Michlovský

Žít zdravě dá dost práce

Brno, 26. listopadu 2012 - Zdravý životní styl se v posledních letech stal zaklínadlem celé společnosti. Mladým má zaručit zdravý duševní i tělesný vývoj. Lidem středního věku má maximálně oddálit příchod biologického stáří. A starým lidem důstojný způsob života ve vysokém věku. Co si ale pod všude skloňovaným zdravým životním stylem představit?

Definice je obtížná, ale jde především o způsob stravování, pohybovou aktivitu, udržování optimální tělesné hmotnosti, množství spánku, schopnost relaxovat a aktivně odpočívat a regulaci množství stresu a užívání návykových a stimulačních látek, jako jsou alkohol, nikotin, kofein, léky a drogy.

Zdravý životní styl nás má především ochránit před tak zvanými civilizačními nemocemi. Mezi tyto choroby jsou počítány především kardiovaskulární nemoci, jako je angína pectoris, srdeční infarkt, vysoký krevní tlak, nebo mozková mrtvice. K civilizačním chorobám však patří také obezita, cukrovka, žaludeční vředy, žlučové a ledvinové kameny, migréna, deprese a samozřejmě zhoubné nádory. Počet všech těchto nemocí stále roste a přibývá jich zejména u obyvatel vyspělých zemí, mezi něž se rádi počítáme i my.

Jak se bránit civilizačním nemocem?

Bohužel žádný univerzální a zaručený recept neexistuje. Obecně lze říci, že bychom měli žít co nejvíce v souladu s přírodou. Názory na to, jak toho dosáhnout, se však značně, a někdy i diametrálně, liší. A paradoxně se liší nejvíce u těch, kdo by nám měli zdravý životní styl takříkajíc ordinovat – u samotných lékařů. Názory tradiční alopatické a moderní alternativní medicíny na zdravý životní styl se natolik rozcházejí, že zodpovědnost za své zdraví si musí převzít každý sám a vybrat si pro sebe to, co považuje za nejlepší.

Jedním z nejdůležitějších prvků životního stylu je strava. Současná česká kuchyně se skládá z velkého množství masných, tučných, hodně slaných, nebo hodně sladkých jídel s vysokým množstvím bílkovin a tuků. Při přípravě jídel se velmi často objevuje smažení a jídla zapíjíme alkoholickými, nebo sladkými nápoji. Navíc k nám v posledních letech pronikly fast foodové speciality, hamburgry, pizzy, hranolky a různé smažené speciality. Potraviny v obchodech jsou konzervovány, mraženy, aromatizovány, barveny, ochucovány a obsahují stopy toxických látek. Proti jídelníčku předků, kterému dominovaly celozrnné obiloviny, luštěniny, zelenina, ovoce a voda je to alarmující rozdíl.

Jak jíst zdravě?

03-ovoceZdravá strava by měla obsahovat 50-60 procent sacharidů, které jsou hlavním zdrojem energie pro naše tělo. Ty lze nalézt zejména v rýži, kroupách, kukuřici, bramborách, v moučných výrobcích a v těstovinách. Dalších asi 25 procent stravy by měly tvořit bílkoviny, jako jsou luštěniny, maso teplokrevných živočichů a ryb, či mléčné výrobky. Tuky by měly být v naší stravě zastoupeny maximálně 30 procenty, především v podobě kvalitních rostlinných tuků a libového masa. Zeleninu a ovoce bychom měli konzumovat v době, kdy dozrává, sladkosti je nejlépe ze stravy vynechat úplně. Na konzumaci mléčných výrobků se často nedohodnou ani odborníci, spíše však doporučují kysané mléčné výrobky. Vody by měl člověk denně vypít až dva litry, nejlépe pramenité, kde není, aspoň z vodovodního kohoutku. Vhodným doplňkem jsou také ovocné a bylinné čaje, samozřejmě neslazené.

Bez pohybu není zdraví

Lidé, kteří hodně fyzicky pracují, nebo sportují, bývají v lepším zdravotním stavu, i když konzumují takzvanou moderní stravu. Pohybová aktivita totiž dokáže částečně kompenzovat špatné stravovací návyky. Běžná fyzická námaha při pracovních a domácích činnostech nás znovu odkazuje na naše předky, kteří „jen“ fyzicky pracovali a žádný sport neprovozovali. Ke zdravému životnímu stylu je tedy vhodný každý rekreační sport, pěší turistika, cykloturistika, plavání, běh, běh na lyžích, nebo aspoň procházka na čerstvém vzduchu. Pohybová aktivita je však ideální, je-li provozována každodenně. K vylepšení fyzické kondice v posledních letech vyrostlo množství specializovaných zařízení, nabízejících aerobik, pilatek, power jógu, zumbu, fitness, fittball, rowing, spinning i vodní sporty. Wellness centra nabízejí nejrůznější pohybové aktivity, ale také masáže, sauny, parní lázně, solární studia, nebo solné jeskyně. Jako doplněk zdravého pohybu se objevily i restaurace zdravého stravování a prodejny zdravé výživy. V poradenských centrech si pak můžete nechat vypracovat na míru individuální programy zdravého životního stylu.


Alena Štěpánková
s využitím podkladů
MUDr. Jaroslavy Markové

Vyšlo v Brno Business & Style


Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit