Moravská galerie v Brně - březen 2015

www.moravska-galerie.cz
telefon: +420 532 169 111
fax: +420 532 169 181
e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

Aktuální výstavy

29/1/2015 - 7/6/2015
DESIGN.LIVE! alešbáry ki -mono
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum (stálá expozice)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

alesbaryOděvní značku alešbáry tvoří autorský pár Bára Šeligová a Aleš Šeliga. Rodinné kořeny ateliéru sahají až do první republiky. Designéři studia na tuto tradici navazují, propojují ji s budoucností české módy i nejnovějším vývojem ve světovém designu. Každý rok ateliér představuje novou kolekci - koncepčně ucelenou, inspirovanou jediným motivem, ze kterého vychází vše ostatní. Podstatu práce alešbáry tvoří především dokonalé střihy a precizní výběr materiálů. Motiv typického japonského kimona se tvorbou alešbáry prolíná pravidelně.


19/12/2014 - 29/3/2015
Dagmar Hochová 1926/2012
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum (Camera)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

hochovaJe asi málo žen fotografek, které by si veřejnost oblíbila v takové míře jako Dagmar Hochovou. Její kariéra byla hlavně v 50. a 60. letech profesně spojena s obrazovými žurnály orientovanými na tzv. humanitní fotografii. Právě to je zřejmě důvod, proč je dnes vnímána jako fotografka dětí. Objektivně vzato je však takový obraz zkreslený. Fotografický archiv Dagmar Hochové, který Moravská galerie získala v roce 2013 do svého vlastnictví, ukazuje osobnost autorky a její tvorbu komplexněji. Významná část jejich snímků je zaměřena na události kulturně politického rázu. Na intelektuální a umělecké elity, tématiku spjatou s národní identitou nebo na zlomové okamžiky naší historie. Děti jsou nepochybně důležitou součástí jejího profesního profilu, ale jak známo, ani sama Hochová nálepku fotografky dětí příliš nemilovala, protože v ní cítila zjednodušení, zabavující její fotografování dimenze angažovaného svědka doby.


12/12/2014 - 12/4/2015
Brno – moravský Manchester. 250 let metropole textilního průmyslu
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

brnmanchesterVýstava představí brněnský textilní průmysl (vlnařství) a fenomén Brna, kterému se přezdívalo moravský Manchester. Pozornost soustředíme na urbanistické proměny související s budováním textilního průmyslu v a nejdůležitější továrny a jejich majitele, jejichž rozsáhlá textilní výroba iniciovala vznik řady dalších průmyslových odvětví (strojírenství, chemický průmysl). Pozornost věnujeme také podnikům Vlněna a Mosilana, které vznikly znárodněním a spojením některých bývalých soukromých továren původně německých nebo židovských majitelů.

Představíme brněnskou vlnařskou produkci, jejíž výrobní sortiment zahrnoval zejména velmi kvalitní sukna a kazimír určená nejen pro výrobu civilních oděvů, ale také pro uniformy armád různých zemí Evropy. 

V meziválečném období, kdy v Brně existovalo téměř 40 velkých vlnařských továren, byla brněnská produkce kvalitních vlněných látek konkurentem i pro britské firmy. V kontextu brněnského textilního průmyslu představíme také tehdejší Moravské průmyslové muzeum jako iniciativu některých předních osobností z řad textilních podnikatelů a jejich snahy o podporu místních živnostníků a podnikatelů skrze aktivity muzea a jeho akviziční činnost.


28/11/2014 - 26/4/2015
Brněnský Devětsil: multimediální přesahy umělecké avantgardy
Budova: Pražákův palác
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

devetsilVýstavní projekt se pokouší prezentovat zejména multimediální přesahy brněnské avantgardy. Jedním z ohnisek zájmu některých členů Brněnského Devětsilu byla filmová tvorba. Filmová avantgarda se realizovala v publicistické a kritické činnosti jednoho z jeho zakladatelů Artuše Černíka. Černík spolu s dalšími brněnskými autory jako byl Ctibor Haluza, Čestmír Jeřábek či Jiří Mahen se rovněž zabývali psaním nerealizovaných filmových poetistických scénářů a libret. Tyto dochované filmové či fotogenické básně představují zajímavý materiál nejen pro sledování proměn českého filmového myšlení. Spolu s obrazovými básněmi reprezentují nejryzejší formu realizací teoreticky formulovaných představ a koncepcí devětsilské avantgardy.


28/11/2014 - 26/4/2015
Václav Girsa: Bratři, držme se
Budova: Pražákův palác (Atrium)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

girsaExpresivní malby Václava Girsy (*1969) jsou čistými extrakty vhledů autora, stenografickými záznamy křížících a prolínajících se realit vrstvených v souhrnný korpus obsahující všechny dimenze a témata významná pro daný celek. Na první pohled zdánlivě jasná a lehce čitelná kresebná zkratka snadno dešifrovatelného znaku je pouhou návnadou, pootevřenými dveřmi zvoucími k průzkumu vnitřního prostoru skrytých obsahů díla.


