Napřed podzemní garáže, poté sál světové úrovně

Dlouhá léta se o něm pouze mluvilo a zůstával jen ve formě plánů. Nyní je však projekt Sálu pro Brno, známý též jako Janáčkovo kulturní centrum, nejblíže k úspěšnému dokončení za celou historii. Zbývá jediné – získat pro jeho výstavbu potřebné finance. I zde zatím jednání vypadají nadějně.

Nový koncertní sál nejvyšší světové úrovně má během několika let vyrůst na rohu Besední a Veselé ulice. Nabídne kapacitu 1 250 míst a stane se sídlem orchestru Filharmonie Brno.
Celkové náklady mají dosáhnout jeden a čtvrt miliardy korun. Na místě budoucí stavby skončil archeologický průzkum a byla zahájena první etapa projektu – výstavba podzemních garáží pro 200 automobilů. Snahou města je zahájit stavbu sálu na konci roku 2017, aby plynule navázala na první etapu.

Janáčkovo kulturní centrum - vizualizaceVizualizace: Ateliér M1

Téma nového koncertního sálu pro Brno, které město zařadilo mezi své strategické projekty, se dostalo i na úroveň vlády. Počátkem března se v Praze sešel premiér Bohuslav Sobotka, ministr kultury Daniel Herman, hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek a brněnský primátor Petr Vokřál. Dohodli se na vzniku pracovního týmu, který připraví aktuální materiál o koncertním sálu pro jednání vlády.

„Ten by měl být hotový do poloviny roku. Od roku 2010 je nachystané memorandum, které bychom chtěli podepsat. Pomůže nám rozdělit finanční náklady na stavbu, které přesahují miliardu korun," informoval brněnský primátor Petr Vokřál.

Unikátní archeologické nálezy

Byli jsme připraveni na mnohé, ale to, co jsme našli, nás přesto překvapilo. Tak hodnotí záchranný archeologický výzkum na místě budoucího koncertního sálu David Merta, ředitel společnosti Archaia Brno. Bezmála rok až do letošního března odborníci zkoumali plochu, kde dělníci nyní hloubí místo pro podzemní garáže.

archeologove vykopavky600

Odborníci jsou výsledky výzkumu nadšeni. „Jednalo se o unikátní akci, a to hned z několika hledisek. Především je výjimečná rozsahem plochy a pak také mírou zachování jednotlivých nálezů z období celého středověku. Vlastně poprvé, a také naposledy se v historickém jádru města uskutečnil výzkum, který zachytil v celém rozsahu tři původní středověké parcely a zázemí čtvrté. Na větší části dotčené plochy dosáhly archeologické terény mocnosti dva až tři metry, což je výjimečné," upozornil Merta. Díky tomu, že archeologové mohli sledovat stavební vývoj parcel v průběhu pěti set let, významně rozšířili znalosti o historii Brna, zejména z období středověku.

archeologove poutni odznak

Hmotné nálezy zabírají tisíc beden od banánů. Jedná se převážně o zlomky keramiky, kamnové kachle, střepy skleněných nádob, kostěné předměty, klíče nebo nože. Mezi významnější nálezy archeologové řadí keramické plastiky, kterým se říká aquamanilie. „Asi nejvýznamnějším nálezem je poutní odznak ze 13. století, který si nějaký poutník přinesl z některého z římských kostelů," uzavřel Merta.

(tof), foto: archív

Komentář: Naše kroky vedou do sálu, ne do garáží

Matej HollanPostavíte i ten sál, nebo to budou jen Janáčkovy garáže? Tento dotaz slýchám stále častěji. A vždy odpovím, že děláme všechno pro to, aby nezůstalo jen u aut. Ke svému překvapení však musím některé kroky vedoucí k cíli důrazně obhajovat. Například cestu po moderních evropských koncertních sálech, kterou jsem loni absolvoval s vedením brněnské filharmonie. Přitom podívat se, jak to dělají jinde, a nechat si poradit, navíc když je někdo ochotný upozornit vás na své slabiny, je neocenitelné. Dozvěděli jsme se spoustu důležitých věcí, díky kterým mnohem přesněji víme, co v Brně chceme, co ne, a především na co si máme dát pozor.

Postavit kvalitní koncertní sál pro symfonickou hudbu totiž není tak jednoduché, jak si mnozí myslí. Říká se, že pro projektanty s architekty je to vrchol na pomyslném žebříčku obtížnosti. I proto je velmi důležité čerpat ze zkušeností ve světě. O to víc, že monofunkční sál pro vážnou hudbu se v České republice stavěl naposled před více než sto lety. Smetanova síň v pražském Obecním domě. Jsem tedy přesvědčený, že náš projekt dalece přerůstá hranice města i kraje.

Za pravdu mi dávají významné osobnosti, které se přidávají na naši stranu. Patronkou projektu je mezzosopranistka Magdalena Kožená. Podporuje nás spisovatel Milan Kundera, čehož si mimořádně vážíme. Stojí za námi mnoho významných brněnských rodáků, například Milan Uhde, Miloš Štědroň, Iva Bittová, dirigent Jakub Hrůša nebo oděvní designérka Liběna Rochová a spisovatelka Kateřina Tučková. Podporu nám však stále častěji vyjadřují i osobnosti světového formátu, které vazbu na Brno ani jižní Moravu nemají, například basbarytonista Adam Plachetka, violoncellista Jiří Bárta, dirigent Libor Pešek nebo hudebník Jiří Stivín. Pokud odhlédnu z hudebního světa, tak nejnověji se přidal Marek Eben nebo designér Maxim Velčovský.

Jak jsem již zmínil, postavit sál je obtížné. Ještě obtížnější je ovšem získat na něj peníze, v našem případě přes miliardu korun. Věřím, že se nám to podaří. A i když jsem si vědom toho, že i zde budu muset některé své kroky tvrdě hájit, doufám, že nás dovedou k cíli. Tedy ne do garáží, ale do koncertního sálu.

Matěj Hollan, náměstek primátora města Brna

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit