Dům umění města Brna - výstavy, červen 2016
Dům umění města Brna, Malinovského náměstí 2, 602 00, Brno
Pokladna, předprodej vstupenek, tel.: 515 917 572
Otevřeno: út - ne 10 - 18 hodin
www.dum-umeni.cz
Vendula Chalánková
SchodekTvorba Venduly Chalánkové (*1981) patří k tomu nejzajímavějšímu, co dnes v generaci mladších umělců v Brně vzniká. Zabývá se mnoha žánry: maluje, kreslí, vytváří koláže, komiksy, ale také instalace, objekty nebo návrhy i realizace vybavení galerijních či kavárenských interiérů. Ilustruje rovněž knížky pro děti, někdy vystupuje se svými texty nebo s kapelou.
V Galerii Jaroslava Krále připravila Vendula Chalánková výstavu nazvanou Schodek, která představuje jen zlomek její práce. V instalaci se soustředí především na cykly koláží, které všechny vznikly v letošním roce. Ukazuje cyklus interpretující brněnskou Zbrojovku, kde má autorka již devět let svůj ateliér, a soubor Hotel Merkur, který připravila pro svou nedávnou výstavu v Dejvickém divadle. Koláží se Vendula Chalánková zabývá od roku 2013. Tehdy vytvořila nesmírně pracné, věrné obrazy elektronických obrazovek a nazvala je Handmade Photoshop Basic. Vystavené koláže interiérů provedla z papírů imitujících kámen, koženku či lakované materiály. Tvary staveb opět zjednodušila, takže se v nich objevuje rovina hry na modernistickou geometrickou kompozici.
18. 5. 2016 – 24. 7. 2016
(Dům umění, Galerie Jaroslava Krále)
MovereVystavující umělci: Karíma Al-Mukhtarová, Ashley Bell Clark, David Böhm a Jiří Franta, Aleš Čermák, Mira Gáberová, Dominik Gajarský, Antonín Jirát, Petr Krátký, Alice Masters, Jan Pfeiffer, Adéla Součková, Matěj Smetana, Johana Střížková, Zuzana Žabková a Adam Vačkář – Tereza Hradílková.
Výstava akcentuje také polohu kresby, která je rovněž záznamem stopy, tedy pohybu, ať již ruky umělce a uhlu po papíře nebo záznamem stopy performera. Performance ve spojení s kresbou se tak stala klíčem pro výběr současných umělců, pro které je kresba důležitým vyjadřovacím prostředkem. Tvorbu Davida Böhma a Jiřího Franty, Jana Pfeiffera a Adély Součkové spojuje zájem o tradiční výtvarnou techniku, kterou však uchopují současnými výtvarnými prostředky s poukázáním na její univerzální komunikační schopnosti. V rámci výstavy Movere vytvořili site-specific instalace, které pracují s galerijním prostorem a zároveň rozvíjejí různorodá témata vycházející ze současného dění. Svoboda tvůrčího gesta prostřednictvím kresby ve spojení s procesualitou je zde uchopena jako součást jejich intermediální tvorby, kdy kresbu vnímají v intencích linie uvolněné z omezeného formátu papíru. K čemuž poprvé docházelo v 60. a 70. letech minulého století pod vlivem konceptuálního umění. Výstava reflektuje tyto historické vlivy s poukázáním na tvorbu mladých umělců, kteří je vědomě či podvědomě citují.
18. 5. 2016 – 24. 7. 2016
(Dům umění)
Jiří Příhoda
garagePODJiří Příhoda (1966) se zabývá grafickým designem a je autorem inovativních instalací skupinových a historických výstav. Žije a pracuje střídavě v Praze a Texasu. Náleží ke generaci umělců, kteří na českou výtvarnou scénu vstupovali v prvních letech po přelomovém roku 1989. Vytváří prostorové instalace a intervence do architektury, je tvůrcem videoprojekcí, ve kterých postprodukčně pracuje se známými hollywoodskými filmy. Patří k osobnostem se širokým kulturním přehledem a schopností oslovovat mezinárodní publikum.
Pro Dům umění vytvořil Příhoda nový obyvatelný objekt, tzv. gPod. Zvláštní prostor, kterým rozvíjí řadu svých instalací stojících na hranici mezi experimentální plastikou a architekturou.
