Vivat Vinum představuje eDegustace

Brno, 12. května 2015 - Moderní technologie, a obzvláště ty informační a komunikační, vstupují do našeho života i v místech, která byla doposud doménou spíše tradičních zvyklostí. Vinaři se již běžně prezentují na svých webech, se zákazníky si povídají na sociálních sítích, eshopů s vínem je nepočítaně. Celá řada mobilních aplikací nám pomáhá orientovat se ve světě vína.

eDegustace tym

petra tomcalova eDegustaceStará škola velí sejít se u vína a mudrovat. Je to bezpochyby nejlepší způsob jak poznat víno, vinaře, tradici, kulturu. Stařečkům a strécům se to ale mluví, když mají sklípek za humny. Atmosféru moravských sklípků pak přenášejí do měst některé vinotéky. Řízená degustace s vinařem ve vinotéce je kompromisem, jak víno poznávat. Kdo by to chtěl ještě pohodlněji, má nyní další možnost – eDegustaci. O co běží? Napoví rozhovor s Petrou Tomčalovou, autorkou projektu.

  • eDegustace, jak už název napovídá, má něco společného s vínem i internetem. Jak toto spojení funguje?

Funguje velmi jednoduše. Jednou za měsíc probíhá řízená degustace s vinařstvím, které osobně vybírám. Diváci a milovníci vína si mohou dopředu objednat degustační set deseti vzorků vín v dvoudecových lahvičkách a následně se s námi v daný den a čas spojí a degustují vína společně s námi z místa, kde se zrovna sami nacházejí. Samozřejmě musí mít kvalitní připojení k internetu, protože přenos je přenášen pomocí kanálu youtube google hangouts. Degustace se účastní moderátorka, sám vinař, který komentuje svá vína a sommelier, který hodnotí víno a doporučí vhodné párování vína a jídla.

Přenos je velmi interaktivní. Diváci mohou s námi v živém přenosu chatovat a dotazy, které přijdou, se hned zodpovídají. Zároveň mají možnost hlasovat o nejlepší víno dané degustace a z hlasujících pak vylosujeme jednoho výherce, který obdrží od vinaře láhev vína zdarma.

Samozřejmě se může k degustaci připojit kdokoliv, aniž by si musel rovnou objednávat set vín. K tomu potřebuje pouze zadat svůj email jako bezplatnou registraci na hlavní straně webu edegustace.cz a ihned získá vstup ke sledování.

Degustační set vín (10 vzorků á 0,2 l) stojí v průměru kolem 780 Kč bez poštovného. Cena vína je stejná, jako u vinaře. Jelikož skoro žádný vinař nelahvuje do malých dvoudecových lahviček, musíme si lahvovat víno sami. Proto musím zohlednit v ceně degustačního setu i cenu za nákup malých lahviček, která je 8 Kč/1 ks.

Všechny degustace zůstávají v archivu degustací, takže pokud někdo nestihl živý přenos, může si degustaci přehrát kdykoliv v jiný den a čas. Stačí mu pouze jedna registrace formou vložení emailu a to je vše. Má už celoživotní přístup ke všem online degustacím a získá přehled jednak o vinařích a o vínech samotných.

  • Kdo je typickým účastníkem vaší degustace?

Je mi jasné, že milovníků vína je mnoho a většinou se nedostanou každý měsíc k návštěvě vinaře nebo putování po otevřených sklepech. Většinou internetové degustace využívají rodiny ze středočeského kraje, které mají malé děti. Chtějí poznávat vinařství, chutnat vína, ale mají omezený čas na to, aby si vyjeli v klidu a pohodlí častěji na Moravu.

Dalšími nejčastějšími účastníky degustací jsou pak party přátel, kteří si udělají degustační večer. Pobaví se u vína, zhodnotí vinaře a dělají si z online degustací pravidelné zábavné večery.

Online degustace jsme vymyslela pro každého, kdo se chce zdokonalit ve víně, udělat si přehled o kvalitních moravských vinařích a strávit příjemný večer ve společnosti svých nejbližších kdekoliv. Samozřejmě jsem převážně myslela na milovníky vína, kteří jsou od Moravy více vzdálenější, abych jim ušetřila čas v poznávání moravských vinařství.

eDegustace banner

  • Jak vlastně myšlenka projektu vznikla?

Pocházím z vinařské rodiny z Kobylí. Vždy, když byla u nás ve vinařství nalahvovaná nová kolekce vín, posílala jsem našim VIP zákazníkům degustační set malých lahviček jako pozornost s tím, že si mohou nová vína sami předdegustovat a poté nám sdělit jejich dojmy. Cítili se velmi důležitě a moc se jim to líbilo. Prakticky, když přijeli a viděli jsme se poté osobně, už věděli, co jim chutná nejvíce a mohli jsme se povídat na jiné úrovni.

Přesto jsem se domnívala, že by bylo dobré se se všemi zákazníky, kteří měli degustační set doma nějakým způsobem najednou spojit a říct jim k vínu i samotný příběh vzniku vína. V ten moment mě napadla myšlenka internetu.

Přišla jsem na to, že v daný čas mohu komunikovat neboli řídit degustaci se všemi klienty najednou i když se nachází každý na jiném místě. Byla to velmi efektivní a zajímavá forma prezentace pro obě strany.

