Hrady.cz

Moravská galerie v Brně - prosinec 2014

www.moravska-galerie.cz
telefon: +420 532 169 111
fax: +420 532 169 181
e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

Aktuální výstavy

28/11/2014 - 26/4/2015
Václav Girsa: Bratři, držme se
Budova: Pražákův palác (Atrium)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

girsaExpresivní malby Václava Girsy (*1969) jsou čistými extrakty vhledů autora, stenografickými záznamy křížících a prolínajících se realit vrstvených v souhrnný korpus obsahující všechny dimenze a témata významná pro daný celek. Na první pohled zdánlivě jasná a lehce čitelná kresebná zkratka snadno dešifrovatelného znaku je pouhou návnadou, pootevřenými dveřmi zvoucími k průzkumu vnitřního prostoru skrytých obsahů díla.


17/11/2014 - 31/12/2014
LEOŠ JANÁČEK na plakátech ze sbírek Moravské galerie v Brně
Budova: Univerzitní kino Scala
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

janacekplakatyVýstava představuje malý tematický výběr z bohatého sbírkového fondu Moravské galerie, zaměřený na osobnost a především tvorbu Leoše Janáčka.

Proslulý a na plakátech počínaje rokem 1948 různě obměňovaný Janáčkův portrét, provedený energickými tahy štětce, vytvořil Eduard Milén. Milénův kresebný portrét Janáčka vznikl zřejmě již ve dvacátých letech na základě osobního přátelského vztahu obou umělců. Někteří z plakátových tvůrců jako například Vojtěch Štolfa a Jaroslav Milovanský se nechali inspirovat originalitou Janáčkových partitur. Jiní, k nimž patří i brněnský grafik Jarmil Klecker, se snažili proniknout ke kořenům Janáčkových skladeb. Klecker vyjádřil atmosféru Janáčkovy hudby rytmizací plochy abstraktními motivy klarinetů. Karel Teissig se projevil jako zkušený dekorativní ilustrátor Výletů páně Broučkových. Střídmé, ale k melancholii Janáčkovy duše promlouvající, plakáty Jaroslava Sůry a Macieje Urbaniece náš malý příspěvek k připomínce Janáčkova výročí symbolicky uzavírají.

Výstava se koná jako součást doprovodného programu mezinárodního festivalu Janáček Brno 2014 v Univerzitním kině Scala.


14/11/2014 - 17/5/2015
Kupezky. Mistr a jeho okruh
Budova: Místodržitelský palác
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

kupetzkyVýstava představí barokní portrét 18. století v jeho nejrůznějších podobách. Hlavním reprezentantem tohoto významného druhu malířství ve střední Evropě byl Johann Kupezky (1666-1740), jehož tvorba zde bude zastoupena několika díly. Výběrem a ikonografickým zaměřením obrazů nejen od Kupezkého, ale i od dalších umělců, kteří byli buď Mistrovými žáky, nebo tvořili v podobném stylu jako on, se před návštěvníkem výstavy rozvine svět po prestiži toužících umělců a nádherymilovné aristokracie, z nichž mnozí dodávali lesk císařskému dvoru ve Vídni.

Na výstavě se prostřednictvím jednotlivých exponátů bude možné seznámit s různými malířskými styly a manýrami známých i méně známých umělců 18. století, jako např. Johann Gottfried Auerbach, Petr Brandl, Gottfried Eichler, Maximilian Hanl, Martin van Mytens ml., Franz Anton Palko, Andrea Pozzo, Francesco Trevisani, Paul Troger ad.


14/11/2014 - 22/2/2015
Poděbradský mýtus. Jiří z Kunštátu a Poděbrad v českém umění 19. století
Budova: Pražákův palác (Knihovna)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

podebradskymytusVýstava na souboru děl výtvarného umění 19. století představuje důležité projevy kultu „husitského krále“ Jiřího z Poděbrad, jenž se v období tzv. národního obrození stal pro emancipující se českou společnost významným symbolem státnosti a politické svrchovanosti. Výstava se koná ve spolupráci s Národním památkovým ústavem v rámci projektu „Rok pánů z Kunštátu“.


3/10/2014 - 18/1/2015
Nejkrásnější české knihy roku 2013
Budova: Pražákův palác (Knihovna)
Otevírací doba: St-Ne: 10-18h, Čt: 10-19 h, Po, Út: zavřeno.

kniha2013Výstava představuje výsledky soutěže, pořádané každoročně Památníkem národního písemnictví v Praze a Ministerstvem kultury ČR.

V letošním 49. ročníku soutěžilo 250 knižních titulů od 104 nakladatelských subjektů. Vystavujeme práce oceněné a užší výběr, které tvoří špičku české knižní kultury.


6/3/2014 - 29/3/2015
Krajinou Koncernovaného designu
Budova: Jurkovičova vila
Otevírací doba: Út - Ne 10-12 h a 12.30-18 h
Vstupné: v rámci prohlídky vily 100/50 Kč

koncernovany designJurkovičova vila není jenom pohádkový dům z perníku. Je nutné ji vnímat také jako pozoruhodnou ukázku využití nejnovějších technologií, jaké na počátku 20. století existovaly. Dušan Jurkovič byl technologiemi fascinovaný, rád začleňoval do svých projektů různé technické novinky a snažil se jim dát aktuální podobu.

Podobně je na tom dvojice světově uznávaných designérů Martin Immrich a Jiří Přibyl ze Studia Koncern. Absolventi brněnské FAVU VUT patří mezi nejúspěšnější české designéry - což dokládá mimo jiné i vlastnictví červených puntíků - Red Dot Design Award, analogie Oscara pro designéry. Jejich tvorba osciluje mezi konceptuálním uměním a designem v nejryzejším slova smyslu. Do českého prostoru díky řadě svých projektů přinesli velmi inspirativní myšlenky. Co je to design a co je to umění, může existovat design nebo umění společně, je možné ho multiplikovat? A co je pomíjivější - umění nebo design? Jak se promítá design do našich životů a život do designu? Spousty otázek a odpovědí.

Studio Koncern založili Martin Immrich a Jiří Přibyl v roce 2000, ještě jako studenti brněnskéFAVU VUT. Mezi jejich nejzajímavější realizace patří sedací souprava Vrstevnice (2003, od 2005 část souboru ve sbírkách Moravské galerie v Brně), archeologický projekt Future Crystal (2007), sociologický projekt Domácí násilí (2008) a filozoficko-materialistický projekt Fake It Easy (2009).

Vedle toho vytvořili celou řadu velmi seriózních projektů designu skla pro firmy Rückl Crystal, Bomma, brand sklo pro Becherovku (kolekce z roku 2008 ve sbírkách MG), elementy pro skleněnou stěnu pro Lasvit (2010). Světovou proslulost si získali dětskými autosedačkami pro firmu Cybex. Za dobu spolupráce se prodaly tisíce kusů po celém světě a autosedačky získaly ocenění Red Dot.