18. 5. 2016 – 24. 7. 2016
(Dům umění)
Budoucnost centra Brna
V září 2015 vyhlásilo statutární město Brno mezinárodní dvoukolovou urbanistickou soutěž. Jejím předmětem bylo urbanistické a dopravní řešení pro nové brněnské nádraží umístěné v lokalitě pod Petrovem a současně vytvoření strategie pro vznik plnohodnotné části města – v současnosti rozvojové lokality Jižní centrum. Cílem bylo najít nejen návrh urbanistické koncepce, ale i metodu a nástroje k jejímu úspěšnému naplnění.
Soutěž proběhla anonymně – identitu soutěžících neznali organizátoři, porota ani veřejnost až do konečného rozhodnutí o vítězích. Zájemci o soutěž pocházeli z více než 40 zemí. Představeny jsou všechny návrhy – 57 odevzdaných v prvním kole, z nichž porota složená ze zástupců města a českých i zahraničních odborníků vybrala 8, které jejich autoři předložili dopracované v druhém kole soutěže. Oficiální zveřejnění výsledků a prezentace vítězných návrhů s výkladem pořadatelů soutěže Budoucnost města Brna proběhlo v Domě umění města Brna 10. května 2016.
11. 5. 2016 – 24. 7. 2016
(Dům umění)
Hans Kupelwieser
Pět prostorů pro BrnoVýstava významného rakouského umělce Hanse Kupelwiesera v Domě pánů z Kunštátu v Brně je koncipována pro konkrétní prostory objektu, s nímž se umělec poprvé seznámil v rámci své účasti na projektu Sochy v ulicích v roce 2008. Jeho tvorba se nesoustřeďuje pouze na jednu uměleckou disciplinu, ale prolínají se v ní a vzájemně ovlivňují různá média, jsou překračovány hranice jednotlivých uměleckých kategorií. S novým přístupem k tradičním oborům souvisejí vzájemné přesahy volné skulptury, reliéfu, fotografie, designu, architektury, experimenty s nekonvenčními technologiemi a materiály. Díla vybraná pro brněnskou výstavu vznikala během posledního desetiletí a přibližují hlavní principy Kupelwieserových prací – hru s významy, proměnlivost, vycházející z kreativního využití médií a materiálů, s nimiž pracuje způsobem, často popírajícím jejich vžité funkce a vlastnosti.
26. 4. – 12. 6. 2016
(Dům pánů z Kunštátu)
Erik Sikora
Predpovede a popovedeErik Sikora (*1986) ve své tvorbě používá nenáročné, neprefabrikované a široko využívané DIY postupy. V duchu současné klipové kultury pracuje především s videem, které často komponuje s epickou zvukovou poetičností. Jeho videa jsou záznamem živých akcií na hranici nonsensu a poetického symbolizmu. Zajímá ho banalita a její imaginativní potenciál, zkrátka, nespoutaný koncept života. Nástrojem jeho průzkumu je kreativita jako spontánní situační aktivita, která osvobozuje představivost od vžitých návyků a pravidel, umožňuje autentické bytí, a potenciálně může spustit i pověstnou sociální bombu. Z pohledu kontrakultury můžeme jeho přístup chápat i jako politický.
Videotvorba Erika Sikory organicky propojuje žánry reportáže, instruktážního filmu a videoeseje. Autor se v nich představuje jako vynalézavý podnikatel, zlepšovatel nebo vychovatel. Provází nás přes fáze stanovení „problému", jeho analýzu k návrhu řešení.
26. 4. – 12. 6. 2016
(Dům pánů z Kunštátu, Galerie G99)

- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz

Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
Kvalita zdravotní péče a hodnota poskytovaná pacientům jsou měřeny nejen úspěchem nabízených léčebných metod, ale také pověstí v odvětví. Lema Dental Clinic zaznamenala mimořádný úspěch získáním ocenění „Nejlepší zubní klinika v Evropě“ v roce 2023. Nacházející se v srdci Istanbulu, Lema Clinic obdržela toto prestižní ocenění jako důkaz svých vysokých...
