Potravinářská inspekce chystá portál věnovaný klamavě označeným potravinám

Brno, 2. května 2012 (MEDIAFAX) - Státní zemědělská a potravinářská inspekce se ve středu sešla v brněnském hotelu Voroněž se zástupci obchodních řetězců. Jednala s nimi o nápravě zvyšujícího se počtu nepravdivě označených potravin. Všechna klamavá označení hodláme zveřejnit na připravovaném portálu, řekl ředitel SZPI Jakub Šebesta.

potraviny

Inspekce jednala se zástupci 17 velkých i regionálních řetězců. "Sešla se většina, která realizuje asi 80 procent prodeje potravin na českém trhu," uvedl Šebesta. Setkání vyplynulo poté, co inspekce během posledního tři čtvrtě roku odhalila zvýšený počet klamavé činnosti u potravin. "Při stejném množství kontrol jako loni jsme zjistili více klamavých označení u výrobků, které neobsahovaly, co deklarovaly. A mnohem častěji se také setkáváme s prodlužováním data použitelnosti," řekl ředitel.

Podle něj není chyba v jednotlivých prodavačích, jak mnohdy řetězce říkají. "Také si ale nemyslím, že by klamání byla taktika celých řetězců. Proto je potřeba najít společné systémové řešení, kterým obdobným věcem zamezíme," vysvětlil Šebesta.

Jak dodal, napomoct by k tomu mělo i zvýšení pokut. "Našim cílem však není ukládat pokutu, ale sjednat nápravu. A často má nejlepší efekt medializace případu, protože ta pro podnik znamená větší ztrátu," sdělil Šebesta s tím, že sama inspekce chystá speciální portál pro zákazníky. "Chceme jej spustit v půli roku. Budeme na něm uveřejňovat všechny falšované a klamavě označené výrobky," uvedl.

Obdobná situace nastala už v roce 2005, kdy se inspekce sešla se zástupci řetězců. Podle Šebesty po jednání nastalo zlepšení situace, které očekává i nyní. "Zástupci řetězců deklarovali, že se budou snažit klamavé činnosti zamezit. Věřím jejich slovu," uzavřel Šebesta.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka řekl, že chyba není v systému. "Zvyšující se počty nálezů nás mrzí, ale vznikají lidskou chybou, nikoliv v systému. Žádný řetězec přebalovaní nenakazuje," řekl Juračka.

Ten také uvedl, že řetězce už pracují na tom, aby u nich problémy nenastávaly. "Je potřeba si nechat dnešní debatu uležet v hlavě, ale už teď mohu říct, že řetězce pracují na tom, aby se obdobných situací vyvarovaly. Chceme pochybení co nejméně, ale nikdy je nelze vyloučit, neboť chyby dělají lidé," dodal Juračka s tím, že nápad inspekce se zavedením portálu schvaluje. "Je však potřeba zveřejňovat věci pravdivě, aby tím nebyl nikdo neprávem poškozený," uzavřel.

Lenka Horáková

Související články:

Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou

Kvalita zdravotní péče a hodnota poskytovaná pacientům jsou měřeny nejen úspěchem nabízených léčebných metod, ale také pověstí v odvětví. Lema Dental Clinic zaznamenala mimořádný úspěch získáním ocenění „Nejlepší zubní klinika v Evropě“ v roce 2023. Nacházející se v srdci Istanbulu, Lema Clinic obdržela toto prestižní ocenění jako důkaz svých vysokých...