Po stopách brněnského bigbítu VI. - F.G.B. STELLARS

Brno, 30. dubna 2013 - Polovina šedesátých let znamenala v jihomoravské metropoli nebývalý nástup řady bigbítových kapel, které podle angloamerického modelu začaly vytvářet vlastní hudební deriváty ve snaze prosadit svoje hudební představy a zaujmout v bigbítové aréně svoje čestné místo. Dnes vám představím jednu z nejzajímavějších skupin druhé poloviny šedesátých let, která v té době poměrně výrazně ovlivňovala hudební scénu.

Bigbit Stellars 5

Na chmelové brigádě v roce 1965 dva spolužáci z nynějšího gymnázia na Elgartově ulici Zdeněk Kalina (1949) a Vít „Bigo" Kukla (1949) obveselovali spolužáky hrou na kytaru a rozmanitým repertoárem. Na podzim téhož roku začaly věci získávat konkrétnější tvar. Ve stejném domě ve středu města bydlel i student Státní konzervatoře v Brně Vladimír Severa (1950), a protože ho stejně jako ostatní vrstevníky oslovil bigbít, velmi rychle si osvojil hru na kytaru a k oběma jmenovaným kamarádům se připojil. Na školním večírku už si rozdělili úlohy: Severa se stal sólovým kytaristou, Kalina hrál kytarové doprovody a Kukla se zmocnil baskytary. Na pionýrský buben a činel se ještě připojil další studující konzervatoře Vítězslav Vavrda (1950). Třebaže všichni přítomní uměli zpívat, usoudili, že by jejich vznikající skupina měla mít sólového zpěváka. Jeden z jejich kamarádů jim doporučil dvoumetrového, štíhlého a charismatického Jiřího „Píďu" Látala (1946). Ten ovšem nepocházel z bigbítového podhoubí, ale byl to pravověrný tramp, který jezdil na potlachy k ohni mimo Brno. Jak se záhy zjistilo, byl majitelem výtečně posazeného silného hlasu s poměrně výrazným přednesem a ostatní rázem zaujal. Látal musel ovšem v začátcích úzkostlivě tajit svoje námluvy s bigbítem, protože jeho ortodoxní trampští kamarádi by jej z tábornického života nemilosrdně vytěsnili.

Podnikavý Kalina dal skupině název F.G.B. Stellars, začali postupně budovat hudební aparaturu a od ručně vyrobených elektrických kytar přešli na skutečné nástroje. Zkratka F.G.B. byla protipólem všudy přítomného „The" a znamenala Five Guitar Band. V roce 1966 měla skupina premiéru ve Vysokoškolském klubu na Gorkého. Tamější domovská skupina Synkopy 61 v té době odjela na turné do Polska a F.G.B. Stellars je na půdě Vysokoškolského klubu zastoupili. Jejich repertoár tvořily především, jak bylo tehdy zvykem, převzaté skladby z repertoáru britských Rolling Stones, Pretty Things, Animals, Dave Clark Five, Tuesday Children. Později to byly písně od Troggs, Traffic a Moody Blues.

F.G.B. Stellars se brzy na brněnské scéně zavedli a vystupovali také v Žabovřeskách v hotelu Kozák, v sále u Ševčíků, v Divišově čtvrti u Antoníčka, u Dvořáků v Komíně, stejně jako v klubu Esenc na Křenové ulici a rovněž v divadle Reduta. Jejich domovskou scénou se ale stala takzvaná Masná burza v Černovicích. Tam na ně chodily masy lidí, kapela se těšila velké popularitě a jejich prezentace se stávaly až démonickým show za pomoci světel.

Bigbit Stellars Latal-VavrdaJiří Látal a Vítězslav Vavrda

Kalinův otec byl totiž v diplomatických službách a díky tomu mohl přivézt synovi a skupině důležité doplňky, jako kvalitní mikrofony a technické vybavení, které nebylo běžně k dostání.
V březnu 1968 F.G.B. Stellars soutěžili v Brněnské beatové lize v Besedním domě v Králově Poli se zavedenou skupinou Vulkán se zpěvačkami Marthou a Tenou Elefteriadu a z tohoto klání vyšli vítězně. V dubnu se pak utkali s populárními Synkopami 61 a nebýt intrikování synkopáckého manažera Leoše Továrka s vyprodanými lístky, pravděpodobně by i tehdy zvítězili. Nakonec první místo získaly Synkopy 61 a F.G.B. Stellars se dělili společně s Atlantisem o druhé místo.

