Moravská galerie v Brně - leden až březen 2013

www.moravska-galerie.cz
telefon: +420 532 169 111
fax: +420 532 169 181
e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

Aktuální výstavy

24/1/2013 - 30/6/2013
Prostřeno barokem
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum (Podesta)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h., Čt: 10-19 h., Po, Út: zavřeno
Vstupné: vstup volný

Slavnostně prostřenou tabuli 18. století doplňovaly porcelánové figury a sousoší. Figurální porcelán nebyl pouhou dekorací, nesl především jistá sdělení v symbolice rostlin, zvířat a nejrůznějších detailů. Skryté významy byly pro tehdejšího diváka srozumitelné; dnes se můžeme pokusit do tohoto tajemného světa společně nahlédnout.


7/12/2012 - 3/3/2013
Element F
Budova: Pražákův palác
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h., Čt: 10-19 h., Po, Út: zavřeno
Vstupné: 80/40 Kč, rodinné 170 Kč, skupinové 30 Kč/os.

Výstava je alternativou k prezentování umělecké fotografie, které vychází z tradičního výkladového modelu. A v daném smyslu také pokusem podívat se kriticky na zažitou představu o vztahu fotografie a výtvarného umění, v němž adjektivum „umělecká“ hrálo donedávna roli neuralgického bodu, kolem kterého se roztáčely nekonečné a často plané debaty, ale také aktivity produkující umělecké hodnoty, k nimž stojí za to se vracet.


30/11/2012 - 24/3/2013
Po stopách moderny. Keramika období art deco na Moravě. Tvorba Huberta Kovaříka
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h., Čt: 10-19 h., Po, Út: zavřeno
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum

Sochař a keramik Hubert Kovařík (1888-1958) patřil k silné generaci mladých umělců vyškolených na Kunstgewerbeschule ve Vídni u předních tvůrců vídeňské secese a moderny (Löffler, soukromě Hanak). V průběhu pouhých dvou desetiletí, kdy se ve Vídni a posléze v nově vzniklé Československé republice intenzivně věnoval keramické tvorbě, vznikly desítky návrhů drobné užitné a umělecké keramiky, které vystihly "tvarovou" náladu doby, dotvářely dobové interiéry a svoji úlohu nalezly i na plátnech filmů z produkce ateliérů AB Barrandov, např. Kristián. Keramika Huberta´Kovaříka s bohatým dekorem složeným z geometricky stylizovaných rostlinných motivů se na Moravě stala synonymem produkce období art deco. Patří k nejzajímavějším, ale dosud stále málo známým příkladům umělecké keramiky 20. let 20. století na našem území.


30/11/2012 - 24/3/2013
Po stopách moderny. Tiché revoluce uvnitř ornamentu. Experimenty dekorativního umění v letech 1880–1930
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum (přízemí, Respirium)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h., Čt: 10-19 h., Po, Út: zavřeno
Vstupné: jednotné vstupné do Uměleckoprůmyslového muzea MG 80 Kč (sleva 40 Kč), rodinné 170 Kč, skupinové 30 Kč/os.

Výstava chce představit druhou perspektivu: upozornit na ty oblasti ornamentalismu, které objevovaly pro uměleckou modernu nová témata a odlišné postupy. Na rozdíl od napodobivého vysokého umění ornament záměrně spěl k abstrakci viděného, k elementární stylizaci a čisté geometrii, vycházel z poznatků soudobé přírodovědy, včetně využití detailních struktur naturálií.


30/11/2012 - 24/3/2013
Po stopách moderny. Kabinet Josefa Hoffmanna: Prostřený stůl
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h., Čt: 10-19 h., Po, Út: zavřeno
Vstupné: jednotné vstupné do Uměleckoprůmyslového muzea MG (platí do 24/3/2013) 80 Kč (sleva 40 Kč), rodinné 170 Kč, skupinové 30 Kč/os. | Vstupné pouze do stálé expozice 60/30 Kč, rodinné 130 Kč, skupinové 25 Kč/os.

Prostřený stůl je symbolem mnohosti Hoffmannovy tvorby a zároveň se vztahuje k tomu, co bylo hlavním sortimentem Wiener Werkstätte - výroba nádobí, nástolců, příborů, sedacího nábytku atd. Prostřený stůl je také symbolickým odkazem na propojení města Brna se životem a tvorbou Josefa Hoffmanna - roku 1904 na výstavě Prostřený stůl v Brně poprvé v historii Wiener Werkstätte vystavovaly ve státní muzejní instituci.


15/11/2012 - 3/3/2013
Václav Magid: Souřadnice
Budova: Pražákův palác (Atrium)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h., Čt: 10-19 h., Po, Út: zavřeno
Vstupné: Vstup volný

Výstava je pokusem o muzeální rekonstrukci obrazu jednoho ztraceného světa na základě několika dochovaných zlomků. Pracuje se zkušeností cizosti, jakou máme ve vztahu k mytologiím zničených civilizací: mýtus již nepůsobí jako základ jistoty našeho porozumění světu, ale představuje nezávaznou fantazijní konstrukci, do níž si svévolně projektujeme vlastní výklady.

 

Strana 83 z 84