Michlovský

Jihomoravský podnikatel roku 2013 je Libor Bittner

Brno, 7. dubna 2014 - Soutěž EY Podnikatel roku Jihomoravského kraje 2013 zná už svého devátého vítěze. Dne 28. února jím byl vyhlášen ředitel akciové společnosti Bioveta Ing. Libor Bittner, CSc. Společnost Bioveta, která sídlí v Ivanovicích na Hané, se zabývá vývojem a výrobou veterinárních léčiv a patří k jejich předním světovým výrobcům.


Historie firmy sahá až do roku 1918 a poválečný národní a státní podnik zprivatizoval Ing. Bittner se svými společníky v roce 1995. Od té doby začala Bioveta psát svou novodobou úspěšnou kapitolu vývoje. Dnes má 550 zaměstnanců a vyrábí asi 150 veterinárních přípravků k léčbě, prevenci a diagnostice onemocnění psů, koček, koní a dalších zvířat. Tyto přípravky v současnosti exportuje do patnácti evropských zemí. S ředitelem Biovety a předsedou jejího představenstva Liborem Bittnerem jsem si povídala o náročných začátcích akciové společnosti, o jejích současných úspěších i dalších plánech a také o jednom jeho velkém koníčku.

Jak složité bylo zprivatizovat státní podnik a transformovat jej na podmínky tržního hospodářství?

Abychom to ustáli a mohli jít do zisku, museli jsme firmu nastartovat. Bylo to o to těžší, že jsme museli okamžitě investovat a získat certifikáty, a to nejen české, ale i například korejský, americký a německý, abychom mohli exportovat. Bylo potřeba zredukovat počet zaměstnanců a zásadní otázkou bylo vyrovnat se s konkurencí. Brali jsme produkt po produktu a porovnávali, co máme my a co konkurence. Zkoumali jsme také to, jaký je pro daný produkt trh. Udělali jsme selekci portfolia, řekli jsme si, co do něj potřebujeme nutně doplnit, a byla tady i řada produktů, kterých se ročně prodalo 100–150 ks, a ty jsme museli hned vyškrtat.

Učil jsem se všechno za chodu a musel se zorientovat, abych se do toho dostal. Naše dvě vlajkové lodě tvoří už od počátku oddělení vývoje farmaceutických a biologických – veterinárních produktů, to je výzkum, vývoj a výroba veterinárních farmaceutik (pasty na odčervení, ATB, vitamíny) a vakcín (biopreparátů). Na rozdíl od farmaceutik, které dnes už vyrábí kdekdo, biopreparáty mají daleko vyšší přidanou hodnotu, jejich výroba je složitá, s vysokým podílem know-how a finančně náročná.

V začátcích se stala obrovským úspěchem naše vakcína proti vzteklině lišek. Vyvinuli jsme ji a začali se zúčastňovat tendrů pro vakcinaci. Nejdříve jsme ji dodávali do ČR, pak se přidalo Polsko, Srbsko, Albánie. Dnes ji dodáváme do 15 zemí Evropy, kde vzteklina stále je, a dodneška je to jeden z našich top produktů. Neděláme ale jenom vývoj našich přípravků, které uvádíme na trh pod naším brandem, ale také kontraktační vývoj pro jiné firmy. Tak vznikla třeba nová revoluční vakcína pro psy, která přijde na trh příští rok. Její vývoj trval pět let a stál půl miliardy, kterou jsme platili napůl s naším partnerem.

Foto3 EYPodnikatelroku2013Jihomoravskehokraje
Můj strategický směr byl a je mít vlastní brand a vlastní obchodní zastoupení ve střední Evropě a na východ, na západě licence a contract manufacturing. Expandovat jsme začali postupně v letech 1995 až 2000 a dnes už jsme se dostali do 70 zemí. Nosnými teritorii jsou pro nás okolní státy. Dnes už máme vlastní dceřiné společnosti, s týmem reprezentantů, vlastním marketingovým průzkumem a motivačním systémem. „Partneři Biovety" jsou v Polsku, Rumunsku, na Ukrajině, Slovensku, v Turecku a máme i obchodní zastoupení v Rusku. Bioveta holding tak sdružuje Biovetu a. s. a všechny dceřiné společnosti.

Mým cílem je mít vždy českého ředitele, který implementuje moji vizi, a k tomu místní reprezentanty, kteří zas znají jazyk, mentalitu a místní prostředí. Výzkum ale i nadále zůstává tady.

Jak fungují vazby mezi veterinární praxí a vaším výzkumem?

Máme zpracován plán vývoje, který musí být velice dobře promyšlený, jelikož vývoj nového produktu stojí spoustu peněz a času. Například dle nákazové situace a velikosti potenciálního trhu plánujeme vývoj a výrobu konkrétního přípravku. Loňský a předloňský rok se vývoj doplňoval o antiparazitální pasty pro koně dle naší analýzy růstu počtu sportovních koní nebo těch, o které se lidé starají. Chceme mít kvalitní vývoj, a tím náskok před ostatními. Musíme velmi pečlivě zvažovat, do čeho půjdeme a do čeho ne. Protože pokud člověk udělá chybu, tak už má za sebou spoustu vyčerpaných nákladů.

Jak modernizujete vaše výrobní prostory? Co nového jste postavili a jaké technické novinky jste zavedli v posledních letech?

Bez inovací výrobků a výrobních technologií a modernizací výrobních prostor by mě podnikání nenaplňovalo. V loňském roce jsme postavili novou biotechnologickou halu s moderní bioreaktorovou technologií a ještě letos postavíme nové moderní výzkumné a vývojové farmaceutické centrum.

Kam úspěšně exportujete a na jaké trhy byste chtěli dál proniknout?

Mým záměrem je mít vlastní brand a vlastní obchodní zastoupení ve střední a východní Evropě a v dalších státech (Asie, Afrika) a v západní Evropě pak licence a contract manufacturing. V každém odvětví jsou teritoria, která se dají považovat za podnikatelský ráj. Například pro drůbeží vakcíny je to Írán, Irák, Pákistán, Egypt, pro prasata je rájem Dánsko, kde ročně vyprodukují 24 mil. prasat. To musíme respektovat a hledat tato teritoria.

Vy sám se vášnivě věnujete parkúrové jízdě na koních. Je to pro vás jen relaxace, nebo i ověřování přípravků Biovety v praxi?

Na parkúrových závodech se setkávám s celou řadou chovatelů a veterinárních lékařů a získávám tak informace z prostředí chovu a ošetřování koní a zároveň je to pro mě způsob relaxace a udržování si fyzické kondice pro výkon manažerské pozice.

Alena Štěpánková

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit