Hudební lahůdky - březen 2017

tel.: +420 606 222 416
e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
web: www.hudebnilahudky.cz
facebook: https://www.facebook.com/hudebnilahudky

Hudební lahůdky, z.s., je profesionálním uskupením lidí, kteří spojili své síly za účelem obohacení kulturní nabídky v České republice především v oblasti staré hudby. Jsou mezi námi jak hudebníci věnující se staré hudbě na profesionální úrovni, tak hudební pedagogové a také lidé, kteří mají starou hudbu rádi a buďto ji aktivně provozují nebo jsou aktivními a zaujatými posluchači a chtějí pomáhat při realizaci skvělých hudebních zážitků. Cílem činnosti spolku je seznamování veřejnosti s hudební historií prostřednictvím koncertů, workshopů a dětských pořadů specializovaných zejména na starou hudbu a její historicky poučenou interpretaci. Mezi hlavními projekty HUDEBNÍCH LAHŮDEK je třeba zmínit zejména stejnojmenný cyklus koncertů staré hudby, divadelní, taneční a operní produkce (např. Didone abbandonata, E. M. – Slzy Eliny Makropulos), Letní festival staré hudby, edukační koncerty pro děti (Hudební bonbónky), mistrovské kurzy, workshopy, doprovodné akce k výstavám s hudební tematikou a nejrůznější popularizační akce pro veřejnost.

Melante – Telemann neznámý
Freskový sál Staré radnice, Brno
čtvrtek 23. 3. 2017 v 19.00 (lektorský úvod), v 19.30 (koncert)

Hudba pro dvě loutny z knihovny cisterciáckého opatství v Křesoboru (Grüssau, Krzeszów).

Představit veřejnosti neznámé skladby z per známých skladatelů – to je hlavní cíl projektu „Hudba českých a německých skladatelů z loutnových sborníků knihovny cisterciáckého opatství v polském Křesoboru“, na který vás zvou v letošním roce Hudební lahůdky. První koncert této série je věnován především hudbě GEORGA PHILIPPA TELEMANNA, jehož loutnové skladby podepsané anagramem MELANTE se v křesoborském klášteře zachovaly. V neobvyklém obsazení loutnového dua vám skladby nejenom tohoto velikána barokní hudby, ale také F. X. Richtera a dalších skladatelů přednesou loutnisté Joachim Held a Jan Čižmář.

Oba umělci hrají na identické loutny z dílny Larse Jonssona, Dalarö (SE). Jde o již v baroku oblíbený model nástroje, jehož korpus je založen na starším nástroji z dílny Hanse Freie.

joachim-heldJOACHIM HELD se narodil v Hamburku. Hudební vzdělání získal na Schola Cantorum v Bazileji u Eugena Domboise a Hopkinsona Smithe. V roce 1988 ukončil studium diplomem staré hudby. V letech 1988 až 1990 studoval u Jürgena Hübschera na Vysoké hudební škole v Karlsruhe, kde absolvoval uměleckou závěrečnou zkouškou. V roce 1990 získal Joachim Held 2. cenu na soutěži Concours Musica Antiqua na flanderském festivalu v Bruggách. V této době začíná jeho intenzivní mezinárodní koncertní kariéra. Vystupuje jako sólista, komorní hudebník a hráč bassa continua.

Od roku 1993 hrál Joachim Held (L'incoronazione di Poppea v rámci festivalu v Salcburku) pravidelně pod vedením Nikolause Harnoncourta. V roce 2004 se podílel na festivalu v Salcburku také na provedení King Arthur Henryho Purcella.

Od roku 1992 se objevuje na různých koncertech a nahrávkách s Il Giardino Armonico (Milán), jako například na Vivaldi Album s Cecilií Bartoli, které vydala firma Decca. Od roku 2005 nahrává pravidelně sólová CD pro Hänssler Classic. V roce 2005 vyšel ve spolupráci s rádiem DRS Curych CD The Schele Manuscript Hamburg 1619 a CD se skladbami rakouských skladatelů období baroka pro barokní loutnu Erfreuliche Lautenlust. Za toto CD obdržel Joachim Held cenu „Echo Klassik 2006" za nejlepší sólovou nahrávku hudby 17./18. století. V roce 2006 vychází pod hlavičkou Hänssler Classic a ve spolupráci s rádiem Deutschlandfunk Köln CD Deutsche Lautenmusik des Barock. V roce 2007 Che Soavita (italská loutnová hudba baroka) a v červnu 2008 Musique pour le Roi (francouzská barokní loutnová hudba). CD Merry Melancholy z roku 2010 je věnováno dílům doby Johna Dowlanda. Jeho poslední CD s loutnovými skladbami Johanna Sebastiana Bacha vyšlo v roce 2013 opět u Hänssler Classic.

Jako sólista vystoupil Joachim Held mimo jiné na hudebním festivalu Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, na mezinárodním Bachovském festivalu v Schaffhausenu, na Schwetzinger Festspiele, na Bachově týdnu v Ansbachu, na Köthener Bachfesttagen, na Concerti a San Maurizio v Miláně, Early Music Forum Budapešť, na Hausmusik ORF Vídeň, na Šlesvicko-Holštýnském hudebním festivalu a na Händelově festivalu ve městě Halle nad Sálou a v Göttingenu.

Od září 2007 vyučuje Joachim Held na Královské konzervatoři v Haagu a v roce 2010 byl jmenován na Vysoké umělecké škole v Brémách Profesorem historických loutnových nástrojů.

jan-cizmarJAN ČIŽMÁŘ je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.

Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar.

Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.

Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku, v současnosti pedagogicky působí na JAMU v Brně a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně a pohostinně na Hudební universitě Fryderyka Chopina ve Varšavě. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.

Více na: www.hudebnilahudky.cz


   

Strana 1 z 6