Mám ráda zajímavé změny a výzvy a proto když jsem se podívala na všechny vinaře kolem, zjistila jsem, že všichni přistupují k prezentaci jejich vín totožně. Buď přímo ve sklepě nebo na degustaci ve vinotéce či restauraci nebo na veletrhu nebo kdekoliv mají postavený vinařský stánek. To vše obnáší spoustu peněz a času. Síla internetu je nekonečná. Vinař může v hodině a půl strávené při online degustaci oslovit obrovské množství milovníků vína, které by při osobní komunikaci nemohl ani za celý svůj život. Internet je navíc trend a bude čím dál více přesahovat ostatní média. Chtěla jsem přinést tímto projektem nový vítr do plachet vinařům a nový životní styl zájemcům o kvalitní moravská vína.

  • eDegustace je novinkou na trhu. Kdy projet oficiálně odstartoval? Kolik vinařů jste již stihli představit? A kolik lidí v průměru sleduje vaše přenosy?

V prosinci 2014 jsme měli první online degustaci vín a poté začátkem každého jednoho měsíce se koná další degustace. Ačkoliv se to nezdá, je tento interaktivní způsob degustace velmi technicky náročný. Potýkala jsem se se spoustou problémů, co se týče internetového připojení. Vše se děje live a to sebou přináší i svá rizika. Kvalitu obrazu a připojení jsme úplně vychytali až při třetí degustaci. Fungujeme prakticky jako televize - záběry na dvě kamery, střižna, tři lidé se svými mikrofony atd.

Tak jako každý start-up mají i online degustace svůj vývoj. Je to revoluční novinka, která je více složitější k vysvětlování. Každý si totiž na počátku myslí, že řízená degustace probíhá pouze jako diskuze mezi vinařem a sommelierem. Je složitější vysvětlovat, že lidé si mohou zakoupit degustační sety vín a víno degustovat v přímém přenosu s námi, tedy interaktivně a mohou přitom komunikovat s vinařem.

U první degustace se nás sešlo deset a nyní už máme kolem 80 pravidelných diváků. Od května spouštíme pak degustace veřejně, tzn. může se připojit kdokoliv, aniž by si musel koupit degustační set vín. Takže předpokládám skokový nárůst sledovanosti.

eDegustace BANNER 2

  • Jak reagují na tuto netradiční možnost degustace samotní vinaři? Uvažují o ní spíše malá nebo větší vinařství?

Absolutně jsem nevěděla, jak budou vinaři na tuto novinku reagovat. Většinou mají svůj svět, svoji filozofii, jak si víno prezentují a funguje jim to. Nicméně jsem byla velmi mile překvapena, vlastně nadšena z reakcí. Nápad eDegustace se vinařům velmi líbí a vidí v něm velký potenciál. Osobně si vybírám vinařství a vinaře, kteří mě zaujmou celkově. Jak vínem, tak svojí osobností a příběhem. Chtěla bych v online degustacích představit lidem nejenom vína, která vinař umí vyrobit, ale také právě každého vinaře a to z jiné stránky, kterou nemáte možnost jinak zjistit. Proč začal vinařit, jak u něj vznikla tato myšlenka, jaké byly jeho začátky, co je pro něj nejtěžší, co je naopak nejkrásnější, jaké má plány do budoucna, co ho žene kupředu apod. Dostat se do hloubky podstaty, aby lidé pochopili jeho smysl, to, jaký ve skutečnosti je jeho příběh a lépe si ho tak mohli zapamatovat. Když je osloví, mohou ho navštívit osobně. Především jsou to malá rodinná vinařství, která vyrábí vína z vlastních vinic.

  • A jak zvládají vinaři svou roli před objektivem?

Pro všechny účinkující ne jenom pro vinaře je role před kamerou doslova vzrušující. Nejdříve, když jim o degustaci vyprávím, jak probíhá, tak říkají „to je v pohodě, jasně, klasika“. No a jakmile přijdou na natáčení tak říkají „ty jo, tady nějak hodně světla… do jaké kamery se mám dívat?.... co mám vlastně říkat?... jak se mám tvářit?“ Najednou ten „aha“ moment je úplně převálcuje a začnou být nervózní. Je to přímý přenos, všude kamery a míří na ně spoustu světel. Musí mě v tu chvíli určitě proklínat.

Při degustaci se v reálu víno konzumuje, takže naštěstí po čtvrtém vzorku tréma zpravidla opadne a už se komunikuje spontánně. Když je degustace u konce, jsou úplně nadšení a šťastní, jak to bylo super, protože samozřejmě ihned dostávají od svých rodin telefonické gratulace. Někdy se v přenosu stanou i nečekané události, které je potřeba zahrát do autu.

Jednoho vinaře překvapilo, že v dotazech, které diváci v průběhu přenosu zasílají, někdo blahopřál jeho mamince k narozeninám. On na ně zapomněl a byl to pro něj šok. Moderátorka situaci zachránila, vinař mamince popřál v živém přenosu spolu se všemi účinkujícími a bylo to naprosto úžasné. Mamince pak nakonec vůbec nevadilo, že zapomněl, když jí tak krásně popřál před všemi diváky. Jak vidíte, máme tedy zážitky nejrůznějšího druhu.

Jan Přikryl

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou

Kvalita zdravotní péče a hodnota poskytovaná pacientům jsou měřeny nejen úspěchem nabízených léčebných metod, ale také pověstí v odvětví. Lema Dental Clinic zaznamenala mimořádný úspěch získáním ocenění „Nejlepší zubní klinika v Evropě“ v roce 2023. Nacházející se v srdci Istanbulu, Lema Clinic obdržela toto prestižní ocenění jako důkaz svých vysokých...