Test vozu: Toyota RAV4 2,2 D-4D - vyspělá devatenáctka

rav exterier305Brno, 23. dubna 2013 - Ano, je to tak, nová RAVka má přesně devatenáct roků od svého prvního uvedení na trh. Neříkám, že zrovna na český trh, k nám se dostala o něco později, ale uvedena na trh byla přesně v roce 1994. Teď se automobilka může pochlubit novou, čtvrtou generací RAV4. Pojďme se podívat, jak se jí tento nový model vydařil.

Design

Uhlazené linie na vozu převládají, moc jí sluší a hlavně je to dnes moderní. Nový model značně přerostl svého předchůdce a vyrovnal se tak konkurenci v téže třídě, a to nejen samotnou délkou či prostorností kabiny, ale i zavazadlového prostoru. To, že patří do rodiny Toyota, nepoznáte pouze podle znaku, ale i podle přední masky, která své sourozence nezapře. Přední kapota vozu se pyšní hrubým „V" prolisem, který je samozřejmě také vidět z kabiny vozu a působí tak dojmem drsného SUV. Ovšem zadní část vozu je mi nějak povědomá...

rav exterier279
Že by designer kopíroval od Fordu Kuga, nebo je to pouhá náhoda? Zadní boční partie je s tímto vozem téměř totožná. Vypouklé zadní světlomety jsou hezké a tomuto vozu moc sluší. Rezervu na pátých zadních dveří již nehledejte, už zde není a nebude. Dveře se otevírají nahoru, a dokonce jsou i s elektrickým pohonem. Výšku otevírání těchto pátých dveří si nastavíte podle vaší garáže nebo postavy, uložíte a už se nemusíte bát, že si je odřete o strop. Pokud by se dala nastavit rychlost otevírání, určitě bych toho využil a nastavil na tu nejvyšší. Vůz byl obutý na krásných 18" litých kolech, která k vozu dobře ladí. Také na voze nechyběly chrómové doplňky kolem oken, střešních nosičů, ochranná lišta spodní části pátých dveří včetně lišty předního nárazníku. Co by to bylo za SUV, kdyby neměl nenalakovanou spodní část nárazníků.

Interiér

V interiéru si v žádném směru nemůžete stěžovat na nedostatek místa, nikde vás nic netlačí, aspoň během testu jsem na nic zásadního nenarazil. Palubovka, to je kapitola sama o sobě. Ta se prostě musí líbit, a pokud ne, tak s tím nic nenaděláte. Na mě jako první dojem moc neudělala, ale během testu jsem si na ni přivykl. Mám raději palubovky, které hezky plynule přecházejí ke středovému panelu, a tahle je přesný opak. Palubovka byla v kombinaci plast, kůže a chrómové lišty. Nevypadalo to špatně, ale jen mi neseděla kožená kombinace s látkovými potahy sedadel.

rav interier301
rav interier sedadla316
rav interier volant310
Kůží se opravdu nešetřilo a najdeme ji ještě také částečně ve všech dveřích včetně multifunkčního volantu. Nevím, co měl designér v úmyslu, když kombinoval kulaté výdechy po straně s hranatými uprostřed. Testovaný vůz měl dotykovou LCD obrazovku, kterou bych asi za klasickou audiovýbavu neměnil, protože si myslím, že dnes už by měla být v takovýchto vozech standardem. Přístrojové budíky mě nenadchly, nevypadají moc moderně, spíše usedle, ale zato modré podsvícení palubovky chválím. Odkládacích prostorů je zde dost a je rozhodně kam si uložit třeba láhev s pitím nebo jiné drobnosti.