14/11/2014 - 17/5/2015
Kupezky. Mistr a jeho okruh
Budova: Místodržitelský palác
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

kupetzkyVýstava představí barokní portrét 18. století v jeho nejrůznějších podobách. Hlavním reprezentantem tohoto významného druhu malířství ve střední Evropě byl Johann Kupezky (1666-1740), jehož tvorba zde bude zastoupena několika díly. Výběrem a ikonografickým zaměřením obrazů nejen od Kupezkého, ale i od dalších umělců, kteří byli buď Mistrovými žáky, nebo tvořili v podobném stylu jako on, se před návštěvníkem výstavy rozvine svět po prestiži toužících umělců a nádherymilovné aristokracie, z nichž mnozí dodávali lesk císařskému dvoru ve Vídni.

Na výstavě se prostřednictvím jednotlivých exponátů bude možné seznámit s různými malířskými styly a manýrami známých i méně známých umělců 18. století, jako např. Johann Gottfried Auerbach, Petr Brandl, Gottfried Eichler, Maximilian Hanl, Martin van Mytens ml., Franz Anton Palko, Andrea Pozzo, Francesco Trevisani, Paul Troger ad.


14/11/2014 - 1/3/2015
Poděbradský mýtus. Jiří z Kunštátu a Poděbrad v českém umění 19. století
Budova: Pražákův palác (Knihovna)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

podebradskymytusVýstava na souboru děl výtvarného umění 19. století představuje důležité projevy kultu „husitského krále“ Jiřího z Poděbrad, jenž se v období tzv. národního obrození stal pro emancipující se českou společnost významným symbolem státnosti a politické svrchovanosti. Výstava se koná ve spolupráci s Národním památkovým ústavem v rámci projektu „Rok pánů z Kunštátu“.


6/3/2014 - 29/3/2015
Krajinou Koncernovaného designu
Budova: Jurkovičova vila
Otevírací doba: Út - Ne 10-12 h a 12.30-18 h
Vstupné: v rámci prohlídky vily 100/50 Kč

koncernovany designJurkovičova vila není jenom pohádkový dům z perníku. Je nutné ji vnímat také jako pozoruhodnou ukázku využití nejnovějších technologií, jaké na počátku 20. století existovaly. Dušan Jurkovič byl technologiemi fascinovaný, rád začleňoval do svých projektů různé technické novinky a snažil se jim dát aktuální podobu.

Podobně je na tom dvojice světově uznávaných designérů Martin Immrich a Jiří Přibyl ze Studia Koncern. Absolventi brněnské FAVU VUT patří mezi nejúspěšnější české designéry - což dokládá mimo jiné i vlastnictví červených puntíků - Red Dot Design Award, analogie Oscara pro designéry. Jejich tvorba osciluje mezi konceptuálním uměním a designem v nejryzejším slova smyslu. Do českého prostoru díky řadě svých projektů přinesli velmi inspirativní myšlenky. Co je to design a co je to umění, může existovat design nebo umění společně, je možné ho multiplikovat? A co je pomíjivější - umění nebo design? Jak se promítá design do našich životů a život do designu? Spousty otázek a odpovědí.

Studio Koncern založili Martin Immrich a Jiří Přibyl v roce 2000, ještě jako studenti brněnskéFAVU VUT. Mezi jejich nejzajímavější realizace patří sedací souprava Vrstevnice (2003, od 2005 část souboru ve sbírkách Moravské galerie v Brně), archeologický projekt Future Crystal (2007), sociologický projekt Domácí násilí (2008) a filozoficko-materialistický projekt Fake It Easy (2009).

Vedle toho vytvořili celou řadu velmi seriózních projektů designu skla pro firmy Rückl Crystal, Bomma, brand sklo pro Becherovku (kolekce z roku 2008 ve sbírkách MG), elementy pro skleněnou stěnu pro Lasvit (2010). Světovou proslulost si získali dětskými autosedačkami pro firmu Cybex. Za dobu spolupráce se prodaly tisíce kusů po celém světě a autosedačky získaly ocenění Red Dot.


 

Strana 60 z 84

Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou

Kvalita zdravotní péče a hodnota poskytovaná pacientům jsou měřeny nejen úspěchem nabízených léčebných metod, ale také pověstí v odvětví. Lema Dental Clinic zaznamenala mimořádný úspěch získáním ocenění „Nejlepší zubní klinika v Evropě“ v roce 2023. Nacházející se v srdci Istanbulu, Lema Clinic obdržela toto prestižní ocenění jako důkaz svých vysokých...