Tehdy se jich ujal zřizovatel Park kultury a oddechu v Brně a skupině se otevřely nové možnosti hraní na Riviéře, ale i mimo Brno. Popularitu si získali zejména v Pohořelicích, Hustopečích, Břeclavi, Mikulově a ve Znojmě. Díky úspěchu si jich povšiml hudební režisér studia brněnského rozhlasu Lubomír Novosad a F.G.B. Stellars začali nahrávat, například Severovu skladbu Pláč a Stará Maturina na texty francouzské renesanční poezie, kterou upravil Kukla. Po invazi vojsk Varšavské smlouvy se od skupiny odpoutal z nevysvětlitelných důvodů Kalina a jeho místo už nebylo obsazeno. Nemělo to ani vliv na název, který nyní zněl Four Guitar Band.

Skupina začala spolupracovat s Igorem Vavrdou, bubeníkovým bratrem, který hrál vedle kytary na klavír, varhany a housle, a díky němu skupina získala možnost pravidelně hrát v činoherním představení Dundo Maroje jugoslávského autora Martina Držiće na scéně Mahenova divadla. Byl to odvážný pokus nahradit klasický orchestr bigbítovou kapelou, doplněnou varhanami, klavírem a trubkou. Premiéra se konala 7. prosince 1968.

Bigbit Stellars-VavrdaLatalKuklaDanhelVavrda, Látal, Kukla, Daňhel

V pořadu Beatfórum se F.G.B. Stellars zúčastnili v dubnu 1969 veřejného nahrávání ve studiu Dukla v tehdejší Leninově ulici. Z jejich hudebního pojetí je cítit vliv rhythm and blues, britské rané psychedelie, ale i americký soul. Vedle této orientace kapela nahrávala i běžnější písňový rockový repertoár. Postupem času F.G.B. Stellars natočili již tolik hudebního materiálu, že by se z něho dalo natočit regulérní album. Bohužel plíživá normalizace zvolna, ale neodkladně likvidovala svobodomyslné výdobytky Pražského jara a nový dramaturg studia nechal nemilosrdně veškerý záznam na studiových pásech vymazat.

V polovině roku 1970 skupina vystupovala v hotelu International doplněná trumpetistou Ladislavem Kozderkou a saxofonistou Josefem Havelkou. V jejich repertoáru se objevily mimo jiné písně Proud Mary od Creedence Clearwater Revival, Yellow River od Tonyho Christie, přepracovaná lidová chorvatská píseň Trla Baba Lan a náročná Spinning Wheel od amerických Blood Sweat And Tears. Inspirace přicházely ale třeba i od Chicago Transit Authority. Látal se začal věnovat hře na příčnou flétnu, skupina se nebála improvizovat a její instrumentální úroveň šla rychle nahoru. V červenci 1970 F.G.B. Stellars odjeli na tři měsíce do Jugoslávie na ostrov Krk do města Punat. Zájezdu se nezúčastnil Severa a nahradil ho multiinstrumentalista Igor Vavrda.

Na podzim se ke skupině vrátil Severa a F.G.B. Stellars nyní měli dva výtečné kytarové hráče. Skupina získala profesionální statut. Agentura pro ně vytvořila zájezdní pořad Brněnské kolo a vedle Látala se ve skupině začali objevovat zpěváci pop-music. Bigbít se zvolna stával oficiálně nežádoucím, a tak orientace skupiny tíhla k univerzální populární hudbě, kde bylo zajištěno ekonomické zázemí. V roce 1971 odešel Severa do Skupiny Jana Sochora doprovázet Boba Frídla a v roce 1974 do Prahy ke Karlu Černochovi do skupiny Akvarel. Skupina F.G.B. Stellars se rozpadla v roce 1972. Kukla odešel do skupiny Junior, bývalých Speakers, a bratři Vavrdové přijali lákavé angažmá do Orchestru Gustava Broma. Látal s Kalinou nastoupili do countryové skupiny Sekáči. Na jaře 1976 po tragické smrti zpěváka Jiřího Kameše v Polsku dostal Látal nabídku na pěvecký post do skupiny Junior, kde vydržel do roku 1982. V roce 1991 dobrovolně odešel z tohoto světa Kukla pod tíhou životních složitostí. Skupina F.G.B. Stellars dnes patří k legendám brněnského bigbítu. Je uznávaná pamětníky a lze ji zařadit do památného fondu jihomoravské metropole, aniž by ovšem za nimi zůstalo jediné album.

Petr Gratias

Vyšlo v Brno Business & Style

5G

Proč je 5G budoucností smartphonů

Jsme na vrcholu nové éry bezdrátových technologií. Nová generace celulárních sítí, známá jako 5G, slibuje zásadní upgrade oproti současným 4G LTE sítím. Díky maximální rychlosti až 10 gigabitů za sekundu bude 5G výrazně rychlejší než nejrychlejší domácí širokopásmové připojení. Ale rychlost je jen jedním ze způsobů, jak 5G změní smartphony. Zde je šest výhod 5G, o kterých by měl vědět každý uživatel smartph...

Kulturní akce v Brně

<<  Prosinec 2022  >>
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
     1  2  3  4
  5  6  7  8  91011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Nejbližší akce

Žádné události