Martin Šula, majitel MSR Engines: Naší filozofií je posouvat se dopředu poctivou prací

Někteří lidé mají takové štěstí, že se jim jejich koníček stane celoživotní pracovní náplní a dosáhnou v ní i jedinečných úspěchů. Mezi takové lidi patří ing. Martin Šula, majitel a ředitel firmy MSR Engines, která v minulých dnech otevřela své zcela nové technologické centrum Jetsurf pro vývoj a výrobu motorových surfů ve Střelicích u Brna.

MSR Engines, foto: Tino

MartinSulaMartin Šula vystudoval Strojní fakultu VUT v Brně a po celou dobu studia se vášnivě věnoval práci na spalovacích motorech. Po studiích ve své firmě MSR Engines vyvíjel tyto motory pro sportovní využití v motokárách nebo v různých disciplínách automobilového sportu. Snad největšího úspěchu dosáhl při spolupráci se značkou KTM u motocyklů kubatury do 125 ccm na mistrovství světa silničních motocyklů. A potom, jak už tomu bývá, zasáhla náhoda. Martin Šula se jako všestranný sportovec nechal přemluvit na surfování, kde ho napadlo spojit tradiční surf se spalovacím motorem. Výsledkem tohoto nápadu je světově unikátní motorizované surfové prkno Jetsurf.

Díky rychlé celosvětové oblibě Jetsurfu se mohla firma brzy přestěhovat do zcela nových výrobních prostor, v nichž unikátně za použití výhradně vlastního know-how a nejmodernějších technologií pro výrobu uhlíkových komponentů, slévání, kovoobrábění, grafiky a testování, zcela bez použití externích dodávek hotových komponentů, vyrábí své Jetsurfy. Projekt Jetsurf nyní zaměstnává na šedesát lidí a firma má roční obrat kolem sta miliónů korun.

Martin Šula je velkým sportovcem a také podnikání bere jako sportovní výzvu k vítězstvím nad konkurencí, což potvrdil při našem krátkém rozhovoru u příležitosti otevření firemního vývojového a výrobního centra.

Pane řediteli, s motory z vaší firmy se stal na začátku své závodní kariéry mistrem světa v motokárách nynější šampion v F1 Lewis Hamilton. Jak jste se prosadili do takové společnosti?

Když jsem vyvíjel motokárové motory, Lewis Hamilton ještě nebyl žádnou hvězdou. Byl však výrazným talentem motokárového sportu. Závodil v továrním týmu společně s Nikem Rosbergem. Pro tento tým jsem upravoval, vyvíjel a později i vyráběl motory.

Byl jste také u zavádění systému K.E.R.S., dnes známého i z F1, do silničních motocyklů. Pracoval jste i přímo v závodních depech?

Během vývoje systému K.E.R.S. jsme s kolegou Zbyňkem Burešem pracovali pro tým RedBull KTM v rámci jeho testovacího programu mimo podniky MotoGP. K užití námi implementovaného systému v závodních podmínkách však nakonec nedošlo, neboť motocykly disponovaly velkými výkony a to se nelíbilo promotérovi závodů MotoGP. V rámci zachování malých rozdílů výkonnosti jednotlivých výrobců motocyklů v seriálu zakázali užití podobných technických zlepšení.

Máte kromě Jetsurfu i další nápady, jak netradičně využít spalovací motor?

Spalovací motory jsou moje srdcová záležitost. V současné chvíli mám i další nápady, jak je netradičně využít. Nejbližší realizace nového nápadu se ale odehraje mimo působnost spalovacích motorů. A víc zatím nemohu prozradit.

Při vývoji a výrobě Jetsurfu razíte teorii o využívání výhradně vlastních technologií a know-how od projektového prkna až po přímý prodej. V čem je výhoda této strategie?

Použití vlastních technologií je v našem oboru klíčové. Důvod je prostý a je jím kvalita. Ve své továrně nikdy neplánuji využívání dnes tolik moderního outsourcingu nebo složitých struktur oblíbených v zahraničních korporacích.

Jetsurfing se díky vašem produktu stal i novým oblíbeným druhem sportu, v němž se již odehrávají i závody světového poháru. Jak participujete na jeho přípravě a realizaci?

Jako továrna se přímo podílíme na jeho organizaci a podpoře. Já osobně jsem pak účastníkem a na startu ani jednoho podniku jsem zatím nechyběl. Na přípravě a realizaci se podílím zejména ve výběru míst, kam závody umisťuje, a také na stavění tratí samotných.

Úzce spolupracujete s VUT Brno a podporu pro své podnikání jste získal i v programu Euréka EU. Jak konkrétně tato spolupráce probíhá?

Na VUT Brno už nějakou dobu zadáváme diplomové práce na řešení různých problematik. Tyto práce pak sám procházím, píšu k nim posudky a tak dále. Mezi studenty strojních oborů často nacházíme také pracovníky pro naši továrnu.

Sám jste všestranným sportovcem. Které sporty vás baví nejvíc a jaké další koníčky máte?

Již v mládí jsem dělal bojové sporty, zejména judo. Dnes jsem to rozšířil ještě o box. Miluji však také fitness, enduro, motokros, lyžování a automobily. Nejkrásnější je však spojení koníčků a rodiny. Ta je rozhodně mým největším koníčkem.

Jak byste nejlépe zformuloval vaší firemní filozofii?

Filozofie naší firmy je v podstatě jednoduchá. Poctivou prací se posouvat dopředu, abychom našim zákazníkům dodávali to, co bychom sami byli ochotní si koupit.

Alena Štěpánková

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou

Kvalita zdravotní péče a hodnota poskytovaná pacientům jsou měřeny nejen úspěchem nabízených léčebných metod, ale také pověstí v odvětví. Lema Dental Clinic zaznamenala mimořádný úspěch získáním ocenění „Nejlepší zubní klinika v Evropě“ v roce 2023. Nacházející se v srdci Istanbulu, Lema Clinic obdržela toto prestižní ocenění jako důkaz svých vysokých...