Jízdní vlastnosti

Žádného drobečka nehledejte, tomu už odzvonilo, nová RAVka je veliký, prostorný a pohodlný vůz, který už není pouze pro dámy. Je to velice povedené SUV. A můžeme se tedy vrhnout na samotný test. Možná už jsem toho zkritizoval nějak moc, ale snad již to klíčkem zakončím a už budou jen samá pozitiva. Klíček stejný, který najdete u nejmenovaných levných značek? Nestala se někde chyba a nezapomnělo se na vývoj klíče? Vyšší výbava sice nabízí bezklíčové nastupování a startování, ale to přece neznamená, že nižší verze musí mít klíč, který vás v kapse nepříjemně tlačí a navíc není vůbec hezký. Start motoru je disciplinovaný, dieselový motor se nezapře, ten je slyšet pouze venku, ale do kabiny se přenese jen utlumený zvuk.

rav exterier275
Hned při prvním rozjezdu mě mile překvapil výkon motoru. Spojka zabírá již od samého začátku. Motor je velice silný a reaguje střelhbitě. Myslím, že tohle je velice vydařený motor, který má mimo jiné také velmi slušnou spotřebu paliva, tedy když s ním nebudete zrovna závodit. Během testu jsem při úsporné jízdě naměřil se surovým motorem 5,8 l/100 km, výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km. Po řádném zajetí motoru se myslím zkušení řidiči do této spotřeby určitě vejdou. I tak je to velmi slušná spotřeba, která naláká spoustu zájemců. Vůz jsem měl na test předposlední březnový víkend a zima ne a ne odejít, tak jsem měl možnost tuto čtyřkolku otestovat také na sněhu. Trvalý náhon má na předek a v případě potřeby se automaticky zapíná pohon zadních kol (AWD), nebo si po zmáčknutí tlačítka můžete zapnout ihned pohon 4×4.

Vůz držel stopu jako přibitý a vůbec se nezalekl kdejaké ostré zatáčky. Jízdu po dálnici jsem si velice užíval, protože s tímto vozem nebylo vůbec poznat, jak rychle jedete. Na malou chvilku jsem vyzkoušel trochu rychlejší jízdu a nikdo v kabině nepostřehl, že jsem překonal nepovolenou rychlost. Samotného mě zarazilo, kam je schopný tento vůz zajít skoro bez povšimnutí. Tak si dávejte pozor a hlídejte si tachometr. Při jízdě po dálnici jsem sledoval, který panel se obrátí proti mně, jak jsou vytlučené. Jízdu na kluzkém povrchu jsem si v březnu mohl vychutnávat plnými doušky, a to díky mechanikům z C&K, kteří mě před testem přezuli z letních pneu za zimní. Je to hrozné v čase, kdy se každý chystá přezouvat na letní. Počasí neporučíte, ale mechanikům ano. A na RAV4 se můžete spolehnout za každého počasí.

rav exterier kufr320
Tento vůz si jistě zaslouží hodně chvály, a tak bych neměl zapomenout na velice zajímavou audiovýbavu, která mě velmi mile překvapila, a myslím, že se svým kvalitním zvukem se nemá za co stydět.

RAV4 je také statečný zachránce. Před odevzdáním vozu do autosalónu jsem jel ještě rozlučkové kolečko do Soběšic a nahoře na kopci byl v protisměru havarovaný osobní vůz v příkopě. Řidiči se naštěstí nic nestalo a po domluvě jsem vůz z příkopu pomohl vytáhnout. Zapnul jsem tlačítkem náhon na všechna čtyři kola a mírným tahem jsem pomalu auto z příkopu osvobodil. Pro RAVku to byla pohoda a bez jakéhokoli prokluzu kol bylo auto během chvilky venku.

Test vozu a foto: Karel Matoušek
Vůz na test zapůjčila společnost: C&K, Toyota Brno

Toyota RAV4 2,2 D-4D

  • Převodovka: manuální 6st.
  • Obsah: 2 231 cm3
  • Výkon: 110 kW/150 k
  • Zrychlení: 0–100 km/h: 9,6 s
  • Nejvyšší rychlost: 190 km/h
  • Cena testovaného vozu: 783 700 Kč s DPH
Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit