Dům umění města Brna - výstavy, duben 2018

Dům umění města Brna, Malinovského náměstí 2, 602 00, Brno
Pokladna, předprodej vstupenek, tel.: 515 917 572
Otevřeno: út - ne  10 - 18 hodin
www.dum-umeni.cz

Daniel Hüttler
CCCC – Centre for Cybernetic Culture Circulation
DUM huttlerGalerie G99 je transformována v platformou pro realizaci projektu CCCC – Centre for Cybernetic Culture Circulation. Podstatou CCCC je sociální, názorová a myšlenková výměna mezi autorem, divákem nebo participujícími umělci navzájem. CCCC v týdenních odstupech nabízí prostor pro diskuzi, prezentaci, přednášku nebo jiný typ akce pozvaných hostů. Hosté, ze tří rozdílných prostředí Prahy-Brna-Vídeně, jsou vždy zváni na základě podobnosti témat, kterými se ve své práci zabývají. K tomuto účelu slouží druhá část galerie, tzv. Meeting room, který je mimo čas diskuzí studovnou / čítárnou. Jsou zde dostupné knihy i kopie textů zabývající se historickými událostmi a milníky české historie 1918, 1938, 1945, 1948, 1968 a 1989 nebo texty filozofické a teoretické. V první místnosti se odehrávají rychle se měnící výstavy pozvaných účastníků.
(Dům pánů z Kunštátu, Galerie G99)

Rozhněvaná planeta 2: Operace pokračuje
DUM rozhnevanaplanetaMezinárodní výstava se zaměří na geopolitické, interkulturní, ekologické a sociální konflikty, které se staly a stávají klíčovým tématem veřejného diskursu v době, kdy se ve zvýšené míře soustřeďuje pozornost na jejich lokální ohniska, ale mluví se i o nárůstu nebezpečí rozpoutání nové globální války. Výstava se snaží prostřednictvím současného umění ukázat širší kontext konfliktů i jejich zprostředkování cestou médií a obrazů, přičemž se nechce vyhýbat kritickým přístupům a diskusím o různých projevech a podobách násilí. Autoři koncepce vycházeli z předpokladu, že na většinu současných konfliktů je třeba nahlížet spíše z kosmopolitní (globální i lokální) perspektivy, než jen z úrovně vztahů mezi národními státy.
25. 4. 2018 – 10. 6. 2018
(Dům pánů z Kunštátu)

Computer Graphic Re-visited 2.0
DUM computergraficsHigh-tech rekonstrukce výstavy Computer graphic, kterou v roce 1968 uspořádal v Domě umění města Brna kurátor a umělec Jiří Valoch. Valochova výstava byla jednou z prvních galerijních prezentací počítačového umění vůbec a první výstavou tohoto umění v tzv. Východním bloku. Její rekonstrukce je založena na využití technologie plně imerzivní virtuální reality, rozšířené zejména v herním průmyslu, a dalších médií transparentní zkušenosti. Jedná se o počin balancující mezi kunsthistorickým experimentem a žánrem tzv. vzpomínajících výstav. Kurátoři odmítají nostalgii po starých strojích, naopak využívají současné imerzivní technologie, aby zpřítomnili Valochovo futuristické tvůrčí gesto.

Oproti výstavě Computer-Graphic Revisited, konané ve dnech 4. 10. až 6. 10. 2017, bude virtuální rekonstrukce výstavy tentokrát obohacena o další experimenty s různými způsoby zprostředkování výstavy Computer Graphic současným návštěvníkům galerie. Jedná se o poctu avantgardnímu počinu Jiřího Valocha a současně o experiment z oblasti digital humanities, kdy high-tech nástroje jsou využity v rámci kunsthistorického výzkumu. Projekt patří mezi tzv. ‚remembering exhibitions'.
21. 3. 2018 – 22. 4. 2018
(Dům umění, Galerie Jaroslava Krále)

Tomáš Svoboda
JAKO Z FILMU: ADAPTACE
DUM jakozfilmuVýstavní projekt převádí analýzu vztahů skutečnosti a iluze či představ z filmového média (tj. dlouhometrážního experimentálního filmu) určeného pro projekci v kinosále do galerijní instalace. Rozpouštění výchozích kódů v novém celku přináší několik fascinujících momentů: například odlišnou dimenzi času a místa, která se v galerijní expozici váže k jedinečnému „tady a teď“ nebo převod lineární posloupnosti vyprávění do paralelní prezentace jednotlivých scén v samostatných projekcích. Důležitou roli sehrává opakovaný transfer filmového a výtvarného světa. Zásadní je specifická, ale zároveň prostupná zkušenost filmového diváka a galerijního recipienta (jehož stále nelze pojmenovat jinak než jako návštěvníka). Ano, pohybujeme na klasické ose původce – komunikát – příjemce. Podstatné je ovšem prostředí, v němž se tato osa ocitá, tedy přenos z režimu kina do režimu galerie. A současně prostupnost vnímání skutečnosti skrze kulturní zkušenost, kdy nejsme schopni rozlišit „objektivní realitu“, její subjektivní vnímání a její reprezentaci skrze filmové zpracování. Klademe si zdánlivě jednoduché otázky: Co to znamená „jako z filmu“? Jaká je odpověď v závislosti na projekčních režimech? K čemu je vytržení filmu z „pravidel filmu“?
21. 3. 2018 – 22. 4. 2018
(Dům umění)

Marie Tučková
Ursula Uwe: Cyberbaby_
DUM ursulauweVýstava jako divadelní hra o několika dějstvích. Je dost pravděpodobné, že výstava nebude v průběhu měsíce vůbec přístupná a promění se v několik na sebe navazujících událostí – živých performancí. Svůj základ mají ve vítězném projektu studentské soutěže Exit Ursula Uwe Marie Tučkové. Pro performanci je důležitý chór, který tvoří sedm žen a téma Konstrukce lásky nebo instáčové básničky. Sádrové objekty pak umocňují atmosféru a fungují jako divadelní scéna.
28. 2. 2018 – 8. 4. 2018
(Dům pánů z Kunštátu, Galerie G99)
 

 

 

Něco něčím / Daliborem Chatrným
DUM neconecimVýstava Něco něčím mapuje sféru působení a vlivu brněnského umělce Dalibora Chatrného, a to jednak prostřednictvím děl, jednak prostřednictvím osobností, se kterými se v průběhu života potkával. Kurátoři vycházejí z přesvědčení, že význam tohoto umělce spočívá nejen v originalitě a autentičnosti jeho uměleckých děl a projektů, ale také v jeho bezprostředním působení na nejrůznější generace umělců a jiných osobností především v českém prostředí, konkrétně v Brně. Nahlédnou na jeho tvorbu v širších souvislostech jako na vytváření situací, otevřených interakcí v kontextu umění, uměleckého školství i v civilním životě.
7. 2. 2018 – 8. 4. 2018
(Dům pánů z Kunštátu)