3DConnexion

JIC Inovační vouchery propojují vědce a firmy

Brno, 15. května 2014 - Brno nabízí už pošesté firmám inovační vouchery na sto tisíc korun k nákupu výzkumu u místních vědců. Podniky se mohly přihlásit do 29. dubna u Jihomoravského inovačního centra (JIC), které program administruje.

Z došlých žádostí budou 27. května veřejně losovány firmy, které voucher obdrží. Losování se uskuteční v prostorách Staré radnice a je otevřené pro veřejnost po předchozí registraci.

Co jsou inovační vouchery?

Inovační vouchery podporují spolupráci podnikatelů a vědců. Brno představilo tento projekt v Česku v roce 2009 jako první, z jižní Moravy se od té doby rozšířil do dalších deseti krajů. Firma si domluví konkrétní výzkum s jednou ze 13 brněnských institucí a podá žádost. Pokud je vylosována, získá na tento výzkum inovační voucher ve výši až sto tisíc korun. Hlavním cílem je, aby firmy našly kontakty na vhodné vědce a zjistily, že jim mohou brněnští výzkumníci pomoci. Vědci se zase seznámí s potenciálními zákazníky pro své technologie.

JIC-vouchery 02„Od počátku klademe důraz hlavně na to, aby byl celý proces jednoduchý, firmám stačí jen tři kroky k podání žádosti. Pokud nemají jasno, na jaký konkrétní výzkumný tým se obrátit, naši specialisté je nasměrují. I díky tomu už o vouchery požádalo v minulosti skoro tisíc podniků," vysvětluje ředitel Jihomoravského inovačního centra Jiří Hudeček.

Proč jsou vouchery tak žádané?

Protože je to vše tak rychlé a snadné na vyřízení. Žádné papírování – vyplní se on-line formulář a přiloží se Nabídka znalostí. Do měsíce od uzavření výzvy se žadatel dozví, zda voucher dostane. K proplacení dotace stačí jen tři jednoduché dokumenty.

Vouchery pomáhají oběma stranám

Firmy ztratí nedůvěru při oslovení vědců, kteří mohou pomoci jejich byznysu, více pak věří výzkumu a nebojí se do něj dále investovat. Vědci se naučí tržně myslet a získají nové kontakty – nezávislé na dotacích, které jednou skončí. Investují tak do své profesní budoucnosti.

Co JIC inovační vouchery přesně podporují?

Dotaci v hodnotě až sto tisíc korun (pokrývá 75 % hodnoty zakázky) využijí firmy na nákup znalostí od jedné z brněnských výzkumných institucí. Tato znalost musí být pro firmu nová, ne běžně dostupná a měla by posílit její konkurenceschopnost. Vouchery podporují například: vývoj produktu, procesu nebo služby; testování a měření, studie proveditelnosti; přístup k výzkumnému zařízení; navrhování prototypů, design produktu; analýzu vhodnosti použití materiálu; tvorbu byznys plánu k inovativnímu produktu; posouzení ekonomického dopadu; analýzu trhu / marketingovou strategii / technologický audit; optimalizaci operačních procesů firmy.

Jak se nebát vědců

„Sto tisíc samozřejmě není vysoká částka, jenže smysl voucherů je mnohem hlubší než nabídnout peníze," objasňuje Červenková. „Inovační vouchery pomáhají v prvé řadě odbourávat bariéry vzájemné nedůvěry firemního a akademického světa. Klíčové je zprostředkování kontaktů mezi vědci a podnikateli. Jakmile jednou zjistíte, že jsou výzkumníci, kteří vám opravdu mohou pomoci, obrátíte se na ně znovu a nebudete se zdráhat zaplatit za výzkum zcela sami," dodává.

JIC-vouchery budovy
Její slova potvrzuje i evaluace, kterou zpracoval v předminulém roce hlavní analytik JIC Pavel Csank. Podle výsledků našlo minimálně šedesát firem nového partnera mezi výzkumníky a ve spolupráci s ním pokračují i po skončení voucheru. Řada firem, které voucher vůbec nezískaly, nakonec daný výzkum stejně zrealizuje pouze za své vlastní prostředky – motivací je pro ně zpracovaná žádost.

Z jedné koruny pro vědce je pět

Nejzajímavějším výsledkem bylo ale zjištění, že dvacet miliónů, které již město Brno do projektu vložilo, se v průběhu pěti let vrátí pětkrát právě díky smluvnímu výzkumu, který si firmy sjednají po skončení voucheru, nebo pokud ho vůbec neobdrží. „Jedna koruna investovaná do programu dnes přinese pět korun investovaných firmami do výzkumné spolupráce s místními vědecko-výzkumnými institucemi v průběhu následujících pěti let," shrnuje Pavel Csank.

JIC-vouchery
O voucher požádalo dosud 911 firem, 229 z nich voucher získalo. Brno tak podpořilo spolupráci firem a vědců více než 28 milióny korun.

Více informací o projektu a registraci naleznete na www.inovacnivouchery.cz.

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit