Příběhy našich sousedů. Ten na jižní Moravě zaštiťuje brněnská pobočka neziskové organizace Post Bellum. Vznikla v listopadu 2018 a dala si za cíl mapovat vzpomínky pamětníků jak v Brně, tak i v celém regionu.

Do aktuálního ročníku projektu Příběhy našich sousedů se přihlásilo 9 brněnských základních škol, což znamená přibližně 90 zainteresovaných žáků. Každá škola, která vytvoří jeden tým, získá 24 tisíc korun, při sestavení dvou týmů se dvěma pedagogy obdrží 47 tisíc korun, a pokud bude dva týmy doprovázet jeden pedagog, náleží škole 42 tisíc korun.

„Přes značně nejistou současnou společenskou situaci se k objevování a zaznamenávání pamětnických příběhů přihlásilo devět brněnských škol, což považuji za velký úspěch. Školní týmy budou muset zřejmě upravit způsob práce, ale věřím, že si s těžkostmi poradí kreativním způsobem i za pomoci moderních technologií. A pro pamětníky je možnost popovídat si o jejich životě jednou z cest ze sociální izolace. Vzniknou tak svébytné dokumenty o minulosti i současnosti zároveň,“ myslí si radní pro oblast školství a sportu Jaroslav Suchý.

Vzdělávací projekt Příběhy našich sousedů je určen pro 14- a 15leté žáky a studenty (8. a 9. tříd základních škol a tercií a kvart víceletých gymnázií). Ti v rolích novinářů objevují pamětnické příběhy, seznamují se s totalitními režimy minulého století a zkoumají témata lidských práv i demokracie. Budou mít za úkol vyzpovídat pamětníka ze svého okolí, natočit jeho vzpomínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat archivy a nakonec vytvořit reportáž či dokument. Někteří podle příběhu kreslí komiks, jiní tvoří prezentaci pro spolužáky. Podle Post Bellum se od roku 2012 do projektu zapojilo na tisíc českých škol s více než 6 300 žáky a studenty, kteří zdokumentovali téměř patnáct set pamětnických příběhů. Cílem není zapojit jen elitní školy a nejnadanější žáky, ale zpřístupnit touto formou moderní dějiny co nejširšímu okruhu mladých lidí.


Související články: