Hrady.cz

Brno nabízí firmám poukaz na spolupráci s kreativci

Brno, 29. prosince 2015 - Architekti, designéři, copywriteři a další tvůrčí lidé se mohou hlásit do kreativní galerie a vyzvat tak firmy ke spolupráci. Brno spouští službu JIC KREATIVNÍ VOUCHER, která na projekty jihomoravských firem a profesionálů z kreativních odvětví přispívá až 100 tisíc Kč.

Vouchery mají povzbudit firmy, aby své podnikání uměly podpořit profesionální prezentací svého portfolia a kreativci tak zase získají nové zákazníky z řad technologických a inovativních firem. Lidé z tvůrčích profesí mohou firmám pomoci s řešením veletržní expozice, návrhem webových stránek, designem produktu nebo s navržením interiéru prodejny. Vylosované spolupráce získají jednorázovou dotaci v hodnotě až 75 procent nákladů, maximálně ale 100 tisíc korun.

Hlásit se můžou zavedení jihomoravští profesionálové
Město Brno dalo na poukazy dotaci 4 miliony korun. S podporou firem formou poukazů má bohaté zkušenosti – před 7 lety Brno, jako první město v republice, zavedlo JIC VOUCHER a přispívá tak každoročně na propojení firem s vědci. Úspěšný koncept postupně zavedly i ostatní kraje.

Jak to bude tentokrát fungovat? Firmy se sídlem v Jihomoravském kraji si budou moci vybrat ke spolupráci profesionály ze speciálně zřízené kreativní galerie. Do ní se zaregistrují zájemci z kreativních oborů, kteří působí v Jihomoravském kraji a mají minimálně pětiletou praxi. Zastoupená v ní bude grafika, design, marketing, ale i scénická umění nebo architektura. Kreativní profesionál, agentura nebo studio se zaregistruje na webu www.jic.cz/kreativni-voucher, vyplní o sobě informace a dodá tři zákaznické reference a pět realizací.

Od 1. února se firmám otevře možnost vložit na web žádost o spolupráci. Před sepsáním žádosti firmy čeká absolvování workshopu, na kterém získají informace o správném zadávání kreativního projektu. Vouchery zástupci města i JIC vylosují v dubnu 2016 a získá je minimálně čtyřicet společností.

V Brně je vysoká koncentrace kreativců
Za premiérou služby v České republice stojí Brno, respektive Kancelář strategie města ve spolupráci s Jihomoravským inovačním centrem (JIC), které většinu svých aktivit cílí na technologické firmy v kraji. V minulosti JIC zpracoval také studii proveditelnosti pro projekt Kreativní centrum Brno, www.kreativnibrno.cz. Jedná se o vybudování prostoru, ve kterém by se mohli realizovat a mít sídlo lidé působící v kreativních profesích. Cílem projektu je udržet ve městě talenty, podpořit podnikání a zároveň pomoci revitalizovat deprivovanou část města, ve které se objekt vytipovaný pro budoucí kreativní centrum nachází. V rámci projektu JIC také zmapoval kreativní odvětví. Mapování odhalilo, že v kreativních živnostech a firmách pracuje zhruba dvacet tisíc lidí, celkový roční obrat tohoto odvětví činí 24 miliard korun. Každý dvacátý člověk v Brně tedy pracuje v kreativním odvětví. Podle počtu zaměstnanců a obratu jsou v Brně nejsilnějšími obory architektura a reklama.

Kreativní vouchery fungují v zahraničí
JIC KREATIVNÍ VOUCHER je v České republice novinkou, v zahraničních městech jako je Salzburg, Stockholm nebo Manchester mají s obdobnými službami dobrou zkušenost. Firmy v započaté spolupráci s kreativci často pokračují. V Německu a Rakousku, kde být začaly kreativní průmysly aktivně podporovány, vzrostla za posledních deset let zaměstnanost v kreativním a kulturním průmyslu o deset procent a obrat dokonce o pětinu.

Nová městská strategie podpory kreativních odvětví
JIC KREATIVNÍ VOUCHER a Kreativní centrum Brno nejsou jedinými nástroji, kterými se Brno snaží udržet a rozvíjet talenty a jejich podnikavost a přilákat do města nové firmy spolupracující s touto sférou. Nová Strategie podpory kreativních odvětví- Kreativní Brno, která vzniká v Kanceláři strategie města nejen ve spolupráci s tvůrčími lidmi, univerzitami, firmami, ale i magistrátním Odborem kultury, navrhne další možnosti rozvoje tohoto odvětví. Už nyní se dá na základě mapování říct, že by Brno mohlo podporovat kreativce na odborných zahraničních veletrzích, podpořit vznik regionální filmové kanceláře, tvůrčích rezidencí nebo iniciovat vznik nových tvůrčích oborů na školách. Za zmínku stojí i to, že platforma Evropské komise Cities and Regions of Culture vybrala Kreativní Brno jako vzorový projekt. Díky tomu aktivně spolupracujeme a vyměňujeme zkušenosti s mnoha evropskými městy, která se zabývají podporou kreativců.

Martina Pelcová, Jihomoravské inovační centrum
Tereza Chrástová, koordinátorka podpory kreativních průmyslů, Kancelář strategie města MMB

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit