VUT

Šéf DPMB: Cestování městskou hromadnou dopravou bude příjemnější

Brno, 21. prosince 2011 - Čas utíká jako voda, a to nejen kolem štíhlých boků parníků, které provozuje Dopravní podnik města Brna na hladině Brněnské přehrady. Nový ředitel této městské firmy Miloš Havránek usedl do horkého křesla ředitele tohoto významného podniku právě před půl rokem. Zeptali jsme se jej, jak se mu práce daří.

Jste ve funkci právě půl roku, je pro vás už Dopravní podnik druhým domovem, nebo stále na některé věci nahlížíte jako nestranný pozorovatel?

V polovině listopadu to bylo přesně půl roku. Letí to rychle. Je to spíše můj první domov, protože tady trávím většinu času.

dpmb-02Co vás při příchodu do DPMB nejvíce překvapilo?

Nejvíce mě překvapilo, a to pozitivně, že jsem se na začátku nemýlil, když jsem přicházel s obecně nastudovanými předpoklady o povaze této společnosti. Dopravní podnik města Brna je velká firma, je druhým největším dopravním podnikem v republice, zaměstnává téměř tři tisíce lidí a je pro jihomoravský region velmi důležitý. Na druhé straně spotřebovává také poměrně velké množství peněz z rozpočtu města Brna, takže je potřeba dobře a efektivně hospodařit. O tom všem jsem měl nějakou představu ještě před nástupem do funkce, takže mě nic zásadního nezaskočilo.

Jak ze své pozice hodnotíte spolupráci s městem Brnem?

Naše spolupráce je opravdu vynikající, město Brno si uvědomuje, jak strategický podnik vlastní. Myslím, že i v osobní rovině je spolupráce mezi mnou a představiteli města na velice dobré úrovni, a toho si velmi vážím.

Ekonomická situace příliš nepřeje investičním akcím. Bude přesto DPMB nakupovat nová vozidla nebo například rekonstruovat tratě?

Nedostatek financí je pro nás v současné době největším problémem. Proto hledáme varianty, abychom byli schopni plnit závazek veřejné služby a poskytovat cestujícím odpovídající služby. Chystáme se nakupovat vozidla do všech trakcí. Rádi bychom pořídili čtyři velkokapacitní tramvaje a sedm kloubových trolejbusů. Vzhledem k omezeným finančním možnostem uvažujeme u autobusů o dlouhodobém pronájmu namísto koupě. Tak bychom chtěli vozový park obohatit zhruba o dvacet autobusů. Rekonstrukce tratí jsou bezpochyby také potřeba. Velice špatná je situace například na ulici Dornych, takže tam v příštím roce opravíme koleje od ulice Úzké až po smyčku. Oprava si vyžádá náklady asi dvacet miliónů korun.

Po dvou letech se bude jízdné v městské hromadné dopravě zdražovat. Nebojíte se odlivu cestujících?

Každé zdražení v počátku způsobí krátkodobý pokles poptávky cestujících, takže na jedné straně samozřejmě můžeme mít obavu z odlivu zákazníků. Na druhé straně, zdražování je politickým rozhodnutím představitelů města a je naprosto jednoznačně spojené se ztrátovostí této služby. Město Brno rozhodlo, že jízdné v městské hromadné dopravě se bude každé dva roky zvyšovat, teď k tomu dochází. Nicméně ani zvýšení jízdného, ani zvýšení kompenzace od města nestačí na pokrytí všech nákladů na komfortní provoz. Proto, jak jsem již řekl, musíme hledat jiné varianty, jak ušetřit prostředky.

A z druhé strany, na jaké příjemné novinky se mohou cestující v Brně v novém roce těšit?

Z technických novinek je to například SMS jízdenka, kterou nabídneme v polovině roku, nebo do budoucna i čipová karta. Cestování bude rozhodně příjemnější v nových dopravních prostředcích a zejména s vlídným přístupem a úsměvem našich zaměstnanců.

Linda Škrancová,
Dopravní podnik města Brna, a. s.

Vyšlo v Brno Business & Style

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit