VUT

Být, či nebýt na sociálních sítích?

Brno, 27. května 2013 - Sociální sítě jsou fenoménem začátku 21. století. Kdo není na sociálních sítích, jako by nebyl. Kolik profilů máš, tolikrát jsi člověkem. Takové a podobné výkřiky se na nás valí z internetu, od našich dětí, přátel i z médií. Ale jsou vůbec sociální sítě vhodným marketingovým nástrojem pro B2B firmu?

Sociálních sítí jsou desítky, nás ale budou zajímat jen ty nejrozšířenější. Tedy Facebook, Twitter a LinkedIn.

Pro „byznys“ je nejvíc využívaná poslední jmenovaná. Hlavním cílem LinkedInu je professional networking, tedy kontakty mezi profesionály z různých oborů. Základní účet je zdarma, s placeným prémiovým účtem získáváte doplňkové funkce, například možnost přímo kontaktovat vybrané členy sítě.

Facebook a Twitter – slepá ulička

Boom B2B komunikace na Facebooku a Twitteru se chýlí ke konci, stagnace vzniku nových profilů je znatelná. Firmy si konečně (mnohdy po poradě s odborníky na sociální média) začínají uvědomovat, že komunikací zde nedosáhnou přímého prodejního efektu. Přesto, že Twitter slouží jako velmi dobrý komunikační kanál pro odborníky z řad novinářů, jde spíše o sdílení novinek a budování komunity následovníků než o efektivní prodejní komunikaci.

I pro B2B je na sítích místo

Jaká sociální média by měla B2B firma využívat? Každý segment je jiný, návrat k firemním blogům, například na rychle rostoucí síti Tumblr, je sázkou na jistotu. Pokud má firma co říci, blog je tím nejlepším komunikačním kanálem. Důležitý je kvalitní obsah, pravidelné příspěvky a také možnost čtenářům se zapojit. Ať už formou komentářů, dotazů či sdílení na jejich profily na sociální sítě typu Facebook a Twitter.

Firemní blogy lze využít jako kanál k prezentaci novinek, propojit jej může firma nejen s webovými stránkami, ale i videokanálem na YouTube či fotoprofily na Instagramu či Pinterestu. I tyto tři, YouTube již dobře známá, Pinterest a Instagram v České republice poměrně nové a rozvíjející se, mají pro B2B firmy potenciál. Pro každý obor je ale třeba specifického postupu, neplatí žádná pravidla pro všechny.

Vždy, když se B2B firma rozhoduje, zda se prezentovat na určité sociální síti, měla by si odpovědět na tři otázky: Jaká cílová skupina na danou sociální síť chodí? Za jakým účelem tam chodí? Máte jí co nabídnout?

Pokud na třetí otázku odpoví NE, je celkem logické, že není důvod ztrácet energii a finance.

S efektivní a cíl splňující komunikací prostřednictvím sociálních médií v B2B segmentu firmě poradí agentury, které se na sociální média zaměřují. Agentura dokáže díky svým zkušenostem a výzkumům daných sítí přesně naplánovat, jak nejlépe a nejefektivněji využít rostoucí potenciál prezentace firem na internetu.

Pavel Marek
Ředitel agentury MARCO BBN Czech Republic

10 rad, jak používat LinkedIn pro business

  1. Vytvořte svůj vlastní atraktivní profil – nepodceňujte kvalitní a přehledné představení.
  2. Založte vaši firemní stránku (nebo se k ní připojte, pokud již existuje).
  3. Staňte se členy těch diskusních skupin, kde je předpoklad, že jsou členy vaši potenciální zákazníci.
  4. Buďte vidět! Zapojte se do diskusí, komentujte.
  5. Po dokončení úspěšné realizace požádejte vaše obchodní partnery o doporučení, zobrazí se na vašem profilu jako reference.
  6. Sledujte pro vás zajímavé firmy a osoby – sdílejte zajímavý obsah.
  7. Navazujte nová spojení / rozvíjejte svoji síť kontaktů.
  8. Založte vlastní diskusní skupinu. Máte-li téma, neváhejte. Pozvěte vaše kontakty k členství. Jako moderátor můžete se všemi členy komunikovat.
  9. Oslovte potenciální zákazníky přesně cílenou reklamou LinkedIn Ads.
  10. Předplaťte si rozšířené možnosti přímého oslovení prostřednictvím účtu Business.
A jedna rada navíc na závěr. Stahujte data z vašich LinkedIn kontaktů do vašeho CRM systému.Není jednoduché dát na tuto otázku jednoznačnou odpověď pro všechny business-to-business společnosti. Záleží především na segmentu podnikání, cílové skupině zákazníků a také na tom, co si firma od prezentace na sociálních sítích slibuje. Sociální sítě nejsou všespásným řešením pro tápající marketing, který zoufale potřebuje s limitovaným rozpočtem zorganizovat akci vedoucí ke ztrojnásobení obratu. Mohou ale pomoci se zlepšováním image společnosti, s komunikací se zákazníky nebo vyhledáváním lidských zdrojů či nových obchodních příležitostí. Proto by se o sociální sítě nemělo zajímat jen marketingové oddělení, ale také kolegové z HR nebo obchodního.
Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit