Moravská galerie v Brně - květen 2016

www.moravska-galerie.cz
telefon: +420 532 169 111
fax: +420 532 169 181
e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

Aktuální výstavy

10/4/2016 - 5/6/2016
DESIGN.LIVE! Tereza Rosalie Kladošová: Chataři
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum (stálá expozice)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

chatariKolekce Chataři (2015) je vyjádřením fascinace víkendovou venkovskou architekturou, kde si budujeme své vlastní malé světy a kam unikáme z každodenní reality, reflexí touhy po přírodě, svobodě a potřebe vlastního sebevyjádření. Je poctou českého fenoménu chataření. Tereza R. Kladošová pracuje s tradiční technikou pletení, kombinuje strojní pletáž s ručním háčkováním. Koláž konkrétních motivů a fragmentů vzpomínek dala této kolekci tvar a atmosféru. Nostalgické vzpomínky mistrně mísí s humorem a nadsázkou, inspiruje se postmoderním tématem kýče.


11/3/2016 - 22/5/2016
Ondřej Přibyl: Mechanický divák
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum (Camera)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

ondrejpribylVěci a svět nikdy nelze nahlédnout cele.

Výstavní projekt Mechanický divák se zabývá problematikou vidění-vnímání-poznávání věcí a jevů ve spojitosti s užitím zobrazovacích technologií. Jde spíše o reflexi samotného vidění-vnímání-poznávání, pro kterou může jako modelová konstrukce posloužit právě fotografie v roli jakéhosi mechanického diváka, který zároveň představuje prostředníka mezi zobrazovaným předmětem a divákem skutečným.


11/3/2016 - 22/5/2016
Maxim Velčovský: Vše za 39
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum (přízemí)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

maximvelcovskyVýstava Vše za 39 poprvé komplexně představuje tvorbu jednoho z nejvýraznějších českých designérů střední generace Maxima Velčovského. Je koncipovaná k jeho nadcházejícím čtyřicátinám a její dvojsmyslný název významově osciluje mezi „mramorem" retrospektivy a atmosférou levných lidových výprodejů. Tyto póly udávají i vizuální tón expozice remixující prostředí galerie a supermarketu.

Doprovodné programy nabídnou kromě komentované prohlídky i několik autorských workshopů. Výstavu doprovodí první monografický katalog Maxima Velčovského v koncepci pražského studia Ex Lovers, jehož koncept i vizualita s ní bude velmi těsně svázán, takže je možné o něm uvažovat jako o doslovném přenosu tohoto projektu na papír.


11/3/2016 - 8/5/2016
nahraneNa hraně. Oděvní koncepty Milana Knížáka, Liběny Rochové a Michala Švarce v 80. letech
Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum (Respirium)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

Výstava představuje oděvy, návrhy, fotografie a netradiční přehlídky - performance, jež spojuje originální přemýšlení o oděvu i pro dnešní dobu inspirující polemika s tradiční módou a módním průmyslem.

V Československu se zejména od druhé půlky sedmdesátých let rozvíjela tvorba individuálního oděvu, do jisté míry kompenzující nedostatek aktuální tuzemské módy. Výstava se soustředí na prezentaci oděvů, skic, návrhů, fotografií a video performancí tří vybraných osobnostní osmdesátých let. Spojující linkou oděvní tvorby Milana Knížáka, Liběny Rochové a Michala Švarce byl v této době vyhraněný názor na oděv, do kterého promítali provokativnost a ironii, prezentovali společnosti něco jiného, než bylo dovoleno a považováno za „normální“.


4/3/2016 - 22/5/2016
Ján Mančuška: Čas Příběh Prostor
Budova: Pražákův palác
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

janmancuskaČas Příběh Prostor je výstavou díla, které zde zůstalo bez svého autora Jána Mančušky, zesnulého před čtyřmi lety.

Mančuška koncipoval výstavy jako prostorově i časově proměnlivé události. Ve výstavě Čas Příběh Prostor, která cituje jednu z jeho skic, se přikláníme k organizaci děl v chronologické posloupnosti. Práce byly vybrány s ohledem na čtyři sekvence formující se kolem problému figurujícího v názvu výstavy:
- soubor „nonspektakulárních“ instalací (jež vznikaly v negativní reakci na umělecké postupy v devadesátých letech užívající reklamu, marketing a jazyk spektáklu);
- prostor v textu. text zaplňující prostor vyprávěním nalezených příběhů;
- uspořádání pohyblivých obrazů. v časech;
- a v posledku divadelní vyprávění příběhů podřízené manipulaci s rozdrobeným časem. Návštěvník na výstavě nalezne také kresby, studie a dobové materiály, které tvořily zdrojový materiál, anebo sekundární didaktický aparát (rozhovory v tisku) zaplňující pracovnu - kancelář post-konceptuálního umělce přelomu tisíciletí.


