Cyklistům v Brně pomohou dostupnější kola a nová data o cyklistice

Brno, 13. ledna 2016 - Cyklostezky, stojany a kola tam, kde je Brňané skutečně potřebují, má přinést spolupráce města Brna, Brněnských komunikací, Dopravního podniku města Brna a spolku Rekola. Brno se připojí k evropskému trendu plánování dopravy podle dat o chování svých občanů.

„Poté, co Brno loni v listopadu umožnilo cyklistům vjezd do centra města, jsme se rozhodli k dalšímu kroku podporujícímu cyklistiku. Spouštíme proto pilotní projekt spolupráce se spolkem Rekola, který provozuje v Brně systém takzvaného bikesharingu,“ uvedl náměstek brněnského primátora Richard Mrázek.

Brněnské komunikace podpořily Rekola tak, aby mohly v roce 2016 nově nabídnout 70 kol a jejich pravidelný servis a možnost záznamu celé trasy pohybu cyklistů. Spolek Rekola zase poskytl Brnu anonymizovaná data o potřebách cyklistů.

Růžová kola pod značkou Rekola jezdila díky práci dobrovolníků v Brně už od roku 2014. Letos se ale mohou uživatelé systému těšit na novinky. „Díky podpoře Brněnských komunikací a Dopravního podniku města Brna můžeme letošní provoz podstatně zdokonalit. Máme například k dispozici data o intenzitách cyklistické dopravy v Brně, ze kterých vycházíme pro plánování zóny, ve které budou Rekola dostupná, a míst pro půjčování kol. Díky tomu budeme schopní zajistit, aby kola byla tam, kde je jejich uživatelé potřebují najít cestou do práce nebo na schůzku. Kola navíc budeme pravidelně každé dva dny kontrolovat, abychom předešli závadám,“ uvedla Pavlína Pacáková, koordinátorka projektu Rekola.

V Brně vzniká síť Rekola friendly points, tedy síť kaváren, obchodů, knihoven či univerzit, u kterých budou moci uživatelé kola také vracet a půjčovat.

Na plánování provozu v roce 2016 má spolek možnost spolupracovat s experty z Dopravního podniku i Brněnských komunikací. „Cyklistiku ve městě se snažíme maximálně podporovat už nyní – většina jednosměrných ulic je proto v Brně průjezdná pro cyklisty obousměrně – a v rozšiřování oblasti, kde je to možné, budeme dále pokračovat. O pohybu cyklistů po městě nám však chybí potřebná data, která umožní lépe prioritizovat naši práci. Projekt Rekola nám tato data nově poskytuje a to přispěje k dalšímu rozvoji cyklodporavy,“ uvedl Luděk Borový, generální ředitel Brněnských komunikací.

„Rádi bychom se společně s Rekoly zaměřili na praktickou návaznost cyklodopravy na MHD v oblastech, jako je například Technologický park. Zároveň prověříme možnost slevy na Rekola pro držitele časových kupónů,“ doplnil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Rekola se v letošním roce zaměří především na dobrou dostupnost kol. I to podpoří spolupráce s městem. „Letos budeme v Praze a Brně využívat novou technologii. Zavedeme takzvané virtuální stojany, tedy místa, kde uživatelé mohou kolo odemknout či zamknout. Jedná se o Internet of Things, takže není potřeba instalovat speciální elektronické stojany. Lokalitou pro vracení a půjčky tak budou běžné cyklostojany u oblíbených brněnských kaváren či v blízkosti zastávek MHD. Kola však bude nadále možné vracet i jinde, tak jako v minulosti,“ doplnila Pavlína Pacáková.

Rekola jsou systém sdílených kol v šesti českých městech. Vznikl v roce 2013 díky zapojení komunity a podpoře Nadace Vodafone a během dvou let se postupně z Prahy rozšířil do dalších měst. Nyní Rekola existují v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci a Českých Budějovicích. Uživatelé mohou po zaplacení jízdného, které je 745 Kč na celou sezónu, jezdit ve všech městech. Sezóna začíná 21. 3. a registrovat se uživatelé mohou na webu rekola.cz

Zdroj: MMB


Související články:

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

LudvikDavid-upoutavka
Rozhovor s nově jmenovaným ústavním soudcem JUDr. Ludvíkem Davidem, CSc.
luzanky-upoutavka
Rozhovor s ředitelem střediska volného času v Lužánkách, které funguje již od roku 1949.
mendelianum0019-upoutavka
Projít se buňkou, prozkoumat obří šroubovici DNA... nejen to umožní unikátní Mendelianum.