4/3/2016 - 1/6/2016
Patricie Fexová: Rysy
Budova: Pražákův palác (Atrium)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

patricieflexovaVýstava se koná v rámci projektu Výměna rolí. Atrium 2005-2015, který reverzně prověřuje postoj Moravské galerie v Brně k prezentaci současného umění minulých deseti let.

Název Výměna rolí odkazuje k fenoménu, který je pro sledované období příznačný, kdy se umělci stávají dramaturgy, kurátory, architekty výstav. Projektem spuštěná revize začíná výběrem vystavujících autorů, doporučených dramaturgy, v tomto případě umělci vystavujícími v Atriu v letech 2005-2015. Jimi vygenerovaná sestava určila sled pěti připravovaných výstav (Boris Ondreička, Adéla Svobodová, Martin Horák, Patricie Fexová, Jana Kalinová) včetně přidané výstavní poznámky o grafice Atria Radima Peška.


1/12/2015 - 31/12/2017
ART IS HERE
Budova: Pražákův palác
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

artishereNová stálá expozice v Pražákově paláci přináší vybrané kapitoly a příběhy umění po roce 1945.

Osu nové stálé expozice tvoří umělecká sbírka a archiv Jiřího Valocha, klíčové osobnosti nejen kulturního Brna. V trojjediné pozici umělce, kurátora, teoretika umění se Jiří Valoch stal protagonistou radikální proměny umění. Expozice dokumentuje nejen zásadní projevy nového umění, ale mapuje rovněž jeho lokálně historické předpoklady i mezinárodní přesahy.

Společně s novou expozicí ART IS HERE: Nové umění po roce 1945, bude v druhém patře Pražákova paláce otevřena nově zrekonstruovaná stálá expozice Moderního a současného umění zaměřená na prezentaci tvůrců české moderny a meziválečné avantgardy. Zastoupení vystavených exponátů bude od původního řešení obohaceno o představení okruhu autorů spojených s brněnskou odnoží uměleckého seskupení Devětsil nebo sochařský ostrov prezentující prostorové exponáty ze sbírek Moravské galerie v Brně. Pokračováním této expozice bude částečně zpřístupněný depozit soch v suterénu Pražákova paláce, který umožňuje divákům nahlédnout do zákulisí galerijního provozu. Komplexní změny v Pražákově paláci završuje také úprava výstavního prostoru Atria. Jeho oddělením od vnitřního zázemí galerie vznikne prostor čtvercového půdorysu nabízející prestižní výstavní prostředí pro prezentaci autorů střední a nejmladší generace.


25/11/2015 - 3/4/2016
DESIGN.LIVE! Klára Šípková
Klára Šípková: Osmnáct

Budova: Uměleckoprůmyslové muzeum (stálá expozice)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18 h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

klarasipkovaVýstava šperků Kláry Šípkové: Osmnáct v prostoru Design.Live! přináší průřez její dosavadní tvorbou, vystaveno je 18 náramků z tématicky různých kolekcí od roku 2007 dodnes.

Věnuje se zejména navrhování a výrobě šperků, ale příležitostně zamíří i do dalších oblastí designu. (Jako designérka zaujala veřejnost kovovou židlí Klára, která slavila úspěch na prestižních mezinárodních veletrzích v Miláně, Londýně a New Yorku a byla zařazena do sbírky nábytku Uměleckoprůmyslového muzea).

Při navrhování ráda pracuje s čistými formami... zabývá se nejenom použitím zákonů geometrie, ale především také harmonií, pohybem a příběhem, který do šperků vkládá. Ve svých kolekcích si často pohrává s nekonečností a tvarovou jednoduchostí, kterou tu a tam pokryje romantičtějším dekorem. Z každého objektu je cítit intenzivní hledání krásy, vtipu a stylově vytříbeného názoru. K výrobě šperků využívá nejmodernější průmyslové technologie, ale nezapomíná ani na pečlivé ruční řemeslné zpracování. Oblíbeným materiálem bývá především nerezová ocel, avšak nebrání se ani materiálovým experimentům - je první šperkařkou, která v kontextu šperku využila vysoce tvarovatelnou hi-tech fólii Barrisol.